Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av borsen
#978912
Hej.

Jag har en V70 2,4D från 2008 där lagret i remskivan på ac kompressorn har skurit. Enligt Volvo ska det inte gå att byta men jag tror och hoppas att det ska gå.

Jag har tagit av remskivan från kompressorn och hittat ett ersättningslager här: http://www.kullagret.com/ac-35-55-20-ac-lager/855-0

Är det någon som har gjort nått liknade innan och kan komma med lite tips och tricks, allt mottages gladeligen.

Borsen
Senast redigerad av 1 borsen, redigerad totalt 0 gånger.
av Yaniz
#978937
Jodå, det går utmärkt att byta. Dessutom är det lätt om du har lite mekarerfarenhet. Har du tagit av remskivan, klarar du resten utan problem. Du skall dock vara noggrann och försiktig när du pressar eller hamrar in det nya lagret. Kolla mitt inlägg i denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 32#p976832

Sedan finns det mycket info på nätet (inte minst Youtube) som behandlar byte av lager (dock till övervägande del på engelska).

Exempel på sökord: How to replace AC bearing+V70, How to replace AC clutch bearing+V70, osv

Låt absolut INTE Volvo åtgärda detta, för de vill byta kompressorn rakt av med allt vad det innebär och du lär inte komma undan med mindre än 10.000 kr!!! Gör du det själv, så kostar lagret ca: 400-600 kr. That's it.

Sedan hade du tur, precis som xerent kommenterar, att du kom undan utan motorrenovering eller motorbyte (50-70.000 kr i bästa fall). Finns mycket skrivet på detta forum om brusten multirem och därpå följande motorhaveri p g a att lagret i remskivan skurit.

OBS! Glöm för allt i världen inte att byta multiremmen eller den separata remmen till ac-kopressorn (om du har sådan). Är lagret slut så har remmen med all sannolikhet fått mycket stryk i form av överhettning mm. Tänk inte ens tanken att köra med den gamla! DEN MÅSTE BYTAS!!!
#978989
Tack Yanis för ditt inlägg, det var det jag behöver för att gå vidare (vill få bekräftat att jag tänker rätt) och kommer att göra allt för att slippa byta hela kompressorn som går på 12.000 sek på Volvo, jag har kollat en AD bildelar som tar ungefär samma pris men då ingick även byte av den långa remmen.

Jag vet att jag hade tur och det gick snabbt från missljudet uppstod till lagret skar och remmen till AC:n gick av med ett rökmoln. Bilen har dubbla remmar och är körbar nu när AC remmen gått av. Ett hett tips är att låta bli att använda bilen eller ta bort remmen till AC:n om man måste köra.

Jag kommer att byta båda remmarna när jag sätter ihop kompressorn igen om jag nu får ihop den igen, jag har beställt lagret jag länkade till.

Återkommer med rapportering om resultat eller uppdatering om läget när jag kommit längre i processen och hoppas att fler kan ha nytta av mina erfarenheter och kanske spara pengar :-)

Jag kommer att hålla koll på inlägget så finns det fler tips så spara inte på de, in med de bara ;-)

Borsen
#979000
borsen skrev: Återkommer med rapportering om resultat eller uppdatering om läget när jag kommit längre i processen och hoppas att fler kan ha nytta av mina erfarenheter och kanske spara pengar :-)
Bra borsen! Det är alltid värdefullt med feedback om hur en reparation åtgärdas. Alltför många hör inte av sig efter att ha fått hjälp här på forumet.

Jag följde denna instruktion när jag bytte i höstas
Det är inte till Volvo, men principen är densamma. I stället för hydraulpress använde jag en lämpligt stor hylsa (ung samma diameter som lagret) för att slå ut lagret, därefter smällde jag in nytt lager med samma hylsa (obs! lagret får ej komma snett!). Du kan även använda ett plant metallstycke för att hamra in det nya lagret.

Annars kan du alltid traska in på någon metallverkstad i din närhet och be gubbarna - i utbyte mot kaffebröd - pressa in lagret med hydraulpress.

Om folk bara visste hur enkelt det är byta lagret, och hur många har inte pungat ut med en halv månadslön totalt i onödan?

En sista fråga. Är du säker på att det är rätt lager du länkat till? Jag ser inte din bilmodell/ ditt modellår i specen för lagret. Kolla upp det, så du inte får hem fel lager!

Lycka till! Du kommer att spara många sköna 1000-lappar!
#979017
Yanis skrev:
En sista fråga. Är du säker på att det är rätt lager du länkat till? Jag ser inte din bilmodell/ ditt modellår i specen för lagret. Kolla upp det, så du inte får hem fel lager!
Jag har sett det men har tagit måtten på det gamla i mm och det ska stämma men man vet aldrig om de ändrat en tiondel hit eller dit för att jävlas. Jag kollade på ett remhjul från en 2002 och lagret verkar lika men skivan har en större diameter än min från 2008.

Jag knackar ur det gamla och passar det beställda lager blir jag vinnare annars får man tänka om igen.

Det man blir lite sur över är att man talar om ett kompressor haveri när det i själva verket är kopplingen som är trasig. Volvo har haft "goodwill" på detta i 5 år efter bilen togs i bruk och bytt dessa utan kostnad. De kunde även bättra på sin goodwill genom att ta fram en ny koppling till ett vettigare pris för att minska kostnaderna för bilägarna.

Borsen
#979029
borsen skrev:
Yanis skrev:
En sista fråga. Är du säker på att det är rätt lager du länkat till? Jag ser inte din bilmodell/ ditt modellår i specen för lagret. Kolla upp det, så du inte får hem fel lager!
Jag har sett det men har tagit måtten på det gamla i mm och det ska stämma men man vet aldrig om de ändrat en tiondel hit eller dit för att jävlas. Jag kollade på ett remhjul från en 2002 och lagret verkar lika men skivan har en större diameter än min från 2008.

Jag knackar ur det gamla och passar det beställda lager blir jag vinnare annars får man tänka om igen.

Det man blir lite sur över är att man talar om ett kompressor haveri när det i själva verket är kopplingen som är trasig. Volvo har haft "goodwill" på detta i 5 år efter bilen togs i bruk och bytt dessa utan kostnad. De kunde även bättra på sin goodwill genom att ta fram en ny koppling till ett vettigare pris för att minska kostnaderna för bilägarna.

Borsen
Har du stämt av mot det gamla lagret, så ska det nog passa. Håller med dig att det är svagt av Volvo att inte bara byta lager eller magnetkoppling till betydligt lägre pris än att byta kompressor, därtill måste gasen återvinnas, systemet vakuumsugas och gas återfyllas. Totalt att betala = SVINDYRT

Här har du f ö en bonnareparation med primitiva verktyg (från minut 3:50 framåt):
#980790
perchow skrev:

Hur har det gått egentligen?
Jag har inte börjat att byta lager, det har vart fullt upp med andra måsten men det är på G ;-)

Jag lovar att återkomma med resultat oavsett om det är tummen upp eller ner.

Borsen
#985294
Tan mig friheten att hämta klipp ur Yaniz länk från föregående sida.


Jodå, det går utmärkt att byta. Dessutom är det lätt om du har lite mekarerfarenhet. Har du tagit av remskivan, klarar du resten utan problem. Du skall dock vara noggrann och försiktig när du pressar eller hamrar in det nya lagret. Kolla mitt inlägg i denna tråd viewtopic.php?f=19&t=114194&p=976832#p976832

Sedan finns det mycket info på nätet (inte minst Youtube) som behandlar byte av lager (dock till övervägande del på engelska).

Exempel på sökord: How to replace AC bearing+V70, How to replace AC clutch bearing+V70, osv

Låt absolut INTE Volvo åtgärda detta, för de vill byta kompressorn rakt av med allt vad det innebär och du lär inte komma undan med mindre än 10.000 kr!!! Gör du det själv, så kostar lagret ca: 400-600 kr. That's it.

Sedan hade du tur, precis som xerent kommenterar, att du kom undan utan motorrenovering eller motorbyte (50-70.000 kr i bästa fall). Finns mycket skrivet på detta forum om brusten multirem och därpå följande motorhaveri p g a att lagret i remskivan skurit.


Borsens länk
Jag har tagit av remskivan från kompressorn och hittat ett ersättningslager här: http://www.kullagret.com/ac-35-55-20-ac-lager/855-0
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]