Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
#977099
Jag tror inte på snacket om lågfriktionsmotorer drar mer olja.
Vart skulle oljan försvinna? Kolvar kolvringar cylinder och brinna upp?
Isf skulle kompression oxå försvinna eller bli sämre samt verkningsgraden på en sådan motor blir kass.
Användarvisningsbild
av MartinS
#977135
HakanF skrev:Vart skulle oljan försvinna? Kolvar kolvringar cylinder och brinna upp?

Så länge det inte blir droppar under bilen så åker ju all olja som försvinner ut genom rören vid bakre kofångaren....

Oljeförbrukning och kompression hänger inte riktigt ihop på det sättet du framställer det. Oljeringen skall ju skrapa av olja från cylinderväggarna. Kompressionsringarna ovan skall ju skapa övertryck i förbränningsrummet. Om man vill ha låg friktion i motorn så ser man bland annat till att ringar glider så lätt som möjligt i cylinderloppen. Om oljeringen skall glida lätt kanske den inte skrapar av tillräckligt med olja, som då sedan kommer förbrännas. Om "kompressionsringarna" glider lätt och inte trycker tillräckligt hårt mot cylinderloppet kommer övertryck slinka neråt och då även påverka oljeringen så att den inte skrapar av olja lika bra som den skall.

Ovanstående är en av anledningarna till att oljeförbrukningen påverkas när man kör hårt och/eller drar tungt. Ju högre tryck du har i förbränningsrummet, desto mer olja kan det slinka in där. Det låter motsägelsefullt men det handlar om hur oljeringen påverkas av cylindertrycket.
av HakanF
#977210
Ledsen för missförståndet frågetecknen var inte för en fråga utan mer som hur tänker ni där.

Nästan rätt på din förklaring men inte helt, även om de har monterat sämre eller lågfriktions oljeringar så skrapar kolvringarna bort överflöd av olja. Normal oljefilm i cylindrarna brinner inte upp om det inte är fel på motorn samt en helt frisk motor tar inte mer olja vid hårdkörning eller tungbelastning. En motor som gör det kommer tappa effekt och verkningsgrad med tiden.

En bil som alltid körts lugnt kan dra olja pga att den aldrig körts in rätt, väldigt vanligt på motorcyklar (som oftast ägts av äldre människor).

Sedan tror jag inte att det är något större fel på TS bil.
Användarvisningsbild
av Its1more
#977221
Jag har fyllt på 0,5 liter och nu ser nivån ut att vara normal. Jag har kört ca 800 mil sedan senaste service, så allt är nog i sin ordning.

Min gamla S40 2,0T MY01 drog nästan ingen olja alls, i alla fall behövde jag aldrig fylla på mellan servicearna. Jag körde 13000 mil med den i min ägo.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Its1more
#977222
HakanF skrev:Sedan tror jag inte att det är något större fel på TS bil.
Är det något mindre fel på den, då? :D
av HakanF
#977238
Its1more skrev:
HakanF skrev:Sedan tror jag inte att det är något större fel på TS bil.
Är det något mindre fel på den, då? :D
Ja något är det men drar den "bara" 0,5 l på 800 mil så skulle inte jag bry mej men om oljeförbrukningen ökar till 1 l på 1000 mil Så är det ju uppenbart att något är slitet men vad?

Dålig inkörning?
Ventiltätningar?
osv

Jag tror inte på slitna skrapringar eller kolvringar men jag kan ha fel.
av mikebike
#977328
Jag har haft en bil (ej Volvo) som drog mer och mer olja, vid 1 liter per 100 mil togs den in för motorrenovering.
Om jag minns rätt var det dåliga ventilstyrningar som var problemet.
Användarvisningsbild
av Sceptic
#977334
mikebike skrev:Jag har haft en bil (ej Volvo) som drog mer och mer olja, vid 1 liter per 100 mil togs den in för motorrenovering.
Om jag minns rätt var det dåliga ventilstyrningar som var problemet.
Visst, hade en Sierra för många år sedan som när den gått 8000 mil drog en liter på 400 mil, senare var förbrukningen en liter på 100 mil vilket blir dyrt....om man inte kör på spillolja.
Enligt Volvo är det inget onormalt om bilarna, speciellt dieslarna, drar en liter på 1000 mil.
Användarvisningsbild
av Its1more
#979914
Its1more skrev:Jag har fyllt på 0,5 liter och nu ser nivån ut att vara normal. Jag har kört ca 800 mil sedan senaste service, så allt är nog i sin ordning.

Min gamla S40 2,0T MY01 drog nästan ingen olja alls, i alla fall behövde jag aldrig fylla på mellan servicearna. Jag körde 13000 mil med den i min ägo.

/Fredrik
En liten update...

0,5 liter räckte inte... Jag har nu totalt fyllt på ca 1,4 liter. Nu är det strax under max-sträcket på stickan. Jag var ju dum nog att inte kolla nivån efter leveransservicen då de bytte olja senast, så jag har ingen bra referens. Jag kan alltså inte säga hur mycket den dragit. Den kanske bara har dragit några deciliter, eller hela 1,4 liter.

Ska göra en helservice snart så får vi se var nivån ligger.

Återkommer om ett par månader;-)

/Fredrik
av Leafs
#979942
HakanF skrev:Jag tror inte på snacket om lågfriktionsmotorer drar mer olja.
Vart skulle oljan försvinna? Kolvar kolvringar cylinder och brinna upp?
Isf skulle kompression oxå försvinna eller bli sämre samt verkningsgraden på en sådan motor blir kass.
Sorry för lite OT

När det gäller VAG:s TFSI motorer som sitter t.ex. i A4 och A6 2008 och senare så handlar det om kolvarna. I de (alltför få) fall där VAG har tagit ansvar för de grovt felkonstruerade motorerna har kolvarna och kolvringarna bytts ut. Jag vill minnas att det byttes något till vevhusventilationen också när bilarna ändå var inne på verkstaden.

Inget fel på verkningsgraderna där. 1.8 liter och 160 hk samt 2.0 liter och 200 hk. Väldigt trevliga och starka motorer som drar riktigt bra. Men de drar oftast en liter olja på 100 mil. Eller ännu mer.

2.0 är mycket värre än 1.8 som ibland faktiskt håller sig på rimliga förbrukningsnivåer.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]