Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
#976882
Mors!

Idag fick jag varning om låg oljenivå. Bilen har gått ca 800 mil sedan senaste service.

Jag svängde förbi min mek för att kolla om det är något som behöver tittas till, men han var lugn och sa att det bara är att hälla i 1,5-2 dl och se hur nivån blir.

Allt gott så långt...

Han berättade dock att enligt Volvo får bilen dra 1 liter(!) olja per 250 mil!!! Det låter rätt mycket tycker jag. Någon som har en annan uppfattning eller andra uppgifter?

Är det någon som tror att det kan vara andra problem med motorn som gör att den drar olja?

Jag köra mycket korta sträckor och en hel del "kallstarter" varje dag. Jag har inga problem att hälla i en skvätt då och då, jag vill bara försökra mig om att det inte är något galet med motorn...

Tack på förhand,
Fredrik
Användarvisningsbild
av Sceptic
#976892
En liter på 1000 mil är väl normalt enligt vad jag hört men fyra låter mycket. När min varnade för låg oljenivå efter 1500 mil låg den ungefär mitt på tredje markeringen på stickan (ca 60-65%), var låg din nivå? Möjligt att de hade fyllt i för lite på servicen, min har nyservad legat precis under max.
Senast redigerad av 1 Sceptic, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#976895
Det brukar vara normalt att man får fylla upp ett tag efter service, i förra D5an fick jag fylla ca 0,5-1 liter mellan servicarna.

Det brukar vara ca 1 liter mellan min och max på stickan, dock ska man inte fylla ända upp till max-nivån

/Kalle
Användarvisningsbild
av Sceptic
#976897
~Kalle~ skrev: dock ska man inte fylla ända upp till max-nivån
Gäller inte det enbart dieslarna?
Användarvisningsbild
av MartinS
#976900
Min gamla T6:a har gjort av med 0,5-1L per 1000mil sedan den var ny, din motor är ju än mer lågfriktion än min så jag skulle inte oroa mig. Det är tunna oljor och allt skall gå lätt, då slinker det förbi lite olja här och där...
Användarvisningsbild
av Its1more
#977018
Då är jag lugn. Jag fyller på en skvätt så får vi se hur det slutar.

Tack!

/Fredrik
av mattish
#977070
VAG har/hade ju 1 liter/1000km som maxgräns. Det är rätt mkt olja om man kör 3000 mil om året... Bara 30 liter utöver serviceomgången. :roll: :shock:

EDIT: la till en nolla och dessutom "hade". Vet ej om det är så på de nyaste motorerna men för något år sedan så var det den som gällde.
Senast redigerad av 2 mattish, redigerad totalt 0 gång.
av Nicco
#977075
mattish skrev:VAG har ju 1 liter/100km som maxgräns. Det är rätt mkt olja om man kör 3000 mil om året... Bara 30 liter utöver serviceomgången. :roll: :shock:
Med 1 liter per 100 km blir det ju 300 liter på 3000 mil. Dags att börja beställa olja på fat då. Låter som en orimlig gräns...
av mattish
#977084
Nicco skrev:
mattish skrev:VAG har ju 1 liter/100km som maxgräns. Det är rätt mkt olja om man kör 3000 mil om året... Bara 30 liter utöver serviceomgången. :roll: :shock:
Med 1 liter per 100 km blir det ju 300 liter på 3000 mil. Dags att börja beställa olja på fat då. Låter som en orimlig gräns...

Haha ja du har så rätt. missade en siffra

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom