Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#956742
apersson850 skrev:Men försvinner inte meddelandet efter någon minut eller nåt, då?
Vem vill se det varje gång man startar bilen i en minut. :roll:

Citerar andra tråden :P
EjS skrev: Stefan Jacoby har ju också enligt ryckten sagt att han ger fan i vad begagnadköparen tycker om Volvo - det är nybilsköparen man ska ägna sig åt.


Ytterligare ett bevis på att man man använda mjukvara till att göra öppna system som användaren kan konfigurera till största möjliga användbarhet, Eller så kan man göra system som inte alls går att konfigurera och som irriterar de stackars användaren maximalt
#956760
Självklart ska mjukvaran primärt vara anpassad för den första ägaren av bilen, det är ju denne ägaren som gjort val och anpassningar av bilen vid köpet. Och att bilen berättar att VOC är inaktivt kan jag inte se som ett negativ?
#956765
least skrev:Självklart ska mjukvaran primärt vara anpassad för den första ägaren av bilen, det är ju denne ägaren som gjort val och anpassningar av bilen vid köpet. Och att bilen berättar att VOC är inaktivt kan jag inte se som ett negativ?
Helt feltänkt tycker jag att. Den stora fördelen att ha inställningar mjukvara är ju att man kan ändra dem inställningar när det behövs. Att hårdkoda dem och sedan slänga bort nycken så det blir 100% omöjligt att ställa in något är ju bra dumt.

Hmmm... förste ägaren vill ha 25 grader på klimatanläggningen så vi hårdkodade in det och nu får alla andra leva med det..... hur bra är det....
#956768
Produkten ska självklart vara anpassad för den som köper den -- dvs nybilsköparen.

Men om du helt glömmer andrahandsköparens önskemål vid design av bilen så finns det en rätt stor risk att andrahandsvärdet går ner.

Då blir bilen dyrare för nybilsköparen, vilket inte gynnar nyförsäljning...
#956769
Nä, ju fler inställningar ägaren själv kan fixa, desto bättre. Möjligen undantaget för verkstädernas ekonomi, då. Som det här att man måste in på verkstad för att ta bort den bra funktionen att bakrutetorkaren startar automatiskt om vindrutetorkarna är igång när backen läggs i. Det är förstås en kvarleva från den tid då det inte fanns någon inställningsmeny i bilen alls, men varför inte rätta till det nu, så var och en kan få det som han vill ha det?

Varför är det bara stolens inställning som kan kopplas till en viss nyckel? Varför får inte respektive förare hela sin inställningsprofil kopplad till nyckeln?

Så visst vore det bättre om det fanns en "Påminn inte igen" inställning för VOC. Men jag kan ju tänka mig att Volvo tycker det är bra att den dyker upp hela tiden, för alltid lockar det väl någon till att investera. Men själv hade jag nog inte brytt mig om ifall det visas en stund efter varje start, när den försvinner av sig själv.
#956778
Malmstroem skrev:Produkten ska självklart vara anpassad för den som köper den -- dvs nybilsköparen.


Det är skillnad på anpassad och anpassningsbar. Även om jag köpt bilen ny så vill jag kunna ändra på inställningar under tiden jag äger bilen. Vill kunna göra allt från att byta radiostation jag lyssnar på till att slå av/på VoC.
#956793
VolvoB20 skrev:Hmmm... förste ägaren vill ha 25 grader på klimatanläggningen så vi hårdkodade in det och nu får alla andra leva med det..... hur bra är det....
Dock mycket ovanligt med en bil som saknar vred/knappar för temperaturen.
#956795
VolvoB20 skrev:
Malmstroem skrev:Produkten ska självklart vara anpassad för den som köper den -- dvs nybilsköparen.


Det är skillnad på anpassad och anpassningsbar. Även om jag köpt bilen ny så vill jag kunna ändra på inställningar under tiden jag äger bilen. Vill kunna göra allt från att byta radiostation jag lyssnar på till att slå av/på VoC.
Helt klart bra om man kan anpassa bilen efter eget tycke, men denna typ av konfigurationsmöjligheter gör att den enskilda bilen inte "åldras" enligt tillverkarens plan. Om du som ägare tycker att bilen "funkar ju toppen för mig trots att den blivit lite äldre", så köper du inte en ny årsmodell...
Det är även därför man inte kan eftermontera många optioner, carconfig är låst från fabrik.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]