Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lcfr
#1393009
Jordkabeln som går till elen i bakluckan brukar fallera, sen vet jag inte med säkerhet om luckan är helt jordad, så jag skulle identifiera en jordkabel och dra en ny till den.
av m2c
#1393827
Var med och fixade en v70 med samma fel i veckan. Vi tog isär kontaktstycket i taket under bakluckebelysningen. Inspekterade kontakten och såg att det varit varmgång i sladden längst ned till vänster. Så vi skalade den sladden på härvan före och efter kontakten och lödde fast en skarvkabel emellan skalningarna. Sen dess funkar det. (Hade samma fel på min, då klippte jag av sladden före och efter kontakten och skarvade ihop utan kontaktstycket bara, fick sätta dit en extra stump så det skulle räcka. Har funkat 6 månader utan problem. När det krånglade fick jag också varningstexten "Bagagelucka öppen" i instrumentet)
av lcfr
#1428474
Ja, det något snedställda hålet till höger nertill är hålet du med en mindre plattmejsel kan trycka igenom plasten på motsvarande plats för att kunna nödöppna inifrån.
#1428510
lcfr skrev:Jag kan för mitt liv inte hitta den tråden eller beskrivningen igen, men den som jag följde var att koppla en ny kabel från jord på defrostern, höger sida på bakluckan vid rutan, till en jordpunkt som finns innanför den vänstra panelen i bagageutrymmet, sitter även ett gäng säkringar där.

Jag använde en flatsiftshylsa piggyback vid rutan och en med ring vid säkringshållaren där jag hittade en jordad skruv.
Jag gjorde likadant, bortsett från att jag anslöt till en jordpunkt i golvet.
Själva luckan är inte jordad, av den enkla anledningen att den är av plast. Alla saker som behöver jordning i luckan har en egen tråd. Dessa går ihop och passerar det ökända stiftet till vänster i taket, varvid detta blir överbelastat och brinner upp.
Att jag inte klippte upp och skarvade vid kontaktdonet var bara för att med lösningen med två trådar finns det två som delar på lasten. Den ursprungliga lösningen var ju uppenbarligen för klen, så jag tänkte att två inte är fel. Elvärmens anslutning är lättast att koppla in sig på, för där finns ett vanligt 6,35 mm flatstift.
#1453822
Ni har väl kollat att ni inte låst handsfacket med "nyckeln". Min bättre hälft hade låst det, när jag dagen efter skulle öppna bakluckan var den låst och sten död. Ett enkelt handskfacksöppnande öppnade också bakluckan.
#1453984
Om det bara är jordningen som gått av, och det hindrar att man öppnar luckan, men inget annat är fel, då finns det en lättare metod.
Peta ut täckbrickan över axeln till bakrutetorkaren och dra en sladd från den till närmsta jordpunkt, exempelvis bygeln till ett av de bakre dörrlåsen. Nu kan du öppna luckan som vanligt.
Men det vill förstås till att inget annat är fel i låset eller så, för då hjälper det inte att jorda. Men om det hjälper, då vet du också med säkerhet vad som är fel.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]