Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turbo123
#1479978
berrably skrev: mån 12 jul 2021, 22:20 Här är en länk på YouTube hur man löser jordfelet
Detta gjorde jobbet för mig! Stort tack ;)

I mitt fall angavs bagageluckan som öppen i instrumentpanelen, samt att vindrutetorkaren bak inte gick. Om man försökte öppna bagageluckan hände ingenting. Felet kom och gick ett tag och blev slutligen permanent.

Man behöver inte koppla isär kontaktdonet som i filmen. Går lätt att komma åt och klippa den kabeln ändå på båda sidor. I mitt fall fick jag sätta i en skarvbit på ca 10cm. (2,5mm2).

Lite halvjobbigt att få upp plastpanelen i taket efteråt. Ett tips är att nypa till klipsen, så dom sitter kvar.

Man blir nästan förvånad att det bara funkar sen!
av 780xlt
#1480791
Grymt tråd och fantastisk film av ryssen! Även jag hade precis samma problem. Vidtog åtgärder enligt film. Funkade direkt. I mitt fall (XC70 -15) så räckte inte kablarna att sätta ihop, utan jag fick skarva på en jordkabel mellan, men det var inge problem.

Det svåraste i hela reparationen var nästan att få de förb---ade clipsen att fästa rätt i taken igen för plastsegmentet :-)
#1531027
Hej tråden.

Vill bara delge vad som var mitt problem, som också nämnts i en annan tråd.

Volvo XC70 MY13. Ej motordriven baklucka, men den låses och låses upp elektriskt. I mitt fall var det upplåsningsknappen som slutade fungera pga en av de små kablarna till knappen hade avbrott (grön kabel som ärgat sönder i en 90 graders vinkel).

Jag skruvade av hela insatsen för skyltbelysning och knapp, fyra muttrar som lossas inifrån och lödde om sladden. Nu fungerar allt som det ska igen.

Märkligt att det inte finns något annat sätt att aktivera låsmekanismen. Visst, luckan är ju "upplåst" via centrallåset men det är ju bara genom knappen (eller skruvmejsel från insidan) som man kan låsa upp blecket.

Bifogar några bilder.
20230215_120452.jpg
20230215_120452.jpg (2.6 MiB) Visad 3010 gånger
20230215_120421.jpg
20230215_120421.jpg (3.65 MiB) Visad 3010 gånger
#1531039
När jag ibland inte kunde öppna min lucka visade det sig vara mikrobrytaren i själv trycket som gett upp. Den sitter i klumpen mitt på din bild, där det går in tre sladdar.
Användarvisningsbild
av bubbzy
#1534403
Tjena!

Någon som vet om man kan byta till en nyare modul med knapp osv i bakluckan?

Jag har en XC70 -08 med elektrisk baklucka, har för något år sedan åkt på jordningsproblemet och löst det men nu har handtaget på luckan gett upp.

Tänkte köpa nytt på skroten men jag har den äldre varianten med rörligt ”handtag” (se bild) men skulle hellre byta till ett med mikrobrytare.
IMG_2175.jpg
IMG_2175.jpg (2.64 MiB) Visad 2916 gånger
Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
av bubbzy
#1534406
Hur menar du då? Jag hoppades att man bara hade uppgraderat delen? Från hur den ser ut på bilden jag bifogat till den nyare. Den rörliga delen i handtaget på min lucka har inte heller nån mekanisk funktion utan trycker i sig på en brytare gissar jag?

Det känns inte kul att jaga den äldre delen begagnad som troligen är mer sliten även om de nyare varianten inte heller verkar vara av superkvalite


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
av Doomis
#1534428
Spontant känns det inte helt superlätt, för skruvarna på själva plastramen är placerade olika för mellan dessa, samt att kabelanslutningen är helt annorlunda. Så gjorde man troligen på Volvo för att inte blanda ihop dem, nya och gamla.
Man kan köpa en ny del om man inte vill köpa en bagagnad sliten del.
#1558451
Turbo123 skrev: mån 20 dec 2021, 16:11
berrably skrev: mån 12 jul 2021, 22:20 Här är en länk på YouTube hur man löser jordfelet
Detta gjorde jobbet för mig! Stort tack ;)

I mitt fall angavs bagageluckan som öppen i instrumentpanelen, samt att vindrutetorkaren bak inte gick. Om man försökte öppna bagageluckan hände ingenting. Felet kom och gick ett tag och blev slutligen permanent.

Man behöver inte koppla isär kontaktdonet som i filmen. Går lätt att komma åt och klippa den kabeln ändå på båda sidor. I mitt fall fick jag sätta i en skarvbit på ca 10cm. (2,5mm2).

Lite halvjobbigt att få upp plastpanelen i taket efteråt. Ett tips är att nypa till klipsen, så dom sitter kvar.

Man blir nästan förvånad att det bara funkar sen!
För info, fungerar inte på en Volvo XC70 modellår 2009 utan elektrisk öppning, hålet i låset finns ej !
av olleb
#1568735
För mig visade det sig vara den lilla gröna kabeln som går till mikrobrytaren.
Hade stor hjälp av den här tråden, framförallt med att få upp luckan. Stort tack till alla inblandade här!
V70 D3 2012

Här är bild på min gröna kabel innan lagning. Man kan se hur den legat trängd och skavts med tiden.
Lagades med en kabelstump och två "fiskögon" (Scotchlok UY2).
Bild
Bilagor
Polish_20240127_174913721.jpg
Polish_20240127_174913721.jpg (1.24 MiB) Visad 70 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]