Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#950943
joel80 skrev:Så gissar att om det nu är samma fel så är det mjukvarubaserat och inte batteriet som gått och gett upp. :)
Jag tippar också på mjukvarubaserat fel. Det har tidigare förekommit buggar som t.ex. att man skickat "fel" parametrar vid nedladdning av avstängning av automatisk aktivering av bakre torkare. Det har sedan satt s/s ur spel. Här ska tydligen finnas en korrigerad mjukvara. Det verkar även som BMS (battery monitoring sensor) kan "räkna bort sig" ibland. Då tror systemet att batteriet behöver laddas fast det är fullt. I det fallet hjälper sannolikt en nollställning, tills nästa "borträkning" sker. Vet ej om man har löst detta. Problemet kanske förvärras av extern laddning som kanske inte registreras korrekt av systemet. Men det kanske också är löst? Din bil mjukvaruuppdaterades sannolikt på servicen och problemet verkar ju ha uppstått efter det. Om jag hade varit du skulle jag åkt tillbaka till verkstaden för en förklaring. De gamla kända buggarna bör ju vara upprättade vid det här laget men det kan ju ha tillkommit nya?
#952878
Problemet löst!

Fick till sist tid att sticka förbi verkstan och prata med min tekniker.. Han hade några minuter över och tog in bilen direkt för att kolla.. Inga felkoder, och statusen på batterierna var bra.. (92% laddat), men efter att jag berättat om ditt inlägg Camel tog han och kopplade loss givaren till lilla batteriet (Som sitter på vänstersidan av huvudbatteriet när man står och tittar framifrån bilen) och väntade några minuter.. Kopplade in det igen och sa att kanske funkar det nu annars får du höra av dig så får vi boka in en tid. Backade ur och kollade menyn och se på faan! Det funkar! S/S aktivt igen och inget meddelande om att den behöver laddning hela tiden.
#960132
Jag kan se om jag hinner ta en bild imorrn och markera på..

Däremot tror jag att batteriet inte mår så bra ändå.. för även om det nu funkar rätt ofta så är det oftare den är inaktiv och laddar nu än innan vintern.
#960165
Ja enligt min servicetekniker var batterierna i fint skick laddmässigt.. Via datorn kunde han se laddstatus.
#960279
Sådär... fotat.
Fick ta bort batterilocket samt den lilla "luckan" ovanför.
2015-03-24 16.48.14.jpg
2015-03-24 16.48.14.jpg (203.22 KiB) Visad 4194 gånger
Sen ska du dra ur den kontakten jag pekar på, det är till "Battery Monitoring Sensor"n enligt kunnig kompis. :)
Min servicetekniker drog ur den, väntade nån halvminut och satte i den igen.
2015-03-24 16.48.23.jpg
2015-03-24 16.48.23.jpg (186.11 KiB) Visad 4210 gånger
#1242285
Tur det finns forum och Google det är fanimej bil ägarens mecka, när inte mekarna har en susning och man får noll hjälp, ibland undrar man om de får utbildningar . Hur som haft problem med ss batteri laddas (trots laddade), mekarna vet inte vad de ska göra (Och gör ingenting skiter fullständigt i det)? Hitta detta inlägg rycker ur kontakten enligt joel80s bilder, efter några minuter hoppar ss igång , Tänk att man måste vara sin egna felsökare på en ny bil? Slogan att problemfritt bilägande stämmer föga dåligt. Tack Volvo forumet. :D
#1242300
joel80 skrev:Du får åka förbi verkstan och lära upp dem. Kom ihåg att ta bra betalt. ;)
Ja det är guld värd med bilder att kolla på som du posta, jag har vart inne på batteriövervakningen att noll ställa var in och bad de göra det via vida, men den mekarn kändes som han inte hade helt 100 koll på det, men påstod att det han gjorde var "nog" rätt, dock så hjälpte inte det, men detta att dra kontakten någon minut hjälpte desto bättre. undra vad som skiljer att nolla "digitalt" eller att fysiskt rycka kontaken, :D
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]