Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#950580
Min V70 D3 har fått för sig att den har låg batterinivå... eller i allafall inte hög nog för att start/stopp ska vara aktiv.
Den varnar inte i displayen för låg batterinivå, och den har inte heller låg batterinivå. Men om man går in i sensus-menyn och under Drive - Start/Stop så meddelar den att det är avaktiverat p.g.a "laddar batteriet".

Jag har kört 4st resor på över 16 mil med det här samt satt i laddare och kört upp batteriet till full kräm (Laddaren visade på 75% efter bara några sekunder efter att jag satte på den.. så det verkar inte vara batteriet, inte heller haft andra problem med starter eller batterirelaterade problem.)

Har varit med om att S/S avaktiverats förut för att batteriet laddar, men det har aldrig tagit mer än kanske en halv resa Gävle-Stockholm innan den varit aktiverad igen.

Någon som haft samma problem eller kan komma med någon vettig teori?

Bild
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#950595
Kan kanske hjälpa att kolla i dessa trådar:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=79834
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78512
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=75910

Några tänkbara orsaker:

-Anslutit laddare direkt på batteriet (minus från laddaren ska anslutas i bilen chassi, ej direkt på batteriets minuspol)
-Buggar i mjukvaran som stört s/s-funktionen har förekommit
-Det extra stödbatteriet kan vara dåligt och behöva bytas
-BMS för det stora batteriet kanske ger fel status eller så är batteriet kanske inte helt friskt?

Ja, det kan säkert vara ännu fler orsaker. Har du uppdaterat mjukvaran på service nyligen?
#950596
Jag var inne på verkstan o frågade idag och det lilla ligger enligt meken på samma krets så när man laddar det stora laddas det också. Jag tror inte batterierna är dåliga utan snarare mjukvarufel eller nån givare... Det var meken också inne på.

Tänkte jag skulle försöka forska lite mer i det innan jag lämnar in. Kanske försöka få utläst felkoder eller så..

Så surt när garantin gick ut för 45 dagar sen.. :(
#950597
Det lilla batteriet är ihopkopplat med det stora via ett relä. Detta relä lär inte vara draget när bilen inte körs. Så om man laddar det stora batteriet med separat laddare så kommer inte det lilla batteriet att laddas.
#950601
Meken på volvo sa annat.. Kan fråga min egen när jag har möjlighet.. Han var inte där idag.

Men om det nu skulle vara så skulle väl ändå spänningen på batterierna bli densamma när jag väl kör.. D.v.s om det nu sitter en givare som stänger av s/s under ett visst volttal borde batteriet även om det är dåligt gå över det volttalet om nu det stora batteriet är bra laddat och dom är sammankopplade.. Eller tänker jag fel här?
#950603
Funktion för batterierna på s/s:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 34#p632144
Om något fel uppstår på relät för stödbatteriet får det batteriet ingen laddning. Likaså om säkringen har gått sönder i kretsen så uteblir laddningen. Och om någon mjukvara är missnöjd så drar inte relät och laddningen uteblir. Det skulle vara intressant att mäta polspänningen på det lilla batteriet när motorn går och generatorn laddar.
#950748
Tydligen hade Crumpets haft "exakt" likadant problem och skrev så här i min garage-tråd:
crumpets skrev:Jag hade det där problemet konstant från ungefär augusti på min V40. Lämnade in den för en fullständig CAN-uppdatering, problemet har nu inte uppstått på de ~2 månader sedan jag lämnade in den! Våra bilar är väl tillverkade hyfsat lika i tid så jag hade rekommenderat dig att göra det samma. Min slutade också funka ca 1 månad efter att garantin gick ut...
Uppdateringen kostade 1900kr vill jag minnas.
Att läsa din felbeskrivning är i princip exakt som att läsa om min egen bil. Körde massvis med långresor 10+ mil enkel resa, även ett par 45+ enkel. Alltid "batteriet laddas".
Så gissar att om det nu är samma fel så är det mjukvarubaserat och inte batteriet som gått och gett upp. :)

Enligt senare inlägg i den där tråden som verkar gälla samma problem så kunde man få bort det genom att bara släcka felkoder.. ska testa det först. (Jag sökte inte speciellt duktigt på problemet innan jag skapade den här tråden.. fy på mig!)
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
#950749
Camel skrev:Funktion för batterierna på s/s:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 34#p632144
Om något fel uppstår på relät för stödbatteriet får det batteriet ingen laddning. Likaså om säkringen har gått sönder i kretsen så uteblir laddningen. Och om någon mjukvara är missnöjd så drar inte relät och laddningen uteblir. Det skulle vara intressant att mäta polspänningen på det lilla batteriet när motorn går och generatorn laddar.

Jag har inte ens hittat det lilla s/s-batteriet. Vet inte var jag ska leta.. kan vara helgömt av flera lager plast.. ;)

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]