Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#958674
Under Apolloprojektet fick en av de ansvariga cheferna på NASA frågan om inte han själv hade velat flyga med till månen. Han svarade: "Resa ut dit i en ny mojäng, som består av en halv miljon delar, alla inköpta till lägsta möjliga pris? Absolut inte!"

Det är (minst) likadant med bilar. Sen får man göra om efteråt, när man sparar för mycket.

Ekonomer är det dyraste folk vi har.
#959087
apersson850 skrev:
EjS skrev:Min d5 är från januari 11 och där fick jag byta till hydraulisk spännare.
Ha, de vet inte vad de gör i Göteborg. Min 2012:a levererades med D5 vid midsommar 2011. Nu fick jag meddelande från verkstaden om att Volvo har "kampanj" (hurtigare ord för återkallelse) på att byta remspännare på min bil. Orsak: Den är hydraulisk och nu har de kommit fram till att den sliter mer på remmen än vad den fjäderbaserade gör...
Verkar vara lite problematiskt med besluten. Dessutom är det inte direkt första gången, det var hydrauliska och fjäderbelastade spännare hejvilt redan på 16v-rödblocktiden, ibland undrar man. Dock kamrem, men ändå.
Får lite samma vibbar som med bakrutetorkaren som har varit av ohyggligt dålig kvalite sedan den första kombin rullade ut. Hur svårt kan det vara.
#1360861
Hade ett motsvarande haveri 2016 på min V70 2,5 FT (2010). En ribremsa på multiremmen slets av och lyckades leta sig in innanför kamremskåpan där den fick kamremman att kugga över med motorras som följd. hela toppen fick bytas, kolvarna klarade sig dock. Jag lyckades få Volvo att ta det som en goodwill (förutom en egen ”självrisk på ca 4000:-). Anledningen till att en remsa slets av var inte så lätt att förstå (mätaren stod på 12000 och rembyte är först vid 18000, spännaren såg också ok ut och inget glapp eller annat konstigt) så jag bad mekanikern på Bilia lägga på en ny rem (med befintlig spännare) och snurra motorn. När han gjorde det så såg han remmen ville kantra på spännrullen. Nämnas skall att Volvo gjort en uppgradering av spännrullen där bl a rullens diameter har ökats (denna nya variant monterades på min bil).
#1569471
Plockar upp den här gamla tråden igen. Jag läste för några år sedan nånstans här på forumet om en kille som egentillverkade ett skydd som man kunde montera mellan drivrem och kamrem för att undvika motorhaveri om drivremmen smäller av. I mitt fall handlar det om en V70 2.5FT MY10. Någon som känner igen detta, eller som vet om det finns någonstans att köpa ett sånt här skydd?
#1569472
JLGA skrev:Plockar upp den här gamla tråden igen. Jag läste för några år sedan nånstans här på forumet om en kille som egentillverkade ett skydd som man kunde montera mellan drivrem och kamrem för att undvika motorhaveri om drivremmen smäller av. I mitt fall handlar det om en V70 2.5FT MY10. Någon som känner igen detta, eller som vet om det finns någonstans att köpa ett sånt här skydd?
:-)
https://www.google.se/search?q=skydd+mu ... nt=gws-wiz
#1569473
Skyddet ifråga kommer inte att hjälpa. Det är mycket värre än så. Jag anser det vara ett konstruktionsfel som Volvo väljer att skita i. Kolla inte länken nedan om ni vill sova gott i framtiden.

  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]