Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av franke75
#946622
Har fått upp ett felmeddelande med texten "p-service erfordras" och bilen går ej att rubba, finns det något enkelt sätt att lösa det på?
av mortimer
#946927
Skulle gissa på elfel av något slag, troligen hjälper säkringen bara för stunden.
Värsta fall får du ta bärgare som får klura....
av oldtimersmc
#946955
Byt bakre beläggen! ( kolla tråd) så blir det billigt i annat fall så blir det dyrt...
av berrabus
#947050
oldtimersmc skrev:Byt bakre beläggen! ( kolla tråd) så blir det billigt i annat fall så blir det dyrt...
För oss andra som gärna vill lära oss, utveckla gärna mer.
Användarvisningsbild
av franke75
#947307
Hej!

Efter att bilen stått ett par timmar så var allt som vanligt igen, inga problem att varken lossa eller aktivera p-bromsen igen. Vi har märkt att när det är ganska fuktigt ute så kan vissa felmeddelande dyka upp som att motorhuven är öppen tex. Det var tövöder hemma vid denna tidpunkten så förhoppningsvis var det bara det som var felet :-)

Tack för alla svar iaf.

Frank
av oldtimersmc
#947877
berrabus skrev:
oldtimersmc skrev:Byt bakre beläggen! ( kolla tråd) så blir det billigt i annat fall så blir det dyrt...
För oss andra som gärna vill lära oss, utveckla gärna mer.

Slarvläste, tänkte beläggen/elmotorn i ändläge strax slut = kassa skivor mm = Dyrt.

Känns som att det mer liknar ett klassiskt jord fel /fukt i ex anslutningen till el handbromsen.
Larmet kommer tex vid lång gångtid på elhandbromsmotorn, vid "mycket skrik o lite ull" dvs ingen feedback att klossarna har "tagit"
Användarvisningsbild
av apersson850
#947951
Det händer då och då att styrenheten till parkeringsbromsen lägger av, har jag läst. För att nödlossa bromsen kan man då ta av hjulen, dela kontaktdonet till parkeringsbromsmotorerna och mata på 12 V så motorn backar från åtdraget läge. Händer inget försöker du nog dra åt ännu mer. Växla plus och minus i så fall.
av Dastas
#953444
Ja eller så tar man bort motorn o drar den manuelt bara om man nu inte vill meka med plus o minus :D

Gjorde de då jag bytte mina belägg sj hemma! :D
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]