- lör 24 jan 2015, 20:58
#942622
Ahoy!
Jag tänkte skriva den här tråden som ett litet tips (som rubriken säger). Jag vet bara att det fungerar för V70 MY09, men resten av er är så kompetenta så ni vet nog bättre än mig vilka bilar i övrigt som är lika. Min gissning är: alla.
Tipset är inte att man kan byta växelspaken, för det vet nog de flesta, och det var ju trots allt folk på forumet här som gav mig idén. Utan snarare ett hur man skulle kunna gå tillväga. Det finns såklart möjligheten att detta är common knowledge här, men då kanske jag kan underhålla med mitt äventyr istället :) Jag vill passa på att tacka användaren ER som stod ut med att vara lite bollplank i början av hela projektet. Hoppas inte det blir för luddigt eller för tråkigt!
Jag kommer nu att dra hela äventyret, men för den som inte orkar läsa det så slänger jag in en TL;DR längst ner i inlägget ;)
Det började med att jag såg i en tråd på forumet om någon som hade bytt ut sin växelspak till den nya belysta som finns till bl.a V40 och någon årsmodell av V60/V70 osv. Jag tyckte det såg riktigt läckert ut och ville helt klart göra samma sak. Problemet var att dom som hade gjort detta hade hittat en komplett spak/växelreglage/ställ/väljare (jag vet fortfarande inte den korrekta benämningen, men i alla fall hela klumpen som växelspaken sitter i) på bildelsbasen. Bytet av hela paketet var nödvändigt eftersom de manuella växlarna sitter på olika sidor.
Det var lättare sagt än gjort att hitta ett komplett paket, jag tror faktiskt inte jag såg ett enda under den tiden jag letade. Så istället började jag smida en plan, eftersom knoppen i sig finns till salu via Volvo själva. Dock som tillbehör till V40 (länkar senare). I min naiva och perfekta värld skulle det bara vara att köpa knoppen, och en växelväljare utan den belysta knoppen (eller utan knopp alls) och bara montera ihop dessa delar. Eventuellt lite dyrare, men det skulle vara slut på letandet.
Sagt och gjort. Beställde en växelväljaren från en V60 2014 och knoppen från Bilias hemsida.
Där kunde historian tagit slut, om det inte vore för att knoppen till V40 har en flatkabel för ström (och annat?) medans väljaren från V60 hade en vanlig kontakt. Det gick med andra ord inte att få dessa att lira med varandra. Jag började ge upp lite och tänkte att det nog bara var att fortsätta leta efter kompletta paket.
Av ER här på forumet fick jag dock en länk till en tråd på Swedespeed-forumet. Det var där som idén hade vuxit fram lite gran. En användare som gjorde dessa byten och ordnade ”kit” för det. En sak som slog mig var att en av delarna i hans paket var ett litet kretskort som sitter på växelväljaren. Han hade artikelnr och allt.
Bild som jämför kretskortet som V70/V60 -14 hade med ett sådant som behövdes (som skulle renoveras i tråden som nämns ovan)
Mitt logiska jag tyckte att det borde gå utmärkt att köpa detta elektronikkortet som hade rätt kontakt för V40ins flatkabel, och bara byta ut det kortet som satt på min växelväljare med fel kontakt. Så det gjorde jag.
Kortet på plats i växelväljaren.
Idag fick jag svaret på hurvida det fungerade och det ser ni nedan.
TL;DR: Man behöver inte hitta ett färdigt paket med belyst knopp och växelväljare från skroten om man vill lägga lite mer pengar. Det går att köpa följande (priserna är vad jag betalade, kanske skiljer sig):
*V40 växelspaksknopp, belyst http://webshop.bilia.se/volvo-orginalpr ... o-v40-2013 - 825 SEK
*Elektronikkort (jag fick art. Nr 31325269 men det är bytt mot 31437116 nu.) - 1169 SEK
*Växelväljare från bildelsbasen. http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31367485/ - 587 SEK
Slutpriset för delarna blev alltså runt 2600kr. Inte säkert att det år något som någon annan önskar lägga på spaken, det är ju inte något man får tillbaka sen men jag tyckte det blev riktigt läckert.
När det gäller monteringen så kan jag inte tala så mycket om den, jag gjorde ett försök med det men efter att snabbt ha tappat både det ena och det andra ner bredvid växelspaken så insåg jag att min tumme är nog snarare en handflata så jag ger upp innan jag kommer för långt. Jag betalade därför en summa pengar jag inte vill prata om till en verkstad som hade lite mer koll
Har tyvärr bara mobilbilder på resultatet, men här är en länk till ett Imgur-album med dessa:
http://imgur.com/a/nWnq6
Kanske någon får nytta av det, eller nåt. Är det något jag missat eller om det finns någon fundering så kan jag ju alltid göra mitt bästa, men kom ihåg att jag är killen som i unga år undrade hur "här-är-du-nu pricken" på rastplatskartan kunde veta det. Hej hopp :)
Jag tänkte skriva den här tråden som ett litet tips (som rubriken säger). Jag vet bara att det fungerar för V70 MY09, men resten av er är så kompetenta så ni vet nog bättre än mig vilka bilar i övrigt som är lika. Min gissning är: alla.
Tipset är inte att man kan byta växelspaken, för det vet nog de flesta, och det var ju trots allt folk på forumet här som gav mig idén. Utan snarare ett hur man skulle kunna gå tillväga. Det finns såklart möjligheten att detta är common knowledge här, men då kanske jag kan underhålla med mitt äventyr istället :) Jag vill passa på att tacka användaren ER som stod ut med att vara lite bollplank i början av hela projektet. Hoppas inte det blir för luddigt eller för tråkigt!
Jag kommer nu att dra hela äventyret, men för den som inte orkar läsa det så slänger jag in en TL;DR längst ner i inlägget ;)
Det började med att jag såg i en tråd på forumet om någon som hade bytt ut sin växelspak till den nya belysta som finns till bl.a V40 och någon årsmodell av V60/V70 osv. Jag tyckte det såg riktigt läckert ut och ville helt klart göra samma sak. Problemet var att dom som hade gjort detta hade hittat en komplett spak/växelreglage/ställ/väljare (jag vet fortfarande inte den korrekta benämningen, men i alla fall hela klumpen som växelspaken sitter i) på bildelsbasen. Bytet av hela paketet var nödvändigt eftersom de manuella växlarna sitter på olika sidor.
Det var lättare sagt än gjort att hitta ett komplett paket, jag tror faktiskt inte jag såg ett enda under den tiden jag letade. Så istället började jag smida en plan, eftersom knoppen i sig finns till salu via Volvo själva. Dock som tillbehör till V40 (länkar senare). I min naiva och perfekta värld skulle det bara vara att köpa knoppen, och en växelväljare utan den belysta knoppen (eller utan knopp alls) och bara montera ihop dessa delar. Eventuellt lite dyrare, men det skulle vara slut på letandet.
Sagt och gjort. Beställde en växelväljaren från en V60 2014 och knoppen från Bilias hemsida.
Där kunde historian tagit slut, om det inte vore för att knoppen till V40 har en flatkabel för ström (och annat?) medans väljaren från V60 hade en vanlig kontakt. Det gick med andra ord inte att få dessa att lira med varandra. Jag började ge upp lite och tänkte att det nog bara var att fortsätta leta efter kompletta paket.
Av ER här på forumet fick jag dock en länk till en tråd på Swedespeed-forumet. Det var där som idén hade vuxit fram lite gran. En användare som gjorde dessa byten och ordnade ”kit” för det. En sak som slog mig var att en av delarna i hans paket var ett litet kretskort som sitter på växelväljaren. Han hade artikelnr och allt.
Bild som jämför kretskortet som V70/V60 -14 hade med ett sådant som behövdes (som skulle renoveras i tråden som nämns ovan)
Mitt logiska jag tyckte att det borde gå utmärkt att köpa detta elektronikkortet som hade rätt kontakt för V40ins flatkabel, och bara byta ut det kortet som satt på min växelväljare med fel kontakt. Så det gjorde jag.
Kortet på plats i växelväljaren.
Idag fick jag svaret på hurvida det fungerade och det ser ni nedan.
TL;DR: Man behöver inte hitta ett färdigt paket med belyst knopp och växelväljare från skroten om man vill lägga lite mer pengar. Det går att köpa följande (priserna är vad jag betalade, kanske skiljer sig):
*V40 växelspaksknopp, belyst http://webshop.bilia.se/volvo-orginalpr ... o-v40-2013 - 825 SEK
*Elektronikkort (jag fick art. Nr 31325269 men det är bytt mot 31437116 nu.) - 1169 SEK
*Växelväljare från bildelsbasen. http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31367485/ - 587 SEK
Slutpriset för delarna blev alltså runt 2600kr. Inte säkert att det år något som någon annan önskar lägga på spaken, det är ju inte något man får tillbaka sen men jag tyckte det blev riktigt läckert.
När det gäller monteringen så kan jag inte tala så mycket om den, jag gjorde ett försök med det men efter att snabbt ha tappat både det ena och det andra ner bredvid växelspaken så insåg jag att min tumme är nog snarare en handflata så jag ger upp innan jag kommer för långt. Jag betalade därför en summa pengar jag inte vill prata om till en verkstad som hade lite mer koll
Har tyvärr bara mobilbilder på resultatet, men här är en länk till ett Imgur-album med dessa:
http://imgur.com/a/nWnq6
Kanske någon får nytta av det, eller nåt. Är det något jag missat eller om det finns någon fundering så kan jag ju alltid göra mitt bästa, men kom ihåg att jag är killen som i unga år undrade hur "här-är-du-nu pricken" på rastplatskartan kunde veta det. Hej hopp :)
Tesla Model 3 LR AWD MY2020 - Tidigare: Passat Alltrack 2.0 TDI MY18, V60 D4 Summum MY16, S60 D5 Summum MY11, Audi A4 2.0 TDI Proline MY09, V70 2.0F Momentum MY09