Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1299117
Micce1980 skrev:
d1nm4mm4 skrev:Då var det bytt även i min V60. Blev rätt bra.
Ja det är det första man ska göra när man köpt en med den "gamla", borde för övrigt ingå i nästkommande service på valfri verkstad ;-) Uppskattar även att ha det manuella läget åt vänster. Vad har hänt med panelen annars?
Vet inte riktigt, köpte nyligen bilen. Ser ut som någon har varit lite hård mot den :/ Tänkte eventuellt byta den men måste bli svårt att få en som har exakt samma knappar osv?
#1310678
daekol skrev:Då har jag läst igenom denna tråden, om jag förstått allt rätt är det följande:

2013 hade en växelspaksknopp som är rikligt belyst inkl grön diod för vilken växel man har ilagd.
2014-2016 hade en växelspaksknopp där bokstäverna och "strecket" i mitten är belyst men ingen diod som visar vilken växel som är ilagd?

2013 hade en känslig flatkabel om man inte bara har en väldigt otur vilket MarcusJ verkar ha haft.
2014-2016 har inte denna flatkabel.

Jag är dock inte helt hundra på vilka spakställ som skulle passa min V70 2010? V40 verkar ha annan damask? Men V60, S60, V70, XC70 samt S80 passar rakt av eller?

Har jag förstått det rätt? :P

Blir riktigt sugen på att byta växelspak nu även om jag likt många andra oroar mig lite för demonteringen av vajern från spakstället.
Lite trådbump...
Jag monterade precis spaken och allt funkar fint men trodde växelläget skulle visas i spaken. Hittade denna tråd och inlägg och uppenbarligen ska den inte göra det. Vet någon om det finns en spak i nyare utförande som har växellägesvisare, förutom den äldre 2013-spaken?
#1310684
Rokj skrev: Lite trådbump...
Jag monterade precis spaken och allt funkar fint men trodde växelläget skulle visas i spaken. Hittade denna tråd och inlägg och uppenbarligen ska den inte göra det. Vet någon om det finns en spak i nyare utförande som har växellägesvisare, förutom den äldre 2013-spaken?
Nej det vara endast under 2013 modellerna

Tycker själv att 14- spaken är snyggare samt att man inte tittar ner vilken växel som ligger i på spaken, står ju displayen vid hastighetsmätaren med så :)
#1319405
Är väl nämnt tidigare, men värt att tänka på är att -13 har ett annat kretskort med en annorlunda kabelanslutning för belysningen än -14 och senare. Så bling-blingknoppen -13 passar endast spakställ med det speciella kretskortet/elektronikenheten från samma år.

Jag tröttnade totalt på min bling-blingknopp när flatkabeln gav upp senast. Skaffade ett komplett spakställ från en nyare bil istället, bytte ut själva läderknoppen (går att separera från toppen) mot min gamla med perforerat läder, satte dit en damask med ljusa sömmar också. Nu har jag en äkta sportknopp, samt damask, armstöd och treekrad R-designratt med ljusa sömmar.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]