Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1185554
Alla S-/V-/XC60, XC-/V70 och S80 har samma spakställ och alla är utbytbara med varandra från olika årsmodeller. Jag har också haft otur med en MY13-spak då den första jag köpte var trasig i flatstiftkabelns infästning till kretskortet (men ersattes av säljaren så gjorde inte mig något). Om du köper en spak från skroten så bör du våga räkna med att den fungerar, dvs välj den modell du tycker är snyggast. Jag gillade MY14-versionen från början men My13-spaken växte snabbt efter jag monterade den. Kände att jag inte kunde ha en spak med sportläge i en bil som saknade det.
#1186042
daekol skrev:En fråga, vad är vettigt skrotpris på en MY13 knopp inkl reglage? 637kr verkar ju vara std pris på JB för 14-16 knoppen med reglage.
Tycker det är vettigt, det är ad jag betalade med
#1186043
Micce1980 skrev:
daekol skrev:En fråga, vad är vettigt skrotpris på en MY13 knopp inkl reglage? 637kr verkar ju vara std pris på JB för 14-16 knoppen med reglage.
Tycker det är vettigt, det är ad jag betalade med
Så 637kr bör vara vettigt även på MY13? Fick precis offert på 1500kr men tycker det är lite saftigt. Visserligen växer ju inte den spaken på träd men ändå.
#1186173
Gav 600kr för min belysta MY13 med perforerad R-design knopp+damask med spakställ från en V60 R-design som inte rullat mer än några hundra mil då. Den andra MY13 spakstället med belyst knopp som fanns som var vanilla/ej R-design som fanns ville dom ha 1600kr för. Båda fanns på JB så priset verkar satt med tärningskast likt mycket fynd man handlat där innan priser skjuter i höjden när dom inser vad dom säljer och det faktiska värdet på det som tex dubbelavgassystemet jag knep som var helt nytt från katt och bakåt för ca 25% av nypris och då ingick allt utom större plåten för dubbelsystem under bakdelen av bilen.
#1187518
Ja, bilen ska vara strömlös eftersom du kommer lossa en massa kontaktstycken. Och nej, du ska inte lossa pluspolen, du ska lossa minuspolen. Öppna huven och låt bilen stå orörd i 5-10 minuter. Varje gång du öppnar eller stänger dörrar så vaknar bilen och vill man vara helt säker ska man låta alla datorer stänga ner innan man gör den strömlös.
#1187539
Vad kan va fel när jag bytt till nya men när den står i P så blinkar den väldig lätt mer till R och försöker jag starta så säger den växellåda service erfodras.

Bytte även tillbaka till original men den beter sog lika, hoppar lätt mellan P och R. Säger samma när jag försöker starta.
#1187543
Ser nu att när jag trycker tillbaka växelgrejen på kulan så dras den ute pytte lite. Kan man justera den på nått vis? För tryckte jag in den helt och lät den hänga löst kunde jag starta bilen och den slängde inte upp något felmeddelande.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 26
XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]