Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1003667
KnotVillage skrev:Jag har ju gertronic åt andra hållet. Inget för mig alltså eller hur sen dom nya spakarna ut? Min är helt i läder, kort och knubbig. Då pratar vi fortfarande om växelspaken.
Jo det är just för dig den här tråden!
batmac skrev:
tuffern skrev:Det skulle jag också vilja göra, men manuell läget är ju till höger på min V70, då skulle jag behöva en knopp till en högerstyrd bil, jag får nog kolla upp detta imorgon, vi gör nämligen dessa spakställ på jobbet...
Att växlarna ligger till höger på standardspaken är just anledningen till att man måste byta hela stället och inte bara knoppen, men efter detta fungerar det utan att göra något. Innan bytet hade jag en standardknopp:

Bild

Volvo verkade inte heller helt övertygade av mina fasoner :lol:

Bild
#1019071
Perra83 skrev:Finns växelindikeringen på V60 MY16 knoppen?
XC60 MY16 som ja lånade hade enbart belyst knopp. Belysning och indikeringen vill ja ha.
Indikeringen finns bara på 2013 vad jag vet.
2014 kom ju det nya instrumenthuset med indikeringen i det istället.
På 2014 och framåt är det endast en kuliss på toppen av knoppen.
#1019202
JE Jr skrev:Jag vet inte hur ni har, men jag har växelläge i instrumenthusen även på min 07 S80. Har my14- knoppen och har aldrig reflekterat över att indikering saknas nere vid spakstället.

mvh
MY14 och nyare har en växelväljare bestående av små lampor som tänds bredvid respektive bokstav i kombinationsfönstret. Ser likadan ut som tankmätaren på MY14+ men längst till höger istället. På så sätt kombinerade man växelläget från varvräknarens skärm och dioderna i spaken till en visare.
#1020538
Vet inte vad som styr den men knoppen är kopplad till spakstället med en s.k ribbon cable vad det då kan tänkas heta på svenska. Kanske bara är glapp i den? Dock sitter inkopplingen till själva spakstället lite halvtaskigt till så man kan i värsta fall behöva demontera hela mittkonsollen för att komma åt dit ner.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 26

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]