Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#970446
Tonyboy skrev:Tack för all info!
Det här var det roligaste mecket jag gjort på länge...
bromsbyte_2.jpg
Visst är det smidigt :-)
#970447
Tonyboy skrev:Har inte satt domkraften på någon axel. Det är någon typ av ram som är under bilen, hoppas att det är ok att lyfta där... bilen är en awd så det är ingen axel som går mellan hjulen bak.
Va inte orolig Tony, va det inget som säckade så lyfte du rätt. Sitter det en dragkrok på så kan man lyfta där med, om inte annat så med handkraft om man är uppfödd på gröt och inte tillbringar sina dagar i soffan. :wink:
#971159
Med risk för verka tjatig men om man backar motorn med extern ström, behöver man då inte lossa den för att dela oket?

Är det någon som lyft i de bakre punkterna 2 enligt bilden ovan? Dom är ju rätt skymda/djupa av tröskeln på utsidan och plastskölden på innanför. Här bör man väl ha en rätt tjock kloss emellan som når ner en bit annars går ju lyftarmen på garagedomkraften i tröskeln?
#971175
js1 skrev:Med risk för verka tjatig men om man backar motorn med extern ström, behöver man då inte lossa den för att dela oket?

Är det någon som lyft i de bakre punkterna 2 enligt bilden ovan? Dom är ju rätt skymda/djupa av tröskeln på utsidan och plastskölden på innanför. Här bör man väl ha en rätt tjock kloss emellan som når ner en bit annars går ju lyftarmen på garagedomkraften i tröskeln?

Nej! du behöver inte dela oket, följ bara beskrivningen (R T F M)=Read the F****g manual
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
#971178
Jag köpte en rejäl gummiplatta, med stålplatta inuti, som jag lägger på domkraftens lyftplatta. Sen lyfter jag där det är tänkt, under tröskellådan. Fungerar bra. Plasten böjer sig lite när jag lyfter, men det går tillbaka igen.
Min domkraft är en bred, lågprofilad sak. Kallas ofta racingdomkraft, för att man kan komma under även låga bilar. Behövs inte till XC70, men den lyfter tre ton och rätt högt också. Dessutom har den brett mellan hjulen, så den står stabilt.
#971184
Dessa i alu utförande är helt fantastiska att jobba med synd att de är så pass dyra, men man tjänar ju in det rätt snabbt om man skruva i egen regi.
#971189
Ok,
Jag har bara haft V70:n i två veckor och inte skruvat på den ännu. Har kört 850 i nitton år dessförinnan och den kunde jag utan och innan :-) Vill bara läsa in mig så mkt som möjligt. Nu tänkte jag inte byta några klossar utan bara som vanligt, sära, rengöra, fetta in glidytor och återmontera så kanske dessa skivorna också håller 18 år som dom gjorde på 850:an. Och ska man göra det känns det som man bör sära oket och inte bara "fälla upp" men det ger sig väl när man kommer så långt.
#971192
När du har backat motorn kan du ta bort oket, om du skruvar ut båda glidpinnarna. 7 mm insex, precis som det var fram på din 850. Nu är det ju glidande ok både fram och bak.
Men de här bilarna är bättre på att hålla igång bromsarna bak än vad 850 var.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]