Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174047
oldtimersmc skrev:
least skrev:
apersson850 skrev:Jo, det uppmuntras visst. "Sök efter om ämnet avhandlats innan du skriver en ny tråd" är en av de vanligaste uppmaningarna. Så inlägget är helt rätt, och dessutom ger det mig veterligt ytterligare en metod för att göra det här. Att det är välkänt att man inte behöver någon dator är en annan sak.

För övrigt är det inte motorn man backar och inte är det en torxnyckel som passar bäst heller. Men det är en annan sak.
Behövs det ytterligare ett sätt? Räcker det inte med de tre sätt som redan finns?
Och att söka efter en befintlig tråd har inget med detta att göra. Uppmaningen handlar om att inte ställa samma fråga som redan har behandlats flera gånger.

Om du har kommit på något nytt, så är det bättre att starta en egen tråd. Dåkan du dessutom skriva en passande rubrik. Eller hur?

Alla sätt är bra utom de dåliga, även om jag brukar förespråka "el_metoden" så verkar detta sätt vara helt ok för då slipper man både problemet med att lossa elkontakterna och motorn även om det blir en del micklande men bromsverktyg mm. Antar att det är det här http://www.biltema.se/sv/Bil---
MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromskolvsverktyg-2000016990/ skribenten menar.


Det var detta jag avände, finns säkert många andra alternativ:

http://www.biltema.fi/sv-fi/Bil---MC/Ve ... 000023846/
#1174056
apersson850 skrev:Jag gör istället en poäng av att faktiskt ta av motorn när jag servar bromsarna, för annars misstänker jag att den inte går att få bort den dag det verkligen behövs.
Håller med fullständigt. Men nu var det just det som hände, att torx-greppet var upprostat, och jag ville inte börja borra i skruvarna. Man ska också passa på att motionera och smörja glidbultarna när man har chansen.
#1174067
Vet inte om torx-skruvarna hoppar jämfota av att skruvas ut och in, kan möjligen rosta rappare då nytt järn blottläggs (om man inte passar på att byta dem förstås) och rostskyddsbehandlar dem. Miljön där de är är ju inte den bästa direkt i vårt klimat.
Mekar med en gammal Oldsmobile som levt sitt liv i en ökenstat och vilken skillnad. Med ett knäpp så lossnar det sedan bara att enkelt skruva med fingrarna...
#1174089
akterspegel skrev:
VolvoB20 skrev:Nä det verkar busenkelt att skruva dit en ny. kostar under 200 kr har jag sett.
750Kr vill min volvoverkstad ha .. :( Nu är den beställd iaf så jag kan byta och försöka förtränga detta.. ;)
Rena kaffepengarna ju. Till min förra Mazda gick de på 3.000 spänn. Styck!
#1174153
oldtimersmc skrev:Vet inte om torx-skruvarna hoppar jämfota av att skruvas ut och in, kan möjligen rosta rappare då nytt järn blottläggs (om man inte passar på att byta dem förstås) och rostskyddsbehandlar dem.
Allt som ska kunna röra sig mår bra av att göra det. Så även vi.
Jag sätter förstås inte tillbaka dem utan att de får något medel som underlättar när de ska bort nästa gång.
#1174275
apersson850 skrev:
oldtimersmc skrev:Vet inte om torx-skruvarna hoppar jämfota av att skruvas ut och in, kan möjligen rosta rappare då nytt järn blottläggs (om man inte passar på att byta dem förstås) och rostskyddsbehandlar dem.
Allt som ska kunna röra sig mår bra av att göra det. Så även vi.
Jag sätter förstås inte tillbaka dem utan att de får något medel som underlättar när de ska bort nästa gång.
då blir det bättre:-)
#1248177
Hej
Har ett problem med ena bromskolven.
Motor låter som det ska om man backar kolven men själva kolven rör sig inte. Ligger på.
Det går bra att backa kolven med typ rörtång så den sitter inte fast.
Har någon tips vad ska man göra med det?
Kan tillägga att det hjulet äter upp klossar snabbt för att inte prata om bränsle.
Släppa bromsen ... handbroms på fungerar ok.
Mvh
P
#1248181
Kolven backas inte med motorn utan ska löpa lätt och glida inåt mycket lite så att beläggen precis släpper.
Troligtvis så kärvar bromskolven och kan kanske motioneras så den löper lätt eller så får du byta bromsok.


/M
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]