Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1105080
akterspegel skrev:
VolvoB20 skrev:Nä det verkar busenkelt att skruva dit en ny. kostar under 200 kr har jag sett.
750Kr vill min volvoverkstad ha .. :( Nu är den beställd iaf så jag kan byta och försöka förtränga detta.. ;)
Är det inte en sådan här .... 175 kr ?

http://www.bildelaronline24.se/abs/7800987
#1173715
Alla ni som säger att det behövs datorer och skit för att byta bromsbelägg, vad grundar ni det på? Ni har ju ingen aning. Har ni varit hos "experten" på Bilia som med sorgsen blick svarar "-Nej det går inte att göra hemma men vi fixar det om du betalar oss många tusen"?

Det går att lösa på flera sätt. Det går att backa motorn genom att strömsätta den, men man måsta ha koll på vad man gör då. Annars kan man backa den mekaniskt med en torxnyckel.

Det är inte alltid enkelt att lossa elmotorn som sitter med två rostiga skruvar. Jag löste det hela såhär:
1. Lossa oket och ta bort de gamla beläggen.
2. Spänn upp ett bromskolvsverktyg i oket, i mitt fall Biltema 191424 för 279kr.
3. Dra åt handbromsen och släpp den omedelbart igen. Elmotorn backar då kolven ca 2mm.
4. Spänn upp bromskolvsverktyget igen, och upprepa proceduren tills de nya beläggen får plats. Kolven behövs INTE skruvas, bara tryckas. SE TILL SÅ ATT BROMSKOLVSVERKTYGET SITTER PÅ PLATS NÄR HANDBROMSEN DRAS ÅT, ANNARS BLIR DET PROBLEM.
5. Montera nya belägg, ev ny bromsskiva och ok på vanligt vis.

Det spelar ingen roll om man sedan trampar på pedalen eller kör med elmotorn, motorn har ändå lika lång väg att gå. Man ska kanske inte backa motorn mer än nödvändigt, så undviker man ändläget och man kör inte motorn i onödan.

Jag bytte bromsbeläggen samtidigt som jag satte på sommardäcken och bilen var alltså redan upphissad. Köpte belägg på nätet, Ridex 402B0141 för 135kr och det hela tog ca 30 minuter. Utan dator!
#1173724
Ehh, vad pratar du om? Vilka är det som påstår att det behövs datorer för detta?
Det finns redan en uppsjö trådar om detta och du är inte direkt först på bollen med att ha "kommit på" att man enkelt gör detta själv.

Och arkeologi är inte något som uppmuntras på forum. Låt gamla trådar ligga.
#1173727
Jo, det uppmuntras visst. "Sök efter om ämnet avhandlats innan du skriver en ny tråd" är en av de vanligaste uppmaningarna. Så inlägget är helt rätt, och dessutom ger det mig veterligt ytterligare en metod för att göra det här. Att det är välkänt att man inte behöver någon dator är en annan sak.

För övrigt är det inte motorn man backar och inte är det en torxnyckel som passar bäst heller. Men det är en annan sak.
#1173728
least skrev:Ehh, vad pratar du om? Vilka är det som påstår att det behövs datorer för detta?
Det finns redan en uppsjö trådar om detta och du är inte direkt först på bollen med att ha "kommit på" att man enkelt gör detta själv.

Och arkeologi är inte något som uppmuntras på forum. Låt gamla trådar ligga.

Ojdå, förlåt så hemskt mycket om jag tog upp en 8 månader gammal tråd. Nu har jag inte läst hela din "uppsjö om detta", men jag tror faktiskt att jag "kommit på" ett sätt att lösa problemet utan att demontera elmotorn, som ju kan sitta fast ordentligt. Men igen; förlåt om jag sårade dig med mitt inlägg. Det ska inte upprepas.
#1173731
apersson850 skrev:Jo, det uppmuntras visst. "Sök efter om ämnet avhandlats innan du skriver en ny tråd" är en av de vanligaste uppmaningarna. Så inlägget är helt rätt, och dessutom ger det mig veterligt ytterligare en metod för att göra det här. Att det är välkänt att man inte behöver någon dator är en annan sak.

För övrigt är det inte motorn man backar och inte är det en torxnyckel som passar bäst heller. Men det är en annan sak.
Behövs det ytterligare ett sätt? Räcker det inte med de tre sätt som redan finns?
Och att söka efter en befintlig tråd har inget med detta att göra. Uppmaningen handlar om att inte ställa samma fråga som redan har behandlats flera gånger.

Om du har kommit på något nytt, så är det bättre att starta en egen tråd. Dåkan du dessutom skriva en passande rubrik. Eller hur?
#1173741
Här ställdes det inte en fråga, utan istället gavs ett svar på en tidigare fråga. Då ska det förstås in i den tråden, inte i en ny.

Huruvida en ytterligare metod är meningsfull eller ej beror naturligtvis på hur den är gentemot tidigare kända metoder. Om den är överlägsen är det naturligtvis jättebra att den blir känd.
Men eftersom var och en har olika omständigheter är det så, att den metod som är bäst för en inte är det för en annan. Därför behöver metoden publiceras så att man kan göra sina val själv sen, när fakta är kända.
Om inte du gillar metoden kan ju bara bortse från den.
#1174023
least skrev:
apersson850 skrev:Jo, det uppmuntras visst. "Sök efter om ämnet avhandlats innan du skriver en ny tråd" är en av de vanligaste uppmaningarna. Så inlägget är helt rätt, och dessutom ger det mig veterligt ytterligare en metod för att göra det här. Att det är välkänt att man inte behöver någon dator är en annan sak.

För övrigt är det inte motorn man backar och inte är det en torxnyckel som passar bäst heller. Men det är en annan sak.
Behövs det ytterligare ett sätt? Räcker det inte med de tre sätt som redan finns?
Och att söka efter en befintlig tråd har inget med detta att göra. Uppmaningen handlar om att inte ställa samma fråga som redan har behandlats flera gånger.

Om du har kommit på något nytt, så är det bättre att starta en egen tråd. Dåkan du dessutom skriva en passande rubrik. Eller hur?

Alla sätt är bra utom de dåliga, även om jag brukar förespråka "el_metoden" så verkar detta sätt vara helt ok för då slipper man både problemet med att lossa elkontakterna och motorn även om det blir en del micklande men bromsverktyg mm. Antar att det är det här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016990/ skribenten menar.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]