Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#920249
Jag har 30 km/22 minuter till jobbet. Har kört med den på auto i de drygt tre år jag har haft bilen. Visst händer det att den brummar igång hemma på gården, när jag bara flyttar bilen för att koppla släp eller nåt, men alltsom oftast kör jag ju lite längre tid, åtminstone en kvart, ofta en timme, och det verkar den tåla bra. Har inte haft något problem än.

Jag har jämfört med att köra i sisådär -10 grader med resp. utan extravärme på (och inte starta den manuellt, alltså). Med värmare blir bilen varm efter några kilometer, utan tar det mer än en mil. Med tanke på motorslitaget när motorerna inte är uppe i temperatur tar jag nog hellre en ev. sotig värmare någon gång.
Användarvisningsbild
av joel80
#920288
Jag har gjort rejäla tester med förbrukning (vid pump) och att ha värmaren i auto-läge drar mer.. Ofta runt 10% mer. Skillnaden vid pump från färddatorn blir större... Värmarens förbrukning verkar inte räknas i "nuvarande förbrukning".
av Elmeholt
#920314
joel80 skrev:Jag har gjort rejäla tester med förbrukning (vid pump) och att ha värmaren i auto-läge drar mer.. Ofta runt 10% mer. Skillnaden vid pump från färddatorn blir större... Värmarens förbrukning verkar inte räknas i "nuvarande förbrukning".
Menar du att den uppmätta förbrukningen är 10% högre när den är på, eller 10% högre än att ha den av med samma körcykler?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#920340
svedan skrev: Detta att den sotar igen, tror jag inte på (såvida man inte kör 1 km som snittsträcka.)
Är motorn varm, startar inte brännaren, är den kall så går den. Efter 2-3 minuter är brännaren i full temperatur och "sotar" inte längre:
Knäckte två värmare i autoläge. De höll inte mer än två vintrar och 2000 mil var. Sen var de så igensotade att de vägrade starta eller om de lyckades starta så vräkte de ut mera vit rök än arméns rökhandgranater. Man kunde dränka en hel korsning i vit dimma.
Användarvisningsbild
av joel80
#920346
Ja
Jag har kört 4 st "omgångar" med totalt runt 400 mil då jag testat med och utan. Och snittat strax under 10% högre när jag hade den på auto.
Samma årstid och ingen förändring vare sig på var jag kört eller mitt körmönster.
Då min bil drar rätt lite handlar det bara om några dl per 100km.
av AndS
#920383
Vågar knappt skriva det, men den blir snart 7 år och har passerat 17000mil, värmaren på auto och vintertid är normaltur ca 10km och ännu har inget hänt. Däremot kan batteriet behöva laddas 3-4 gånger under vintersäsongen.
Så imorgon går väl den upp i atomer, nu kan jag inte sova i natt när jag skrivit detta.
Användarvisningsbild
av Momentum
#920414
B20
Var det Eberspächer eller Webasto som du förstörde
Jag lyckades också bränna en Eberspächer
Nuvarande Webasto har jag två av och inga problem
Webasto har ju låg och hög effektläge till skillnad mot Eberspächer, vilken kan påverka utgången, eller att Webasto har en bättre konstuktion rent generellt
Men allmänt mår nog det hela bäst att ibland få gå en längre tid, för att bränna sot
Användarvisningsbild
av Robbi
#920617
Så, om jag har fattat det hela rätt, på läge Auto går värmaren i gång när det är kallt? Hur kallt? Den drar då mer bränsle. Om man kör korta sträckor så sotar den igen? Om man värmer upp bilen ibland med tidur då borde den väl sota ur?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#920691
Momentum skrev:B20
Var det Eberspächer eller Webasto som du förstörde
Jag lyckades också bränna en Eberspächer
Nuvarande Webasto har jag två av och inga problem
Webasto har ju låg och hög effektläge till skillnad mot Eberspächer, vilken kan påverka utgången, eller att Webasto har en bättre konstuktion rent generellt
Men allmänt mår nog det hela bäst att ibland få gå en längre tid, för att bränna sot
Jag har ingen aning om det var en Sprakare eller en Vedbastu som sotadade igen fullständigt på dessa två bilar.. Jag hade bilarna på 3 års leasing men värmarna överlevde bara två vintrar pga kortkörning.

Nu kör jag bara värmaren om det är rejält kallt, och då kör jag den länge. Hoppas den håller längre på så sätt för denna bilen tänkte jag behålla länge.
av svedan
#921189
Robbi skrev:Så, om jag har fattat det hela rätt, på läge Auto går värmaren i gång när det är kallt? Hur kallt? Den drar då mer bränsle. Om man kör korta sträckor så sotar den igen? Om man värmer upp bilen ibland med tidur då borde den väl sota ur?
Nä, om du läser några av oss ska den stå i "Auto" hela året!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]