Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
#1414723
Att observera är att Webasto värmaren, som det är frågan om här, har två effektlägen, 5 KW och 2,5-2,6
Så då det börjar bli "för varmt" så stänger den inte av sig utan ställer ner effekten och fortsätter att gå, på så sätt slipper man så många av/på vilket sliter på värmaren
Användarvisningsbild
av pb81
#1414724
Tycker de skulle matat in en funktion som frågar om man skall köra strax igen så behöver den inte stänga av sig =)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1414729
Hur länge den kan hålla vet jag inte. Jag har hittills under nio år kört 322702 km. Än fungerar värmaren. Jag har alltid extravärmen satt till PÅ.
Användarvisningsbild
av pb81
#1414730
Kör du någon kort sträcka (säg 2 min) innan du stänger av bilen igen i morgonkylan?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1414790
Det händer. Typ flytta bilen på tomten. Då hinner den rackarns värmaren igång precis innan jag stannar igen.
Men en rutinresa som till jobbet är 30 km.
Användarvisningsbild
av pb81
#1424889
Tycker det är lite drygt, för sätter jag min på timer så är den ju varm o go tills jag kör. Har provat att skjuta fram tiden 20min så den är igång när vi kör till dagis, där stänger jag av bilen och då stannar ju brännaren samtidigt. Det är samma även vid manuell start. Vill kunna starta den och köra till dagis och låta brännaren stå på tills jag starta upp bilen igen och kör vidare till jobbet. Blir ju en onödig omstart :(
av JohanES
#1424905
pb81 skrev:Tycker det är lite drygt, för sätter jag min på timer så är den ju varm o go tills jag kör. Har provat att skjuta fram tiden 20min så den är igång när vi kör till dagis, där stänger jag av bilen och då stannar ju brännaren samtidigt. Det är samma även vid manuell start. Vill kunna starta den och köra till dagis och låta brännaren stå på tills jag starta upp bilen igen och kör vidare till jobbet. Blir ju en onödig omstart :(
Jag har en V70 -14 och en XC70 -16. På båda dessa fortsätter värmaren att gå efter att jag har stängt av motorn. Har jag t ex startat värmaren, via timer eller manuellt, inför avfärd och sedan gör ett stopp och stänger av motorn fortsätter värmaren att gå. Den stannar bara när timern går ut eller om jag går in i menyn i kombiinstrumentet och stänger av den manuellt. Jag har inte autovärme aktiverat.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1424934
Vi har en XC70 2012 och en 2016. Om jag startar värmaren manuellt, sen startar motorn och kör en någorlunda kort sträcka, så de 50 minuterna inte har hunnit gå än, då händer olika saker.
På den äldre slutar värmaren gå efter några minuter. På den nyare går den tills det gått 50 minuter.
Användarvisningsbild
av pb81
#1425500
Jag satte timern på 07:20 idag, körde iväg till skolan kl 07 och stänger av bilen, låter som brännaren är tyst men cirkulationen snurrar fortfarande.. lämnar in ungarna och 07:12 kommer jag ut till bilen o den är helt tyst. Så min MY13 har nån programvara som stänger av brännaren tillsammans med bilen. Antar att det inte är så bra a att tvinga igång den igen när den precis stängt av sig?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]