Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
#919953
Det här har säkert diskuterats 12000 gånger, men jag hittar inget matnyttigt.
Ska jag ha extravärmare av eller på i inställningarna? Kan det skada om jag har den av, drar bilen mkt mer diesel när den är kall?

Jag kör främst till och från stan med barnen till skola osv. ca 5 km åt varsitt håll, sen så blir det en lite längre resa en gång i veckan också.

Har provat att köra utan, och kan inte märka någon direkt skillnad i uppvärmning av kupén, nu har det i och för sig inte varit många minusgrader när jag testat.
Men min främsta fråga egentligen, kan det skada någonting att ha den av?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#919959
Jag har dödat två värmare genom att ha den i läge Auto/På och köra massa korta sträckor så den aldrig blev riktigt genomvarm. Dog visst sotdöden. :shock:

Se till att köra värmaren riktigt länge minst en gång per vecka om du har den i läge Auto/På
av mattish
#919974
Jag körde med den av och då drog bilen mer diesel än med den på. bilen rullar 10 km enkel. Nu är det på auto.
Jag bryr mig inte nämnvärt om värmaren skulle behöva service iom att det är en leasingbil.

Det viktigaste är väl ändå att den hinner gå klart några gånger då och då..
av mortimer
#920010
Har Extravärmare på AV men kör istället igång den på Direktstart när jag känner att behov föreligger.
Fungerar finfint.
av svedan
#920017
Kört i 10 vintrar till och från jobbet, 7 km enkel. Varje dag!! Alltid i läge "auto". Aldrig haft bekymmer med värmaren.
Tänker att om Volvo lägger ner några miljoner på forskning och "tvingas" installera en värmare som går på automatik, att jag inte är kunnigare om när den ska vara av eller på! Korta sträckor kan den stängas av, men varför då? Såvida man inte kör 1 km varje gång, då spelar det ingen roll då bilen är svinkall hela tiden. Men har man använt värmaren inför starten, då kan den ju gå i läge auto!
Användarvisningsbild
av Robbi
#920022
Är det någon skillnad på extravärmare och den vanliga dieselvärmaren med VOC? Om man kör på tidur eller VOC, kan väl man ha extra på av? Då får ju den genomkörare ibland och sotar inte igen? Det är väl inte två olika apparater?
Användarvisningsbild
av Robbi
#920041
mattish skrev:Nej det är samma apparat.
Bra, som jag tänkte. Ibland diskuteras det här så man blir totalt förvirrad! Bild
av valln
#920063
svedan skrev:Kört i 10 vintrar till och från jobbet, 7 km enkel. Varje dag!! Alltid i läge "auto". Aldrig haft bekymmer med värmaren.
Tänker att om Volvo lägger ner några miljoner på forskning och "tvingas" installera en värmare som går på automatik, att jag inte är kunnigare om när den ska vara av eller på! Korta sträckor kan den stängas av, men varför då? Såvida man inte kör 1 km varje gång, då spelar det ingen roll då bilen är svinkall hela tiden. Men har man använt värmaren inför starten, då kan den ju gå i läge auto!
Har du haft någon repkostnad för värmaren?
av svedan
#920244
valln skrev:Har du haft någon repkostnad för värmaren?
Nä, aldrig. Kör min 4 000 mil/år. Första dieseln från Volvo 2003.
Detta att den sotar igen, tror jag inte på (såvida man inte kör 1 km som snittsträcka.)
Är motorn varm, startar inte brännaren, är den kall så går den. Efter 2-3 minuter är brännaren i full temperatur och "sotar" inte längre.
Är det - 20, går den ta mig tusan hela tiden.. Ähh.. kör auto, lita på Volvos tekniker. :mrgreen: :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]