Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
#921685
Min värmare dog i helgen hade bilen på tomgång och när jag satte mig i den så stod det service erfodras.... om värmaren.
auto funktionen är avslagen och värmaren var avstängd ändå så kunde ngt bli fel på den??
ska in och få felkoden avläst och nollad på torsdag
Vilken märke är det på MY10 ?
Användarvisningsbild
av apersson850
#922346
Jag har provat vid ungefär -10°C. Utan värmare tog det 10-12 km innan värmen i bilen kändes "go". Med värmare ungefär 2 km.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#922362
En annan variant är ju att koppla på typ en Kabe Hazienda så är värmen go efter 300 m - utan hjälp. :wink:
av svedan
#922390
VolvoB20 skrev:Visst hann värmaren igång när jag flyttade runt bilar på uppfarten, den ska ju ned på gatan och upp igen, grymt irriterande då att stänga av bilen när värmaren bara gått typ 60 sekunder... kände och luktar inte alls bra...

Men som sagt det var när värmaren var sprillans ny, när man hade gjort det för många gånger blev värmaren snabbt, trött och sotig och tog massor med tid för att starta och rök som Lutzens dimma innan den packade ihop helt.
Luktar!! Det heter doftar när det är fint! Härligt med lite dieseldoft på gatan. :mrgreen: :mrgreen:
Det där med lützendimma!! Brukar bli när den inte används! Diesel eller paraffinutfällning? Nä, jag har inte dina problem när jag flyttar korta sträckor. Fast min brännare har å andra sidan gått 23 000 mil utan byte. Tyst och fin. Och trycker på den i tid och otid, så fort det är kallare än +10 vill jag ha varm motor/kupe när jag kommer.
Fast i veckan fick jag byta batteri. Bilen varnade för låg spänning, trots att batteritestaren gav grönt! Smällar man få ta. Fast 1000:- batteri på 10 000 mil är väl ok?? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#922394
svedan skrev:Det där med lützendimma!! Brukar bli när den inte används! Diesel eller paraffinutfällning?
Jag använde värmaren ca 10 ggr per dag.... känns rätt ofta tycker jag ... jobbigt om paraffinet fäller ut så snabbt.
Användarvisningsbild
av joel80
#922508
apersson850 skrev:Jag har provat vid ungefär -10°C. Utan värmare tog det 10-12 km innan värmen i bilen kändes "go". Med värmare ungefär 2 km.

Vad har du för slags körmönster då? Mina tester var i och för sig i 0-gradigt, men det tog inte mer än ca 3km innan det var varmluft som sprutade ur reglagen utan autovärmaren. Då med en snittfart på ungefär 30-40km/h.. genom bostadsområden med mest 50-vägar.
Användarvisningsbild
av SvenB
#922563
Men hade du inte kört med värmaren redan innan du åkte iväg då?
Användarvisningsbild
av joel80
#922588
Jag gjorde ju tester både utan och med.. Med kom det värme direkt så klart.. Utan tog det dom 3km och 5-6 minuter innan jag var uppe i samma värme i motorn som när jag startade med värmaren.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]