Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
#912854
Hej alla!

Har lite funderingar kring vibrationer vid kraftigare acceleration. Jag vet inte riktigt varifrån de kommer, men känns i stolen (inte i ratten vad jag kan känna).

Bilen är en XC70II T6 AWD (Gen 5) MY13 med Four-C. Jag funderar på om det kan vara Haldexen som ger upphov till detta...? Beteckningen på Haldexkopplingen är P31325006 följt av S00400801 följt av 2C01.

Jag ska boka tid på Haga Norra för lite provkörning och eventuell felsökning.

Jag undrar generellt om en AWD kan ge vibrationer vid acceleration när den kopplas in? Även om underlaget är ren och torr asfalt så känns vibrationerna och det är väl inte omöjligt att AWD kopplas in även vid de förhållandena för att motverka hjulspinn. Bilen har ju trots allt 480Nm och 329hk, så det finns ju lite som behöver tyglas.

Det sitter 18" Volvofälg på med Pirelli Scorpio Verde 235/50 och de är inte kända för att vara felfria heller (dålig "rundhet"). De är nybalanserade.

Tar tacksamt emot förslag och idéer om vad som kan spöka, eller om det är helt normalt.

Stort tack på förhand,
Fredrik

PS Jag skrev dit att den har Four-C då det kanske blir något knas i dämparna som den inte kan kompensera för...
av joelf
#912856
Om du med säkerhet kan återskapa fenomenet dvs vet när det uppträder? Ryck säkringen till awd och utvärdera själv om du är intresserad.

Jag har lite awd vibrationer i min d4 awd 2014, framförallt högsta växeln och högt moment.
Användarvisningsbild
av Its1more
#912861
joelf skrev:Om du med säkerhet kan återskapa fenomenet dvs vet när det uppträder? Ryck säkringen till awd och utvärdera själv om du är intresserad.

Jag har lite awd vibrationer i min d4 awd 2014, framförallt högsta växeln och högt moment.
Ja, det går absolut att återskapa, så det är inget som kommer och går. Tack för tipset, det ska jag pröva! Jag utgår ifrån att det inte kan skada AWD:n eftersom en säkring kan pajja...

Återkommer.

/Fredrik
av least
#912867
Its1more skrev:Bilen har ju trots allt 480Nm och 329hk, så det finns ju lite som behöver tyglas.
Är bilen trimmad?
Användarvisningsbild
av Its1more
#912868
least skrev:
Its1more skrev:Bilen har ju trots allt 480Nm och 329hk, så det finns ju lite som behöver tyglas.
Är bilen trimmad?
Med Polestar, ja.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#912887
Its1more skrev:Jag undrar generellt om en AWD kan ge vibrationer vid acceleration när den kopplas in? Även om underlaget är ren och torr asfalt så känns vibrationerna och det är väl inte omöjligt att AWD kopplas in även vid de förhållandena för att motverka hjulspinn.
Har du Haldex Gen 5 med tidiga pumpen och mjukvaran med högt pump/lamelltryck så vibrerar det grymt vid acc.

Antingen får man byta till en nyare pump som pallar trycket eller till en mjukvara med lägre pumptryck.
Användarvisningsbild
av Its1more
#912891
VolvoB20 skrev:
Its1more skrev:Jag undrar generellt om en AWD kan ge vibrationer vid acceleration när den kopplas in? Även om underlaget är ren och torr asfalt så känns vibrationerna och det är väl inte omöjligt att AWD kopplas in även vid de förhållandena för att motverka hjulspinn.
Har du Haldex Gen 5 med tidiga pumpen och mjukvaran med högt pump/lamelltryck så vibrerar det grymt vid acc.

Antingen får man byta till en nyare pump som pallar trycket eller till en mjukvara med lägre pumptryck.
Tack för infon.
Jag ska testa att koppla ur AWD (genom att ta bort säkringen som föreslogs) och känna hur det blir då. Jag har läst den långa tråden Gen4 vs. Gen5 och det var då jag kom på att det kanske hade något med haldexen att göra. Jag valde dock att starta en ny tråd om mitt problem så det blir hanterbart;-)

Vad jag vet är att bilen vid senaste servicen (september 2014) fick mjukvaruuppdateringar, men jag vet inte exakt vilka.

Återkommer i frågan.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av EjS
#912897
Min xc70 m/haldex gen 4 vibrerar också i vissa llägen men kan ju bero på en mängd andra saker. Upplevde inte det med min xc60 gen4

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?