Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pannskötarn
#951829
Hej! Jag är också intresserad om det löste sig.

Har liknade problem med en XC70 D5 AWD 2015 aut Polestar. Uttagen juni 14. Känns vibrationer tydligast från 80km/h och uppåt på motorväg. Kommer och går i tydlighet. Känns inte i ratten utan mest i golv och säte. Volvo verkar inte ens titta på bilen. Konstruktionsvibrationer säger de. Men jag tycker det är onormalt kraftiga vibrationer för att vara en ny bil. Ingen skillnad på sommar/vinterdäck. Små men intensiva vibrationer. Nån fler som känner samma? Eller har förslag till lösning.

//Marcus
av 5cylindrar
#951890
Ja jag har också vibrationer. Mycket irriterande! Jag fick min XC70 D5 AWD Sport Edition levererad i november 2014 och jag mailade säljaren om problemet redan efter 1 vecka. Han bad mig kontakta serviceavdelningen vilket jag ännu inte gjort tyvärr.

Jag "bytte upp mig" från en Passat R-line 2010 och XC70'ns vibrationer upplevdes mycket besvärande. Passaten var nästintill vibrationsfri i jämförelse. Och XC70 som skall vara en mjuk glidarbil..... Under mina provkörningar innan köp upplevde jag inte alls några störande vibrationer. Jag provkörde både D4 AWD och D5 AWD.

Jag har vibrationer till och från mellan 1000-2000 rpm vid acceleration men även vid konstant hastighet runt 60-80 km/h. Jag känner dessa vibrationer både i ratt, säte och golv dvs hela bilen vibrerar. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra men jag tänkte prova med att kontakta serviceavdelningen för ett utlåtande. Risken är att jag får samma svar dvs att man hänvisar till konstruktionsvibrationer.
av Norr82
#1440766
Hej någon som fått nån lösning på det här min xc70 -11 har vibrationer vi gaspådrag upp till ca 2000 varv .bytt slutväxel. haldexkoppling .kardanaxel samt pump och nya däck ..Tröttsamt
Användarvisningsbild
av Its1more
#1440776
Nej, jag har inte fått ordning på det. Har nya Michelin Primacy 4 samt nya Michelin X-ICE Snow och det är ingen skillnad. Mina känns tydligast vid 70-80. Jag hr då en rak sexa som borde gå mjukare än en D4/5. Bytt olja i lådan vid 6000 mil. Ingen skillnad. Funderar på motorfästen eller vibrationer i avgassystemet.

Jag har på något sätt ”lärt” mig att leva med det, precis som oljudet i mina frambromsar vid backning, eller gnissel i dito vid normal inbromsning. Verkansljud enligt Bilia. Höj stereon sa killen på bilprovningen. Kör bara 600-700 mil per år, så jag överlever. Nästa bil blir laddhybrid och till dess får det vara. Ids inte hålla på.

Kan tillägga att man känner att den småhugger vid gaspådrag när vi rör oss i vanliga hastigheter, alltså allt från 0 till 80-90. Det kan väl enklast beskrivas som de hugg/vaggningar man känner i en manuell bil om man växlat upp och släpper kopplingen för snabbt. Billen hugger/vaggar tills allt stabiliserat sig.

/Fredrik

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]