Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorelf
#1323562
Tusen tack för den fina guiden. Det gick hur bra som helst att byta låskista. :-)
av snowman
#1334805
Behöver byta låskista i höger bakdörr på min Volvo V70N II från 2008 då den vägrar låsa sig via fjärr, uppoljning hjälpte såklart inte.

Verkstaden vill ha 3700 kr för bytet och själva kistan kostar 2100 kr. Frågan är om det är lönt att köpa en från skroten? Får uppfattningen om att detta är ett vanligt fel och då känns risken för att köpa en begagnade som ännu större?

Ser att man ska använda fiskben vid demontering, är det stor risk att plastclips går sönder? Har haft bakdörren öppnad och där gick en rad plastclips sönder, enligt verkstaden är det standard så man räknar alltid med att byta en del av dem, är det samma för passagerar dörrana?
av 2ägaren
#1334833
snowman skrev: fre 30 aug 2019, 12:09 Behöver byta låskista i höger bakdörr på min Volvo V70N II från 2008 då den vägrar låsa sig via fjärr, uppoljning hjälpte såklart inte.

Verkstaden vill ha 3700 kr för bytet och själva kistan kostar 2100 kr. Frågan är om det är lönt att köpa en från skroten? Får uppfattningen om att detta är ett vanligt fel och då känns risken för att köpa en begagnade som ännu större?

Ser att man ska använda fiskben vid demontering, är det stor risk att plastclips går sönder? Har haft bakdörren öppnad och där gick en rad plastclips sönder, enligt verkstaden är det standard så man räknar alltid med att byta en del av dem, är det samma för passagerar dörrana?
Är det bara via fjärr det inte fungerar? Med nyckel låser sig alla dörrar ordentligt?
av snowman
#1334840
Jag har faktiskt inte provat manuell nyckel dumt nog, det får jag testa!

Med fjärren så är det endast höger bak som inte låser sig, låsa upp med fjärr fungerar dock bra.

Jag kan låsa höger bak manuellt genom att trycka ner piggen men oftast åker den upp igen, tar 2-3 försök innan den stannar nere.
av snowman
#1335515
Finns bara nyckel på en av förardörrarna och den låser endast den dörren, ingen annan.

Har nu beställt en ny låskista hb från demontering, kostar 1000 kr inkl. frakt och moms, en helt ny kostar 2100 kr. Har även varit en sväng på Volvo och köpt ett fiskben för hutlösa 40 kr ;) Får inte klippsen knäcks denna gången som de gjorde på bagageluckan.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1335524
Den risken finns tyvärr oavsett verktyg, och Volvo vet hur man tar betalt för nya clips :P

Men arbeta i skaplig värme (mindre skör plast) och försiktigt, så minskar risken.
av snowman
#1335835
Var o hämtade ut en låstkista höger bak till min Volvo V70 -08 (10 000 mil). Spontant känns skicket på det som dåligt men jag vet ju inte hur det brukar se ut, enligt butiken så var detta standardskick. Att delen satt på en V50(15 000 mil) sen tidigare hade enligt dem ingen betydelse?

Såhär ser det ut :

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Vad säger ni om detta? Bara till att rengöra och montera?
av snowman
#1335837
StefanN skrev: tor 05 sep 2019, 16:22 Passar den ens? 30699112 verkar ju bara sitta på V50?
Det var min första tanke med när jag såg den men enligt butiken så ska det vara samma låskistor på både V50 och V70, någon här som vet om det stämmer?

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]