Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1336225
hmm, ja de e kanske ingen bra idé att sätta i en kista med annat nummer. Hade det varit enkelt att byta det så hade det varit lungt men det låter som ett heldags jobb.

Det jag skulle kunna göra är att öppna de både kistorna och flytta över delar, ex motorern :

av snowman
#1336226
Under tiden som jag tar in låsen för att kontrollera innehållet så kommer inte bildörren gå att stänga så jag måste hitta ett garage att sätta den i(med tanke på regn).
av snowman
#1356132
Hej,

Har nu monterat av låskistan med Alucinor´s guide. Det svåraste var att luska ut hur man lossa vajern på själva låset och generellt måste man vara super försiktig, det finns en hel del små plastdetaljer som enkelt bryts om man inte vet vad man pysslar med. Jag hittade 2 st brutna detaljer, en var troligen bruten sen tidigare och en annan råkade brytas bara av att jag hade handen på den när jag skulle lossa en vajer.

Numret på den enhet jag skruvat av är 31253668, den auktoriserade verkstaden sa att det var nr 31416684 jag skulle ha, den del jag har från skroten står det 31253280 på. Man undrar ju hur viktiga dessa nr verkligen är? Till synes ser kistorna väldigt lika ut, de små avvikelser jag kan se är :

- Plattan som syns utifrån har en något ljusare grå färg.
- Delen från skroten är klart skitigare men det kan bero på att den legat på lager någonstans
- 2 nummer skiljer sig, dels det på klisterlappen som Volvo använder utåt och dels det nr som står på plasten där den stora kontakten monteras.
- Låset har en stor kontakt, denna kontakt ser lika dan ut på båda förutom då att det vaga nr i plasten skiljer. Men själva kontakten som kommer från bilen och som monteras i kistan hade en annan utformning på utsidan med en litet rött plast lås. Tror dock inte detta har någon betydelse i detta fallet.

Frågan är nu om man ska fortsätta in i kistorna och switcha de 2 motornerna som sitter där eller om man bara ska mintera på det som kommer från skroten? Hade det varit enkelt att testa så hade jag gjort det men tyvär det det troligen 30-40 min för mig att montera tillbaka låset.
av snowman
#1356138
Här är foto på de två kistorna jag har :

Vänstra från skroten
Bild

Skroten (Kontakt)
Bild

Min bil (Kontakt)
Bild

Vänstra från skroten - man kan här se att färgen skiljer sig en aning
Bild

Min bil - här kan man se den lilla tapp som bröts av under demonteringen
Bild

Från skroten - Här kan man se hur den ska se ut, vad jag kan se så ska den vara enkel att flytta över till det befintliga exemplaret om man nu nöjer sig med att byta motorer i den.
Bild

Från Skroten
Bild

Från min bil
Bild

Från skroten
Bild

Från min bil
Bild

Som ni kan se så är de extremt lika varandra.
av snowman
#1356153
Hittade en viktig avvikelse! Fjädern saknas på den som satt på min bil :

Från skroten
Bild

Min
Bild

Har nu flyttat över fjädern och den plastdetalj som bröts av vid demonteringen. Jag är dock inte så säker på att detta verkligen är hela lösningen. Den vita armens läge vid demontering var olåst, jag misstänker att när man trycker ner armen så låser den sig. I det momentet så hjälper egentligen inte fjädern till, snarare tvärt om. Det är när armen åker upp igen som den hjälper till men även då är det ingen direkt "fjong" i den. Kanske lika bra att byta ut motorerna ändå?
av snowman
#1356230
Bytte även motorerna faktiskt och sen monterades grejerna tillbaka. Uppfattade att monteringen var enklare/snabbare än demonteringen. Men mycket av tiden vid demonteringen gick åt att luska ut hur vissa delar skulle delas utan att ha isönder något.

Den kabelklips som håller kabeln till dörren gick isönder vid demontering då jag inte förstod att man tog av den från andra sidan. Märkligt nog hade inte Volvo sådant i lager men som tur var gick det att rädda med ett nytt buntband på den befintliga/trasiga delen.

Nu fungerar allt som det ska och jag vill på stå att jag denna gången lämnade bra mycket mindre spår efter mig som ex avbrutna plastdetaljer.

Tack för guiden, den var användbar!
Användarvisningsbild
av Mekomanisten
#1383804
Hej,
Bra guide och är lätt att följa. Kan dock rekommendera VIDA där detaljerade instruktioner finns för olika modeller.

Efter att själv har bytt låset undersökta jag vad som orsakar att låset inte fungerar.
Den motor som drar låsmekanismen tappar kraft och orkar inte dra mekanismen hela vägen.

Felet orsakas troligen oftast av att fett rinner ner på kommutatorn som försämrar ledningsförmågan och motorn tappar kraft. Det verkar dock vara den större motorn som oftast får felet. Båda motorerna går ganska lätt att byta då de bara är att trycka på plats. Instruktioner finns på Youtube.

Båda motorerna går att rengöra som automoto säger men finns att köpa billigt från tex. Ebay.com eller aliexpress.com för ca. 200:- inkl moms och tull till Sverige. Nackdelen är ju att det tar ca. 3veckor innan de når Sverige så en rengöring är snabbt och kan fungera mycket länge.

Låsenheten jag bytte heter 31416681 och passar Volvo XC60 2015. Motorerna i mitt fall är 1020098 och 1010019.
Mvh

:-)
av nissesvolvo
#1383838
Vad jag vet tar inte Volvo på sig det och byter ut fettet utan det får man göra själv. Samma förfarande som den här guiden avser. Inte roligt att lägga den tiden på att byta fett....
Även jag har fått byta ut en låsskista på höger fram, så jag har provat denna guide och den va ju ovärderlig.....
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]