Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1335841
Så kanske funkar det att montera av själva låskistan från hållaren. Vad anser du om skicket på den, är det bara till att tvätta av eller borde jag ifrågasätta det?
av snowman
#1335862
Har inspekterat detaljen lite mer och försökt jämföra med de bilder som finns på nätet(av en riktig typ). Första stora skillnaden är denna :

Bild

På det ex jag har så finns inte denna platta eller förslutning, kan inte häller se att den ska gå att fälla fram?

Den andra stora skillnaden är att här sitter en nit som håller fast den stora plastdetaljen :

Bild

Klipper man inte av den niten så går inte häller plastdetaljen att få av. Vad jag förstår från instruktionerna på bytet så ska man inte behöva nita om något?

Så även om de ser lika ut så lutar jag nu åt att det inte är samma produkt.

Det enklaste hade varit att jämföra detalj id men tyvärr syns inte detta då det sitter en stor plast anpassning i vägen(tänkt för V50).

Får hoppas att demonteringen tar tillbaka delen, stod något om att de drar av 20% dock.
av snowman
#1335863
Från @motoauto post kan man se att där sitter plastdetaljen endast med ett plastknäppe istället för en nit. Så det borde betyda att niten kan klippas\borras bort vilken får av plastdetaljen. Men den där metall detaljen nedan saknas fortfarande :

Bild
av snowman
#1335866
Här är en ny bild på låset jag köpt :

Bild

Lägg märke till dessa detaljer :

Bild

Vet inte om de går att demontera och använda delar från det lås jag har men tittar man på bildatabasen så ser alla låskistor där korrekta ut enligt den undre bilden.
Användarvisningsbild
av drbrain
#1335904
Jag hade nog lämnat tillbaka det och köpt ett nytt från Bildelsbasen.
Dels för att få ett som passar rakt av (mina två jag köpte passade rakt av utan att flytta något) och sen hade jag hittat ett betydligt nyare.
Känns ju bättre att sätta på ett nästan nytt från en MY15-16 än ett från en -08 som gått 15k mil...
av snowman
#1335968
Ja, även skroten konstaterade att det faktiskt var fel artikel för min bil, den rätta enligt dem ska vara 31253288. Volvo återförsäljare säger att det ska vara 31416684!?

Innan jag kände till detta beställde jag en med nr 31253280 som är påväg.

Hur har ni gjort? Är ni säkra på att ni bytt till exakt samma nummer? Det ser ut som att jag måste demontera dörren innan jag vet vilken del det är jag ska ha?

Om man plockar av den som sitter där, kan man fortfarande köra med bilen eller kommer datorn känna av fel och vägra starta?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1335969
Startar gör den nog, men det kan bli spännande med en dörr som inte går att stänga :P Bilen kommer antagligen vägra låsa dörrarna och larma på också.
av snowman
#1335972
Steffe3 skrev: fre 06 sep 2019, 16:34 Startar gör den nog, men det kan bli spännande med en dörr som inte går att stänga :P Bilen kommer antagligen vägra låsa dörrarna och larma på också.
Haha, ja, hur tänker jag, självklart går det inte köra utan dörrlås. :)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...