Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
#911513
Mikko80mikko80 skrev:Går det att plocka ur rutorna med att släppa på de två skruvarna? Skulle behöva plocka ur bakrutorna, men har ej hittat riktigt hur de sitter fast.
Nja. Det är steg 1, att släppa glaset från elhissfästet. Men därefter vet jag inte så här på rak arm, då måste jag ut och titta och klura lite...
Skapa ny tråd här på forumet och ställ frågan annars. Nån vet garanterat hur man går tillväga.
av Mikko80mikko80
#1008850
Kanon guide. Bytte centrallåsmotor idag vänsterbak. Dock såg det inte riktigt lika ut på min V70 2012, behövde ej låssa på några skruv för fönstret. Var bara bryta lite försiktigt.
av Schmoyoho
#1030865
Är det någon som gjort denna manöver med att plocka isär dörren på förardörren?

Mitt handtag kärvar nämligen lite lagom, måste dras ganska rakt utåt eller nästan snett nedåt för att inte kärva. Drar man som vanligt så tror jag man kommer i en vinkel liiiiiite snett uppåt och då hugger handtaget fast på väg ut och dörren öppnas inte.

Jag funderar på om det är själva låset som är boven eller om det är konsollen till handtaget. Jag misstänker låset då innerhandtaget går lite trögare VF än på andra dörrar men samtidigt är det ju ytterhandtaget som är den stora boven.

Men är det någon skillnad vid demontering av förardörren? Inget i demonteringen som är annorlunda för att det sitter en låskolv där? Funderar även på om man vågar beställa en begagnad konsol eller om man måste köpa ny, alltså om man kan flytta över låskolven...
av matte75
#1173618
Mitt vänstra bakre dörrlås har börjat krångla. Har bilen varit låst och jag låser upp den med fjärren så är det inte möjligt att öppna den dörren utifrån. Men om jag öppnar den inifrån baksätet efter att jag låst upp bilen så funkar det varje gång efter det att öppna den utifrån.
Tills jag låser bilen nästa gång och låser upp den igen.
Då kommer samma problem igen.

Antar att låskistan är boven i detta?
av andersuw
#1174037
Ja fel på låskistan är nog det troligaste men andra orsaker (kabelfel, fel på styrenheten i förardörren) är inte helt otänkbara. Vad som händer när du låser upp är att deadlock brytes så att du sedan kan öppna med innerhandtaget via vajer trots att dörren fortfarande är låst. Felkodsläsning med läsare specifikt avsedd för bilen kan tänkas ge mer precist besked om den sannolika orsaken.
av motoauto
#1174379
Jag önskar jag hade sett denna guiden innan jag gav mig på mitt krånglande lås på höger bakdörr. Problemet jag hade var att dörren bara klickade och orkade med att låsa kanske 1 gång av 10.

Hursomhelst sparade jag 2 000 (5-800 om man köper på skroten) på att ta isär låskistan och rengöra låsmotorns kollektor och borstar.

Med panelen som håller lås och fönsterhiss demonterad, lossa kontaktstycket till låskistan.
IMG_1545.jpg
IMG_1545.jpg (918.41 KiB) Visad 1835 gånger
Låskistan sitter enkelt klipsad i panelen. Bänd lätt här och dra låset från panelen. Vajrarna behöver inte häktas loss från armarna men det är lätt gjort och förenklade hanteringen tycker jag.
IMG_1549.jpg
IMG_1549.jpg (843.22 KiB) Visad 1834 gånger
IMG_1550.jpg
IMG_1550.jpg (696.58 KiB) Visad 1832 gånger
Lossa de tre skruvarna som förbinder låset med kassetten som innehåller tre el-motorer. Vad jag förstår är 1 för låsning av ytterhandtaget, 1 för låsning av innerhandtag (child lock) och en är blockerat lås-läge, klicket man hör ca 10 sek efter att man låst.
IMG_1547.jpg
IMG_1547.jpg (864.6 KiB) Visad 1838 gånger
IMG_1553.jpg
IMG_1553.jpg (477.78 KiB) Visad 1828 gånger
IMG_1552.jpg
IMG_1552.jpg (492.08 KiB) Visad 1834 gånger
IMG_1555.jpg
IMG_1555.jpg (537.32 KiB) Visad 1836 gånger
Innan man kan ta isär kassetten för att komma åt motorerna behöver denna pillemoj avlägsnas. Jag använde en radiomejsel. Först är det ett lock som var lätt att ta av. Själva armen var lite besvärlig och man bör vara försiktig så man inte bryter sönder den.
IMG_1557.jpg
IMG_1557.jpg (412.08 KiB) Visad 1836 gånger
IMG_1561.jpg
IMG_1561.jpg (466.33 KiB) Visad 1834 gånger
Lossa 4 st skruv och öppna kassetten.
IMG_1563.jpg
IMG_1563.jpg (528.86 KiB) Visad 1838 gånger
IMG_1564.jpg
IMG_1564.jpg (564.83 KiB) Visad 1833 gånger
Plocka bort de två länkagearmarna så att den felande motorn kan plockas upp. Det var inte svårt att lista ut vilken motor jag vill titta närmare. Genom att följa vart armarna som sticker ut från kassetten påverkar själva låsmekanismen.
IMG_1565.jpg
IMG_1565.jpg (641.46 KiB) Visad 1835 gånger
Bakstycket på motorn hålls på plats genom att en flik från metallhöljet på ömse sida är vikta in mot bakstycket. Bänd ut dessa flikar med t.ex en radiomejsel. Sen kan bakstycket petas ut, det finns spår på båda sidor där man kan pilla in en mejsel.
IMG_1567.jpg
IMG_1567.jpg (381.03 KiB) Visad 1827 gånger
Jag klippte till en smal remsa av ett fint slippapper som jag satte på toppen av en mejsel och slipade på borstarna.
IMG_1569.jpg
IMG_1569.jpg (425.86 KiB) Visad 1836 gånger
Även kollektorn fick en dos av en slippapper. Sen sprejade jag rent med bromsrengöring, eftersom det var vad jag hade att tillgå. Sen satte jag ihop igen och nu fungerar det som det ska. Kanske detta hjälper någon annan. :D
IMG_1570.jpg
IMG_1570.jpg (417.96 KiB) Visad 1832 gånger
av andersuw
#1174389
Tack för bra mektips! Förhoppningsvis kommer jag aldrig själv att behöva det men om olyckan skulle vara framme känns det bra att veta att det finns där. :D
av scouhound
#1300946
Håller på med detta nu men har stött på problem. Den inre panelen i min bil (xc70 2010) ser annorlunda ut än den i guiden. Det mesta e ju likt å säger sig själv men jag lyckas inte lossa rutan på min. Nån som har vet hur jag ska göra??
Bilagor
20190223_154108.jpg
20190223_154108.jpg (401.1 KiB) Visad 1563 gånger

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]