- lör 25 okt 2014, 21:16
#911455
Standardfelet på V70, XC70, S80 (m.fl?) är att centrallåsmotorn strular på olika vis. Låser, men låser inte upp. Låser upp, men låser inte. Går i baklås etc.
Volvo verkar ta ut allt mellan 4500kr till 6000kr för att byta centrallåsmotorn. Den som vill spara lite pengar kan istället följa denna guide:
Detta behöver du: 1st torx-mejsel T25, 1st torx-mejsel T30, En lednyckel 10mm, En lednyckel 8mm, En liten fin skruvmejsel, Ett fiskben, En kompis (inte med på bild ) och c:a 1-1,5h tillgodo
...Och såklart en ny centrallåsmotor (eller bättre begagnad från tex bildelsbasen. Jag beställde till både höger och vänster bakdörr för 700kr/st)
Börja med att öppna dörren och ta bort plastpluppen snett ovanför låskistan
Kör in en T25-mejsel och lossa på skruven som finns där inne. Skruva inte ut den helt, utan sluta skruva när du känner att motståndet försvinner
Nu kan du lirka bort plasthöljet bredvid yttre dörrhandtaget. Lägg detta åt sidan
Lirka försiktigt bort dörrhandtaget genom att dra ut det i en båge
Lossa torxskruven som finns bakom handtaget
Nu är det dags att ta bort dörrpanelen. Lossa försiktigt plastkåpan bakom dörrhandstödet med lämpligt verktyg, förslagsvis fin liten mejsel
Lossa torxskruven bakom plastkåpan
Lossa försiktigt dörrpanelens alla clips med ett fiskben
När alla clips lossnat böjer du dörrpanel mot dig lite grann och lyfter försiktigt upp den för att få loss den från dörren
Lossa elkontakterna
Lossa försiktigt vajern till inre dörrhandtaget. Ta't lugt, då det är tunna plastkrokar som håller denna på plats
Dörrpanelen är nu loss och detta är nu arbetsfältet. Öppna de två plastlocken på vardera sida
Lirka loss låspinnearmen
Tryck in gummitutten som håller vajern på plats
Hissa ner rutan ca 1dm, tills du ser skruvarna till fönstrets fästskena innanför hålen för dom plastlocken som öppnades tidigare.
Lossa dessa två (skruva INTE ut dom helt) och för sen upp fönsterglaset med händerna (fönstret ska lossna från sin fästskena)
Lossa skruvarna till låskistan
Tryck in de små plasthakarna på dörrens yttersida där dörrhandtaget ska sitta
Nu kommer det roliga. Ta bort dörrens plåtpanel genom att försiktigt jucka ut den lite, och för den sen in mot bilen
Nu är det en kabelhärva som jag låter sitta kvar, men jag lossar clipset som håller den på plats på plåtpanelen för att få lite utrymme att jobba på. Den får man bort genom att lirka med liten mejsel på motsatt sida. Var försiktig (plast)
Här är härligheten som ska bytas! Lägg nåt skydd för plasttröskeln och ställ plåtpanelen där för bra arbetsvinkel
Lossa inre vajern
Här är det återigen små ömtåliga plastkrokar som håller grejerna på plats. Lirka försiktigt med lilla mejseln
Lossa andra vajern på samma sätt
Lossa kabelkontakten
Nu sitter centrallåsmotorn fast på två ställen innan den är loss. Ett plastfäste nertill som flärpas upp med lilla mejseln
Andra, sista fästet innan den är loss sitter bakom vita låsklon. Lossa med lilla mejseln
Grattis! Centrallåsmotor borttagen! Montera dit den nya i omvänd ordning! Lycka till! -)
Den som har andra ideér för detta, eller bättre förslag på vissa utföranden får såklart gärna fylla på med sina synpunkter.
Volvo verkar ta ut allt mellan 4500kr till 6000kr för att byta centrallåsmotorn. Den som vill spara lite pengar kan istället följa denna guide:
Detta behöver du: 1st torx-mejsel T25, 1st torx-mejsel T30, En lednyckel 10mm, En lednyckel 8mm, En liten fin skruvmejsel, Ett fiskben, En kompis (inte med på bild ) och c:a 1-1,5h tillgodo
...Och såklart en ny centrallåsmotor (eller bättre begagnad från tex bildelsbasen. Jag beställde till både höger och vänster bakdörr för 700kr/st)
Börja med att öppna dörren och ta bort plastpluppen snett ovanför låskistan
Kör in en T25-mejsel och lossa på skruven som finns där inne. Skruva inte ut den helt, utan sluta skruva när du känner att motståndet försvinner
Nu kan du lirka bort plasthöljet bredvid yttre dörrhandtaget. Lägg detta åt sidan
Lirka försiktigt bort dörrhandtaget genom att dra ut det i en båge
Lossa torxskruven som finns bakom handtaget
Nu är det dags att ta bort dörrpanelen. Lossa försiktigt plastkåpan bakom dörrhandstödet med lämpligt verktyg, förslagsvis fin liten mejsel
Lossa torxskruven bakom plastkåpan
Lossa försiktigt dörrpanelens alla clips med ett fiskben
När alla clips lossnat böjer du dörrpanel mot dig lite grann och lyfter försiktigt upp den för att få loss den från dörren
Lossa elkontakterna
Lossa försiktigt vajern till inre dörrhandtaget. Ta't lugt, då det är tunna plastkrokar som håller denna på plats
Dörrpanelen är nu loss och detta är nu arbetsfältet. Öppna de två plastlocken på vardera sida
Lirka loss låspinnearmen
Tryck in gummitutten som håller vajern på plats
Hissa ner rutan ca 1dm, tills du ser skruvarna till fönstrets fästskena innanför hålen för dom plastlocken som öppnades tidigare.
Lossa dessa två (skruva INTE ut dom helt) och för sen upp fönsterglaset med händerna (fönstret ska lossna från sin fästskena)
Lossa skruvarna till låskistan
Tryck in de små plasthakarna på dörrens yttersida där dörrhandtaget ska sitta
Nu kommer det roliga. Ta bort dörrens plåtpanel genom att försiktigt jucka ut den lite, och för den sen in mot bilen
Nu är det en kabelhärva som jag låter sitta kvar, men jag lossar clipset som håller den på plats på plåtpanelen för att få lite utrymme att jobba på. Den får man bort genom att lirka med liten mejsel på motsatt sida. Var försiktig (plast)
Här är härligheten som ska bytas! Lägg nåt skydd för plasttröskeln och ställ plåtpanelen där för bra arbetsvinkel
Lossa inre vajern
Här är det återigen små ömtåliga plastkrokar som håller grejerna på plats. Lirka försiktigt med lilla mejseln
Lossa andra vajern på samma sätt
Lossa kabelkontakten
Nu sitter centrallåsmotorn fast på två ställen innan den är loss. Ett plastfäste nertill som flärpas upp med lilla mejseln
Andra, sista fästet innan den är loss sitter bakom vita låsklon. Lossa med lilla mejseln
Grattis! Centrallåsmotor borttagen! Montera dit den nya i omvänd ordning! Lycka till! -)
Den som har andra ideér för detta, eller bättre förslag på vissa utföranden får såklart gärna fylla på med sina synpunkter.
Volvo XC70 3.2 AWD -08