Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#907088
Tomros skrev:Är bara lite nyfiken, vad var det för färg på oljan som var i lådan när den byttes?

JWS3309 är Röd
Transmax dual är grön
Både nya och gamla var röd, dock var den gamla lite mera åt det brunare hållet, dock inte så värst mycket man kunde tro.
eccy243 skrev:Det som måste göras efter att man bytt olja är att nollställa oljeräknaren. Nollställ INTE adaptionen. Om man nollställer den kommer lådan att växla ryckigt, och man måste göra en adaptionskörning för att få den bra igen. Däremot är det viktigt att man kollar oljenivån på rätt sätt. Oljan ska hålla 50-55 grader och bilen ska stå plant. Cykla genom växlarna med motorn på tomgång. Låt sen motorn gå på tomgång och lossa pluggen och låt det rinna ut till det börjar droppa. Då är nivån bra.
Tack! Skall kolla detta, då det inte har gjorts ännu. (Nollställningen alltså.)
#907222
SupaBeast skrev:
Tomros skrev:Är bara lite nyfiken, vad var det för färg på oljan som var i lådan när den byttes?

JWS3309 är Röd
Transmax dual är grön
Både nya och gamla var röd, dock var den gamla lite mera åt det brunare hållet, dock inte så värst mycket man kunde tro.
Kul.

Undra hur Volvo tänkt med den andra oljan Säkert felskrivning :wink:
#907860
Tomros skrev:Hej igen. Hur fungerar bilen efter bytet? Märks det någon skillnad?
Jodå, so far so good. Ingen herrejössesskillnad mot innan, lite jämnare växlingar, och mindre "ryck" vid växlingarna. Dock är det synd att det inte finns en riktig oljesticka till oljan så man är helt hundra på nivån. Jag kollade oljan enligt vida's instruktioner, men funderar på att kolla oljan på nytt (nivån), då jag är fundersam på om jag kanske ändå har för mycket olja i. Läste en tidigare post, och noterade att jag inte hade bilen på tomgång när jag kollade nivån, utan kollade direkt efter. Så jag misstänker att jag har mer olja i.
eccy243 skrev:Det som måste göras efter att man bytt olja är att nollställa oljeräknaren. Nollställ INTE adaptionen. Om man nollställer den kommer lådan att växla ryckigt, och man måste göra en adaptionskörning för att få den bra igen. Däremot är det viktigt att man kollar oljenivån på rätt sätt. Oljan ska hålla 50-55 grader och bilen ska stå plant. Cykla genom växlarna med motorn på tomgång. Låt sen motorn gå på tomgång och lossa pluggen och låt det rinna ut till det börjar droppa. Då är nivån bra.
#910995
Tvärtom! Om du har kollat nivån med avstängd motor så har du nu för lite olja i. Det är jätteviktigt att motorn går på tomgång när man kollar nivån. Dessa automater är känsliga för rätt oljenivå.

Nivåplugg - TX40.
Avtappningsplugg - Insex 17 mm
Påfyllningsplugg - TX55.
#1360634
ER skrev: lör 11 okt 2014, 23:10
HakanF skrev:
ER skrev:Hoppas bara ATT det fungerar i långa loppet då du inte skall ha denna oljan enligt Volvo.
Anledningen är ju bara Volvo som vet då det är Castrols BOT341 som gäller på 2010-2011, inte allmänna JWS3309 av valfritt fabrikat.
Vad tror du skulle hända?
Så gott som samma oljor de båda,säkert bara volvo som fick bra pris från Castrol under de 2 åren lådan är väl Toyota och vilken olja kör de på?
Att påstå att det så gott som är samma olja kan man inte göra utan att veta orsaken då även på rak arm tex Subaru med samma låda och år rekommenderar BOT341 från Castrol över generisk JWS3309 som INTE är samma men AWS1 som används från 2012 och JWS3309 fram till 2009 är samma enligt Toyota.
Finns ingen anledning att vara dumsnål och frångå rekommenderad olja i något avseende whatsoever oavsett orsak för vi vet ej orsaken och det kan betyda att man själv får betala ny/bättre begagnad låda om det havererar för användning av felaktig olja faller aldrig under försäkring/garanti, det faller under dumhet att snåla på några hundringar upp till lite mer än 1000kr. I bästa fall blir lådan bara knasig och känslig i växlingarna med felsökning orsakad av felaktiga oljevalet.
Olja byter man ju bara var 12000mil så det är inga pengar i sammanhanget att köpa RÄTT olja även om literpriset gör att det blir dubbla kostnaden för det finns saker som kostar mer per mil man inte blinkar på att betala för.

Korrekt olja, Castrol transmax Dual kostar 139kr/l, vilket på 12 liter blir 1668kr och dryga 13.9öre/mil baserat på 12000mils intervall.

1257kr för fel olja är ju 10.5öre/mil oavsett om det är 12 liter eller 20 liter för literpriset betalat blir drygt 104kr/l, resten måste lagras under 12000mil och bli "gammalt" och ej användbart för att sänka milpriset för oljan.
Alternativ olja som fungerar i lådan -2009 samt 2012- är Mobil ATF 3309 1L för 129kr/litern(12.9öre/mil) mot 156kr/litern( 15.6öre/mil)för "OEM valet" Castrol ATF Multivehicle

Tyvärr verkar det som att man pratat med en vägg när fel olja köps trotts rekommendationen att följa Volvos rekommendation i första hand, eller parta med Castrol om VAD detta är för olja egentligen då den är avsedd för lådor med dubbelkoppling som VAG DSG.
I slutändan har TS bara sparat 400kr tills det börjar strula och då flyger lapparna fort iväg pga dumsnålheten med felaktig olja "billigt" så jag ser inte någon besparing med detta då oljan inte är den korrekta för lådan och modellåret, inte ens 16öre/milen är något att knussla över för välväxlande och njutande låda.
Ligger man så tight i ekonomin att 3 öre/milen är oöverkommligt har man inte råd att äga denna bilen utan gör bäst i att köra smått japansk eller tyskt/tjeckiskt som inte kostar i drift eller underhåll som en Volvo. Skylla på att man vill köpa billigast av allt håller ej när det är fel olja.
Har vi fått någon klarhet i det här nu lite mer än 5 år senare?
Hade själv tänk beställa hem Mobil ATF 3309 till min V70 2.4D TF-80SC Gen1.
Men efter att ha kollat i instruktionsboken på inrådan ovan så hittar jag att det ska vara BOT 341 i TF-80SC och MPS6. Har även kollat i webbversionen på minvolvo:

Kollar jag i VIDA 2014D:
TF-80SC Årsmodell -2010 Generation 1 1161540 / 1161640 (1 L / 4 L) (JWS 3309 (?))
TF-80SC Årsmodell 2011- Generation 2 31256774 / 31256775 (1 L / 4 L) ( JWS 3324/JWS AW-1 (?) )
MPS6 1161838 / 1161839 (1 L / 4 L) (BOT 341)

Läser jag specen på Motul Multi DCTF så står det: "VolvoBOT 341, #1161838" vilket alltså är för min TF-80SC och MPS6 lådan enligt min instruktionsbok, men #1161838 är endast för MPS6 enligt VIDA 2014D.
Det står uttryckligen att denna olja är för dubbelkopplingslådor, vilket det känns sjukt att jag ska ha i TF-80SC?
https://d23zpyj32c5wn3.cloudfront.net/i ... 1559837795

Nån som fått klarhet till om detta är en typo som inte är åtgärdad i webbversionen av instruktionsboken? Eller gör man bäst i att ringa Volvo på måndag och försöka ta reda på detta?
Bilagor
vaxellåda.JPG
vaxellåda.JPG (48.67 KiB) Visad 400 gånger
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]