Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas82
#892075
hej! Har en V70 2010 och fick problem med 12-volts uttagen efter att min svärfar skulle koppla in en kylväska i ett av uttagen, den sköt då säkringen och efte byte av kontakt i kylväskan och säkring testade vi igen men samma sak igen. Efter detta skulle jag koppla in grabbens bil-dvd i bak och den funkade första turerna, men sedan händ något och även den började skjuta säkring på säkring och funkade emellanåt bara. Spelar ingen roll vilken adel jag använder, uttaget i fram mellan sätena eller den i bak vid baksätena. Har även testat med en USB-hub som jag haft till att ladda telefonerna men även den funkar en kort stund och sedan skjuter säkringen. Testade nu idag att byta ut kopplingen på dvd:n men den skjuter säkringen direkt. Så inget verkar funka. Tänkte att kopplingen var nån kinaskit som skapade kortslutning men nu vet jag inte vad det kan vars. Mina elkunskaper är bristfälliga och mina försök att åtgärda det har tagit slut, någon som har något tips? Kan det vara 12-voltsuttagen i bilen som är problemet? Eller andra gissningar eller nån som varit med om detta tidigare? Tacksam för tips!
av Rådlös
#892078
Om säkringen går oberoende var du försöker ta ut spänningen så är ju felet på den krets som matar alla uttagen.
Du behöver ett kopplingsschema och en multimeter för felsökning. En annan metod är att åka till en bilelektriker om man känner sig osäker på bilel.
av Jonas82
#892080
Ja jag får nog lämna in bilen låter det som men hade hoppats att det var något en lekman kunde lura ut själv. Låter detta dyrt i dina/era öron eller låter det som något enkelt att åtgärda?
av Rådlös
#892099
En grov gissning, men det är inte alls säkert att det är rätt, är att en kabel har blivit för varm och isoleringen har skadats. Då blir ofta några kablar till skadade av värmen. Det kan ju också vara så att en kabel har blivit skadad av något vasst hörn eller liknande så att det blir kortis. Och felet råkade uppträda just i ditt tillfälle med kylboxen.
Hursomhelst, om hypotesen håller så får man dra nya kablar efter att man har lokaliserat dom som ger kortis. Jag vet inte men tänker mig att det är gjort på ett par timmar. Kabel är inte speciellt dyrt.
#892101
Hade liknande problem på min tidigare v70 med samma årsmodell, men inte lika stora. Hittade ingen lösning, ville bara säga att du nog inte är den enda :-).
#892625
Jag har en V70 av samma årsmodell och 12v-säkringen har gått 2 ggr. Har aldrig varit med om det i någon annan bil och inga andra säkringar har gått i bilen så länge jag haft den.. Känns lite skumt
#1292318
Jonas82 skrev: lör 23 aug 2014, 18:09 hej! Har en V70 2010 och fick problem med 12-volts uttagen efter att min svärfar skulle koppla in en kylväska i ett av uttagen, den sköt då säkringen och efte byte av kontakt i kylväskan och säkring testade vi igen men samma sak igen. Efter detta skulle jag koppla in grabbens bil-dvd i bak och den funkade första turerna, men sedan händ något och även den började skjuta säkring på säkring och funkade emellanåt bara. Spelar ingen roll vilken adel jag använder, uttaget i fram mellan sätena eller den i bak vid baksätena. Har även testat med en USB-hub som jag haft till att ladda telefonerna men även den funkar en kort stund och sedan skjuter säkringen. Testade nu idag att byta ut kopplingen på dvd:n men den skjuter säkringen direkt. Så inget verkar funka. Tänkte att kopplingen var nån kinaskit som skapade kortslutning men nu vet jag inte vad det kan vars. Mina elkunskaper är bristfälliga och mina försök att åtgärda det har tagit slut, någon som har något tips? Kan det vara 12-voltsuttagen i bilen som är problemet? Eller andra gissningar eller nån som varit med om detta tidigare? Tacksam för tips!
Hej!
Jag har samma problem, men jag tror att jag hittat problemet.
Om du kollar på bilderna jag bifogat, ser du att i uttaget på bilen sitter + och minuspolen på sidan och när man trycker i laddaren, med en speciell vridning, så kommer minuspolen på laddaren att kortsluta polerna i uttaget.
Kolla innan du sätter i laddaren så att du vrider den så att blecken inte kortsluts.
12V_uttag.jpg
12V_uttag.jpg (26.66 KiB) Visad 1589 gånger
Laddare.jpg
Laddare.jpg (28.76 KiB) Visad 1589 gånger
Vänliga hälsningar
Gunnar Jonasson

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]