Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
#1022005
Enl Bilia som jag pratade med i går så kan de inte få tag i lösa nycklar utan man byter ut plastvredet med låset. Fick inget pris men det skulle inte vara "så stor kostnad"...
Användarvisningsbild
av Bilnörden
#1022460
Kimmen90 skrev:Varför ens ha lås, SBP struntar väl i om kulan går att låsa fast eller ej?
Ja det gör dom, men om kulan är låst så måste den gå att låsa upp för att kunna kontrollera att allt fungerar som det ska.
av gunnarS80
#1279271
Jag följde rådet från @normandavid och beställde två nycklar till mitt avtagbara Volvo-drag för en S80 -00 från replacementkeys.co.uk

Jag uppgav i deras beställningsformulär den kod som är graverad på framsidan av låscylindern. Det verkar finnas ett system i hur de koderna är utformade för att betyda en viss lås-kategori.

Tog två dagar så kom de två nycklarna i brev, totalt 11 pund inkl frakt. Troligen sparat minst ett par tusenlappar jämfört med att t ex hos Volvo försöka få låscylindern utbytt mot ny med nycklar.
normandavid skrev:Tusen tack för bra svar.

Nu är problemet löst, men jag tänkte att jag skulle skriva hur i tråden ifall någon kikar in vid senare tillfälle och undrar:


Nyfiken som jag är så kunde jag ju inte låta bli att beställa en nyckel från http://www.replacementkeys.co.uk/ (det finns säkert andra liknande sajter med lika bra pris, jag vill inte göra reklam för någon specifik egentligen)

Nyckeln kostade ca 35kr, frakt lika mycket. Jag angav bara den kod som stod vid nyckelhålet 1D52. Ett par knapptryck på datorn och två dagar senare hade jag en fungerande nyckel hemma. Klockrent, tycker jag. Jag tipsade även min kontakt på Bilia som grymtade lite :)
Användarvisningsbild
av leiwi
#1279281
Kimmen90 skrev: fre 20 nov 2015, 14:44 Varför ens ha lås, SBP struntar väl i om kulan går att låsa fast eller ej?
Ja SBP bryrju sig inte om det men det finns lustikurrar ute på stan som tycker det är roligt att stjäla kroken har blivit av med en och det blir dyrt att skaffa en ny så min rekomendation är att ha den läst om de sitter kvar på bilen utan något är kopplat på den
av Rådlös
#1279318
Man kan ju nämna några ord om låssmeder också. Det är skillnad på Låssmeder och Klackbarer. En låssmed kan i princip fixa vilken nyckel som helst, men det finns vissa spärrade profiler och utformningar. Har man ett sådant lås får man ingen nyckel gjord utan ID-kort och Fullmakter m.m m.m. I alla fall om det är en låssmedfirma som är rädd om sitt rykte. Och det är bara vissa firmor som är krediterade att göra nycklar åt t.ex Försvaret. Nu har vi inte haft något försvar på ca 20 - 30 år, så dom kanske får göra nya upphandlingar nu när dom "vaknar 5 i 12".
Klackbarerna kan hålla på med sitt, men riktiga låssmeder är något annat.
av dannesk
#1279386
Tror du svävar ut och höjer låssmederna lite för högt till skyarna, de fixar inte andra nycklar än någon annan med behörighet eller utrustning. Skyddade nycklar kopieras vanligen emot ägarbevis eller kodnyckel, i detta fall är det en mkt enkel nyckel till dragkrok som ska hindra Kalle klåfinger att demontera den på en parkering. Finns bara ett mkt begränsat antal nycklar till dessa och nytt lås med nyckel kan man skaffa enkelt via tillverkaren Thule/Brink, Volvo eller nyckel som t.ex. replacementkeys.co.uk.
av oldtimersmc
#1279403
Låsbara drag är skit, speciellt låsta dito.
Enda sättet att minimera böket är att demontera dem omedelbart efter att man använt det.
Har haft/har 3 omgångar låsta drag och alla har krånglat.

Krångligt men minst bekymmer får du om du knäpper dit kulan och inte låser och när du är klar med din frakt så knäpper du loss den ( då blir den inte stulen). Djävla skit i mitt tycke, snyggare i en dels ögon i mina så tycker jag det ser ut som att man har en blöja där bak( eller behövt en).

Har man djävlas så mycket med dessa fåfängans påfund d blir man bara förbannad när man tänker på vilka djävla fårskallar som kommit på idén med delat drag.

Enda vettiga anledning att ha en avtagbar krok är om man har ett för trångt garage.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1279418
oldtimersmc skrev:Låsbara drag är skit, speciellt låsta dito.
Enda sättet att minimera böket är att demontera dem omedelbart efter att man använt det.
Har haft/har 3 omgångar låsta drag och alla har krånglat.

Krångligt men minst bekymmer får du om du knäpper dit kulan och inte låser och när du är klar med din frakt så knäpper du loss den ( då blir den inte stulen). Djävla skit i mitt tycke, snyggare i en dels ögon i mina så tycker jag det ser ut som att man har en blöja där bak( eller behövt en).

Har man djävlas så mycket med dessa fåfängans påfund d blir man bara förbannad när man tänker på vilka djävla fårskallar som kommit på idén med delat drag.

Enda vettiga anledning att ha en avtagbar krok är om man har ett för trångt garage.
Oj då :-D

Nja, håller med om att ett drag ska bort bums efter man kört med släp, ser ju inte klokt att köra runt med ett "stånd" där bak ;-) Anser det vara perfekt för den som vill kunna köra med släp ibland, vilket kanske en 95% eller fler borde kvala in under.

Enda vettiga anledningen att ha ett fast drag är om man använder det frekvent.

Det är möjligt att ett fast passar dig bättre men det finns ett användningsområde för delpart också även om du inte behöver ett. ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1279427
Jag har länge haft delbart/infällbart drag. Ser ingen poäng i att ha den stickande ut där bak när den inte används.
Men ska man ha släp efter i princip varje drag, eller om man drar tyngre släp (vad jag vet finns inga delbara för mer än 2500 kg), då kan man förstås lika gärna ha ett fast. Det är billigare också.

Jag tar dock bort mitt när det inte används. Den enda problem jag har haft var med ett som det var fabrikationsfel på, så det låste inte som det skulle. Byttes på garanti.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]