Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av normandavid
#886089
Jag har lyckats tappa bort nyckeln till den avtagbara dragkroken och kollade med Bilia som skulle ha drygt 900 kr för att byta ut låset (jag antar att de byter låssats), vilket var den billigaste lösningen enligt dem.

Men efter att som vanligt ha Googlat lite så verkar det som om det går att beställa extra nycklar själv. Någon som provat det? Ex: http://www.replacementkeys.co.uk/

Det kan ju bara finnas ett mindre antal varianter på nycklar till de avtagbara dragkrokarna, så det vore ju konstigt ifall det inte gick att beställa..
av HakanF
#886120
Om du har koden på nyckeln så är det smidigare att gå in till en låssmed och be dem göra en ny nyckel.

Om du inte har koden gå in till en låssmed och fråga dem om de vet hur du eller dem ska gå vidare.
av normandavid
#886126
HakanF skrev:Om du har koden på nyckeln så är det smidigare att gå in till en låssmed och be dem göra en ny nyckel.

Om du inte har koden gå in till en låssmed och fråga dem om de vet hur du eller dem ska gå vidare.
Vilken kod är det jag behöver i så fall? Jag vet bara att det står "1D52" vid nyckelhålet. I en annan tråd här läste jag att låssmeden sannolikt behövde en nyckel att kopiera...
av HakanF
#886130
Titta på en nyckel på den står en sifferkod efter den kan låssmeden göra en ny nyckel men står det inget om den i några papper du har eller att du skrivit av den så blir det svårt att hitta den koden.

Men prata med en låssmed ändå de kan mer än man tror, om inte annat kanske de kan byta låset billigare.
Användarvisningsbild
av ER
#886214
Köp nytt låsvred av volvo, kostar under 200kr och hur du byter är förklarat i vredsatsen och är pinsamt enkelt även om kroken är monterad på bilen.
av normandavid
#887306
Tusen tack för bra svar.

Nu är problemet löst, men jag tänkte att jag skulle skriva hur i tråden ifall någon kikar in vid senare tillfälle och undrar:


Nyfiken som jag är så kunde jag ju inte låta bli att beställa en nyckel från http://www.replacementkeys.co.uk/ (det finns säkert andra liknande sajter med lika bra pris, jag vill inte göra reklam för någon specifik egentligen)

Nyckeln kostade ca 35kr, frakt lika mycket. Jag angav bara den kod som stod vid nyckelhålet 1D52. Ett par knapptryck på datorn och två dagar senare hade jag en fungerande nyckel hemma. Klockrent, tycker jag. Jag tipsade även min kontakt på Bilia som grymtade lite :)
Användarvisningsbild
av pang58
#1021881
normandavid skrev:Tusen tack för bra svar.

Nu är problemet löst, men jag tänkte att jag skulle skriva hur i tråden ifall någon kikar in vid senare tillfälle och undrar:


Nyfiken som jag är så kunde jag ju inte låta bli att beställa en nyckel från http://www.replacementkeys.co.uk/ (det finns säkert andra liknande sajter med lika bra pris, jag vill inte göra reklam för någon specifik egentligen)

Nyckeln kostade ca 35kr, frakt lika mycket. Jag angav bara den kod som stod vid nyckelhålet 1D52. Ett par knapptryck på datorn och två dagar senare hade jag en fungerande nyckel hemma. Klockrent, tycker jag. Jag tipsade även min kontakt på Bilia som grymtade lite :)
Stort tack, det är sådant här som gör dessa forum så värdefulla! Har beställt en nyckel idag och hoppas att den passar när den kommer.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1021898
35 kr mot 900kr
Förstår att Bilia grymtade "Fan, en till som insett att vi tar överpris för att bara ta fram en nyckel"
Som jag ser det så verkar det ju vara samma nyckel till samtliga lås så länge det är samma "modell", dvs
1D52 i detta fallet. Kollar man på hemsidan så står det ju att "låskoden" står på låset och de har nycklar
från 1D01 till 1D99, dvs varje "modell" har samma nyckel. Så allt Bilia gör är ju att ta hem samma nyckel
som sidan säljer för 35kr och säljer den sedan för 900kr. De byter troligen inte ens ut låset, för varför skulle
de göra detta när det ändå är samma nyckel i nästa lås.

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]