Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZMGD
#1261290
Nu är mitt problem löst!

Kabelbrott på plusmatningen till turboreglermotorn..

Dom kontrollmätte det kablaget flera gånger och även jag själv, men varje gång vi har mätt så har kablarna legat emot varandra under kabelhöljet så att det inte märkts..
Inte förens min mekaniker mätte en 100e gång som han började rycka i kablarna och konstaterade att en kabel var avskavd.
#1261364
volvomicke skrev: tis 24 jul 2018, 18:26 Addict: bytte du bara reglerenheten rakt av eller var du inne i volvo vida och adapterade turboreglermotorenheten? Har en v70 2.4d -09 med liknande fel, har felsökt själv och via verkstad, troligtvis reglermotorn som styr wastegaten som är kass, men kan även vara enheten, tänkte om det inte var världens ingrepp kan man göra det själv 🙂
Jag kan inte ge dig ett bra svar tyvärr. Jag har VIDA privat och jag försökte mig på en kalibrering när den var felaktig vilket gjorde att den var helt efterbliven att köra efter jag bytt reglerenheten. Jag gjorde då en ny kalibrering och nu går den som den ska igen.
#1261456
Addict skrev: ons 25 jul 2018, 00:44
volvomicke skrev: tis 24 jul 2018, 18:26 Addict: bytte du bara reglerenheten rakt av eller var du inne i volvo vida och adapterade turboreglermotorenheten? Har en v70 2.4d -09 med liknande fel, har felsökt själv och via verkstad, troligtvis reglermotorn som styr wastegaten som är kass, men kan även vara enheten, tänkte om det inte var världens ingrepp kan man göra det själv 🙂
Jag kan inte ge dig ett bra svar tyvärr. Jag har VIDA privat och jag försökte mig på en kalibrering när den var felaktig vilket gjorde att den var helt efterbliven att köra efter jag bytt reglerenheten. Jag gjorde då en ny kalibrering och nu går den som den ska igen.
Okej, n3j har bara kollat i VIDA privat jag med, men köpte du en ny Reglerenhet eller begagnad, isåfall vart? 😁
#1261573
volvomicke skrev: ons 25 jul 2018, 14:03
Addict skrev: ons 25 jul 2018, 00:44
volvomicke skrev: tis 24 jul 2018, 18:26 Addict: bytte du bara reglerenheten rakt av eller var du inne i volvo vida och adapterade turboreglermotorenheten? Har en v70 2.4d -09 med liknande fel, har felsökt själv och via verkstad, troligtvis reglermotorn som styr wastegaten som är kass, men kan även vara enheten, tänkte om det inte var världens ingrepp kan man göra det själv 🙂
Jag kan inte ge dig ett bra svar tyvärr. Jag har VIDA privat och jag försökte mig på en kalibrering när den var felaktig vilket gjorde att den var helt efterbliven att köra efter jag bytt reglerenheten. Jag gjorde då en ny kalibrering och nu går den som den ska igen.
Okej, n3j har bara kollat i VIDA privat jag med, men köpte du en ny Reglerenhet eller begagnad, isåfall vart? 😁
Volvo säljer bara komlett turbo för ca 11 000kr. Skrotarna hade just då när jag kollade bara en turbo som var intressant i miltalet och den skroten vägrade sälja den löst, så jag köpte en komplett lågmilad turbo för ca 4000kr. Nu har jag då en reservturbo när min havererar, vilket inte lär hända nu när jag har en i reserv. :-D
#1283492
"Nu är mitt problem löst!

Kabelbrott på plusmatningen till turboreglermotorn..

Dom kontrollmätte det kablaget flera gånger och även jag själv, men varje gång vi har mätt så har kablarna legat emot varandra under kabelhöljet så att det inte märkts..
Inte förens min mekaniker mätte en 100e gång som han började rycka i kablarna och konstaterade att en kabel var avskavd."

Hejsan, vilken kabel är det som det var fel på, har du någon bild eller vilken färg har den, har detta problemet på min bil med.

MVH Peter.
Senast redigerad av 1 lillebror73, redigerad totalt 0 gånger.
#1283505
ZMGD skrev: tis 24 jul 2018, 18:43 Nu är mitt problem löst!

Kabelbrott på plusmatningen till turboreglermotorn..

Dom kontrollmätte det kablaget flera gånger och även jag själv, men varje gång vi har mätt så har kablarna legat emot varandra under kabelhöljet så att det inte märkts..
Inte förens min mekaniker mätte en 100e gång som han började rycka i kablarna och konstaterade att en kabel var avskavd.
Hejsan, vilken kabel är det som det var fel på, har du någon bild eller vilken färg har den, har detta problemet på min bil med.

MVH Peter.
Volvo 960 dricker mycket

Får du inga felkoder? Om du plockar bort sak[…]

Vindrutespolning

Var det enkelt att byta? Du gjorde det underifr&ar[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär […]

Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]