Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jmk
#882232
Finns det någon vänlig själ som kan tolka mina felkoder? De började med att bilen blev helt orkeslös (safemode??) En kväll. Dan efter likadan, men när jag provade igen kom det o gick tills jag fick tillgång till att få felkoder: P029900, P004D00, P004C00 och P163174.

Har hittills inte haft problem sedan felkoderna raderades men vad är felet på motorn? Hittade en slangklämma till luftburken som inte var dragen och när man ruckade på den såg man att den var lös i den skarven, men vet inte om de kan skapa felkoderna. Någon som har några tips?
av jmk
#882703
Många som tittat men jag kanske hade för lite info. Idag blev bilen helt orkeslös igen, kommer knappt upp i 100 km/h och jätteseg att varva upp vid gas stillastående. Detta verkar komma och gå, glapp någonstans? Har även läst att trasig tempgivare katalysatorn och givare till partikelfiltret kan orsaka orkeslösheten men hur vet jag om det är felet på min bil?

Någon som vet vad felkoderna säger, kan väl inte vara fel på allt detta?
Felkoderna i helhet:
P029900 -Turbo/kompressor A, undertryck. Ingen information om feltyp. Permanent
P004D00 - Turboaggregat/kompressor laddningsstyrning B krets. reglerkrets hög. Permanent
P004C00 -Turboaggregat/kompressor laddningsstyrning B krets. Reglerkrets låg. Permanent
P163174 -Huvudrelä. Slirar. Permanent.

Ska man inte få ut exakt vad som orsakar felen när man söker med en felsökare?
#1260445
Tompan60 skrev:Hade nått liknande. Den elektroniska motorn till turbo hade gått sönder. Styr turbotrycket. Fick byta turbo.
Jag hade samma fel men jag bytte inte turbon utan bara reglermotorn, gjorde det själv på en dryg halvtimme.
av ZMGD
#1260476
Har bytt turboreglermotor, båda map-givare och nu även motorstyrenhet.. Volvo har slut på idéer och jag med :(

Laddtrycksstyrningskrets B reglerkrets låg är fortfarande kvar :(
#1261256
ZMGD skrev:Allt kablage är kontrollmätt :(
När du bytte turboreglermotor, bytte du hela enheten? Eller öppnade du gamla och bytte själv motorn som sitter i bara?
Jag bytte reglerenheten. Sitter med tre skruv.
#1261284
Addict: bytte du bara reglerenheten rakt av eller var du inne i volvo vida och adapterade turboreglermotorenheten? Har en v70 2.4d -09 med liknande fel, har felsökt själv och via verkstad, troligtvis reglermotorn som styr wastegaten som är kass, men kan även vara enheten, tänkte om det inte var världens ingrepp kan man göra det själv 🙂

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]