Motorras pga brusten multirem, S80 -09 2.5FT
Postat: tor 03 jul 2014, 23:08
Hej alla glada!
Har råkat ut för samma sorts motorras som många andra här på forumet.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78384
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=89211
Fritt fram att slå ihop trådarna om någon moderator vill hålla ihop ämnet. Det som skiljer mitt problem från de andra trådarna, och som gör att jag får svårt att pussla ihop allting med goodwill hit och dit, vem som är ansvarig etc, är att motorn i min bil verkar vara lika vanlig som flygande åsnor.
Bakgrund: För två ca veckor sedan brast multiremmen och trasslade in sig i kamremmen, med motorhaveri som följd. Hur allvarligt vågade de på verkstaden inte svara på. 5 kkr vill de ha för att demontera motorn och avgöra om det bara är topplocket och ventilerna som behöver bytas ut eller om det är så att kolvarna också fått sig en kyss. Skulle det visa sig att det var det senare, så vore det billigare att få hela motorn utbytt, om jag uppfattade mekanikern rätt. (Bara arbetskostnaderna skulle isf landa på 14 kkr blev jag informerad om) Han nämnde också att han kikat runt efter liknande motorer och inte hittat något som de ens hade kunnat ersätta min med. Av ren nyfikenhet började jag leta runt efter likvärdiga begagnade bilar, men utan framgång. Det finns en handfull 2.0F, men de 2.5FT jag hittar är alla med automatlåda i, min är manuell.
I trådarna jag länkade till ovan finns några fall av ägare som råkat ut för samma problem och fått sina bilar servade och betalade av Volvo som någon form good-will - en gest som ingen riktigt verkar kunnat lista ut orsaken till. Den röda tråden jag tycker mig se är att Volvo stått för kostnaderna när AC:n skurit och orsakat motorraset. Dessa fall verkar dock ha ägt rum runt 2011-2012 - oklart hur pass relevant det är 3-4 år senare. I de fall där AC:n skurit ska tydligen visslande missljud från motorhuset ha uppkommit, något som jag också började lägga märke till för ungefär vecka innan motorn klappade ihop, vilket ökar mina misstankar om orsaken till varför multiremmen brast. Dock högst oklart om missljudet berodde på AC:n. Jag har dessutom har ingen aning om detta problemet och Volvos tidigare good-will bara gäller diesel och enkla bensinmotorer, och vad som skiljer dessa varianter åt.
Mil bil är bara ett par hundra km ifrån att passera 17k mil. I servicepapprena finns inga noteringar alls om att varken kamrem eller multirem ska ha varit bytt någon gång. Enligt protokellet ska multiremmen bytas om intervaller på 24k mil (!)/10 år. Kan detta verkligen stämma? De vanligaste buden jag läst är 9k mil för multirem.
Så frågan är: vem bör rimligtvis bita i det sura äpplet? Verkstaden hänvisar mig till mitt försäkringsbolag. Försäkringsbolaget i sin tur skakar på huvudet. Maskinskadegarantin gäller till och med 10k mil, de skickar tillbaka mig till Volvo, så jag springer runt och jagar min egen svans. Bilen har servats regelbundet, senaste milservicen har jag dock skjutit på en månad eller två iom att sommarmånaderna är mina mest hektiska jobbmässigt. Senaste servicen skedde vid 14k, vilket förmodligen inte är till min fördel. I vilket fall som helst så kan jag bara dra den slutsatsen att detta inte är något som borde hända, men vad finns att falla tillbaka på med en 5 år gammal bil? Är det värt att blanda in ARN eller konsumentverket i ett sånt här fall, någon som har erfarenhet av det?
Jag tillryggalägger 5-6000 mil om året i mitt arbete, så jag är extremt beroende av ett fordon och har varken tid eller lust att sitta och rulla tummarna. 50-70 kkr absolut inte värt att lägga ut, speciellt med tanke på att bilen inte står på mitt företag. Då känns det som ett vettigare alternativ att lägga den summan som handpenning och företagsleasa en sprillans ny bil, och dessutom få den utbytt vart 3:e år.
Har råkat ut för samma sorts motorras som många andra här på forumet.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78384
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=89211
Fritt fram att slå ihop trådarna om någon moderator vill hålla ihop ämnet. Det som skiljer mitt problem från de andra trådarna, och som gör att jag får svårt att pussla ihop allting med goodwill hit och dit, vem som är ansvarig etc, är att motorn i min bil verkar vara lika vanlig som flygande åsnor.
Bakgrund: För två ca veckor sedan brast multiremmen och trasslade in sig i kamremmen, med motorhaveri som följd. Hur allvarligt vågade de på verkstaden inte svara på. 5 kkr vill de ha för att demontera motorn och avgöra om det bara är topplocket och ventilerna som behöver bytas ut eller om det är så att kolvarna också fått sig en kyss. Skulle det visa sig att det var det senare, så vore det billigare att få hela motorn utbytt, om jag uppfattade mekanikern rätt. (Bara arbetskostnaderna skulle isf landa på 14 kkr blev jag informerad om) Han nämnde också att han kikat runt efter liknande motorer och inte hittat något som de ens hade kunnat ersätta min med. Av ren nyfikenhet började jag leta runt efter likvärdiga begagnade bilar, men utan framgång. Det finns en handfull 2.0F, men de 2.5FT jag hittar är alla med automatlåda i, min är manuell.
I trådarna jag länkade till ovan finns några fall av ägare som råkat ut för samma problem och fått sina bilar servade och betalade av Volvo som någon form good-will - en gest som ingen riktigt verkar kunnat lista ut orsaken till. Den röda tråden jag tycker mig se är att Volvo stått för kostnaderna när AC:n skurit och orsakat motorraset. Dessa fall verkar dock ha ägt rum runt 2011-2012 - oklart hur pass relevant det är 3-4 år senare. I de fall där AC:n skurit ska tydligen visslande missljud från motorhuset ha uppkommit, något som jag också började lägga märke till för ungefär vecka innan motorn klappade ihop, vilket ökar mina misstankar om orsaken till varför multiremmen brast. Dock högst oklart om missljudet berodde på AC:n. Jag har dessutom har ingen aning om detta problemet och Volvos tidigare good-will bara gäller diesel och enkla bensinmotorer, och vad som skiljer dessa varianter åt.
Mil bil är bara ett par hundra km ifrån att passera 17k mil. I servicepapprena finns inga noteringar alls om att varken kamrem eller multirem ska ha varit bytt någon gång. Enligt protokellet ska multiremmen bytas om intervaller på 24k mil (!)/10 år. Kan detta verkligen stämma? De vanligaste buden jag läst är 9k mil för multirem.
Så frågan är: vem bör rimligtvis bita i det sura äpplet? Verkstaden hänvisar mig till mitt försäkringsbolag. Försäkringsbolaget i sin tur skakar på huvudet. Maskinskadegarantin gäller till och med 10k mil, de skickar tillbaka mig till Volvo, så jag springer runt och jagar min egen svans. Bilen har servats regelbundet, senaste milservicen har jag dock skjutit på en månad eller två iom att sommarmånaderna är mina mest hektiska jobbmässigt. Senaste servicen skedde vid 14k, vilket förmodligen inte är till min fördel. I vilket fall som helst så kan jag bara dra den slutsatsen att detta inte är något som borde hända, men vad finns att falla tillbaka på med en 5 år gammal bil? Är det värt att blanda in ARN eller konsumentverket i ett sånt här fall, någon som har erfarenhet av det?
Jag tillryggalägger 5-6000 mil om året i mitt arbete, så jag är extremt beroende av ett fordon och har varken tid eller lust att sitta och rulla tummarna. 50-70 kkr absolut inte värt att lägga ut, speciellt med tanke på att bilen inte står på mitt företag. Då känns det som ett vettigare alternativ att lägga den summan som handpenning och företagsleasa en sprillans ny bil, och dessutom få den utbytt vart 3:e år.