Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olesch
#869117
Hej alla,

Jag har börjat få problem med centrallåset på min V70 D3 -11. Närmare bestämt så strular höger framdörr. När man låser bilen så går inte knoppen ända ner utan man måste manuellt trycka ner knoppen. När jag sedan låser upp så går knoppen upp en liten bit men inte tillräckligt för att öppna dörren.

Någon med erfarenhet om dethära? Dem trådarna jag sökt på är antingen centrallåset helt dött eller så är det fel på någon givare som tror att dörren är stängd/öppen.

Sedan kan man ju tycka att det är katastrofalt att få problem med centrallåset på en 3 år gammal bil. Men det är en annan femma.
Användarvisningsbild
av AndreasHo
#869147
Hej

har exakt samma fel på min V70 2009 också höger framdörr och volvo säger att det är låskistan som strular, min ger även felkoder på just höger dörr

ca 3 000kr för ny låskista


Mvh
av JHg
#869346
Hade samma på mim MY10.
Visade sig vara låsmotor + kista. Delarna kostade ca 2200 kr. Jobbet själv med hjälp av en kompis.
Man är tvungen att plocka ner hela dörrinsidan, men bytet löste problemet.
av olesch
#869424
Jag har kikat lite på hur man monterar ner för att komma åt centrallåset och kistan. Dörrsidan av, lyfta ut rutan, lossa handtaget (låskolv om det är förardörren) och sedan lossa samt vrida ut dörrplåten. Ser lite jobbigt ut, men kanske är värt att göra det istället för att lämna in det.

Frågan är vad som egentligen är kasst? Är det någon mening att smörja upp låskista + centrallås (ev ta isär det) eller är det bara att byta skiten?
av JHg
#869633
Det är låsmotorn som är den svaga delen. Känt kvalitetsproblem hos Volvo verkstäderna...
av olesch
#869680
Om det nu är ett kännt kvalitetsproblem hos volvo verkstäderna, är det då åtgärdat så att det inte händer igen vid byte mot en ny "låsmotor"/kista
Användarvisningsbild
av Brainy
#869868
Jag köpte min på skroten betydligt billigare (700kr) än en ny kostade , fick tag på en från en krockad bil som gått under 1000 mil så det kändes ok ändå. Bytet löstes själv.

Det fanns någon uppdaterad låskista så jag valde inte samma artikelnummer som jag hade före, jag har letat i mailen men jag kan banne mig inte hitta på det tyvärr.

Bort med dörrsidan och ur med innanmätet och byt det som ska bytas (pringelsen var mutan till Eccy för att få hjälp)
Bild
av MattsO
#1485765
Hej alla!
Jag har fått problem med centrallåset på min XC70 - 13. Båda framdörrarna går ibland, inte alltid och inte alltid båda, inte att låsa upp när jag öppnar låset med bilens fjärrkontroll. Knappen på insidan av dörren åker upp en liten bit men inte tillräckligt. Om jag istället manövrerar centrallåset med knappen (strömbrytaren) på insidan av förardörren så fungerar det perfekt. Att låsa dörrarna fungerar alltid. Jag tycker inte det kan vara låskistan då det går att öppna låsen med knappen på insidan....eller?
Tacksam för alla ideer, förslag och kommentarer.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1485769
olesch skrev:När man låser bilen så går inte knoppen ända ner utan man måste manuellt trycka ner knoppen. När jag sedan låser upp så går knoppen upp en liten bit men inte tillräckligt för att öppna dörren.
Det finns en hjälpfjäder i låset. Den ska hjälpa motorn att trycka knappen hela vägen upp eller ner. Om fjädern trillar bort, eller går av, då får man precis det här felet.
Konstruktionen liknar den på kopplingspedalen på manuella bilar, om ni kollat hur fjädern ser ut där.

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]