Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
#866272
Hade bilen inne på service idag och fick anmärkning på att bromsvätska bör bytas och bärarmsbussningar bak var slitna.
Nån som bytt dessa ? Lät som det var ett vanligt problem med dessa bussningar.

Bilen har gått strax under 9000 mil tycker bussningarns borde hålla lite längre ? :S

Bilen är en V70 D3 MY11
Användarvisningsbild
av tolare
#866279
Min har gått 8700 mil när jag fick påpekande om att bussningarna börjar att bli slitna. Ett ganska vanligt fel enligt min service mekaniker.
av Pnjk
#866282
tolare skrev:Min har gått 8700 mil när jag fick påpekande om att bussningarna börjar att bli slitna. Ett ganska vanligt fel enligt min service mekaniker.
Min har gått ca 8800 mil

Har du bytt dessa ?
Sånafall är det dyrt att byta dessa ?

Service teknikern skulle återkomma med svar när han tagit reda på detta.
Så vet inget än i dagsläget
av ztaffans
#866288
Vanligt fel tydligen. Bytte mina vid 14000mil på min -09:a.
Svårt att göra själv om det var det som du menade, dessutom rekommenderas en fyrhjulsinställning efter bytet.
av Pnjk
#866290
ztaffans skrev:Vanligt fel tydligen. Bytte mina vid 14000mil på min -09:a.
Svårt att göra själv om det var det som du menade, dessutom rekommenderas en fyrhjulsinställning efter bytet.
Nej att byta dessa själv kommer jag inte göra.
Är slutmekat för min del :)
av AndS
#866379
Det blir stor skillnad på väghållningen, dvs med slitna bussningar så tappar bilen riktningsstabilitet vid fjädringsrörelse och i kurvor. Har skrivit om det i några trådar att på vår blev det stor skillnad.
Från att fått sitta och småkorrigera så blev bilen helt stabil, dvs en försämring som skett successivt och man lärt sig leva med. När bussningarna sedan blev bytta märker man den stora skillnaden, så här ska man inte snåla utan byta dem.
av Pnjk
#866555
Ja det var ju inte billigt :(
Men gick bra att vänta tills nästa service sa dem.
Så det blir att göra så.
av Pnjk
#866559
AndS skrev:Hur många mil har du till nästa service?
Blir nog en service om Ca 1000 mil då jag inte kör så långt per år
av AndS
#866615
Ok, om du inte har pengarna nu kan du ju leva med din slingerpelle då du blivit van vid det. :D
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]