Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#866858
Det vet jag däremot inte. Mitt fungerar än, så jag har inte haft anledning att kolla om det går att demontera utan att det samtidigt innebär destruera det.

Men du vet i alla fall var felet är. Kör du till en Volvoverkstad skulle jag tro att de byter låset.
#867362
Har plockat ur lucklåset nu. Det är nitat, så jag tänker nog inte ge mig på att öppna det för okulär kontroll.

apersson850: Du verkar väl insatt i elschman för V70, har du något för lucklåset?
Så man kan provmäta den 9-poliga kontakten.
#867375
Jajamen, fattas bara. Kontakten är niopolig men hoppar över 8 och 10, så den är numrerad till 11.

Jord kommer in via en svart/orange tråd till stift 1.
När luckan är stängd ska samma jord gå ut via stift 5 till en gul/orange tråd. Denna går vidare till kontaktdon 74/602, stift 13 i bakkant på taket och därifrån till POT och CEM (styrenheter för bakluckeöppning/stängning och central styrenhet).
När luckan är öppen ska jorden istället kopplas ut från stift 1 till stift 3. På stift 3 sitter det två trådar. En är blå/svart och dyker upp på stift 3 på stängningsknappen, så den har du redan varit på i andra änden. Den andra som sitter på stift 3 på lucklåset är svart. Den går till kontaktdon 74/602, stift 6. Där byter den färg till blå/svart och fortsätter till stift 4 i taklampan där bak.

Rimligtvis är det ju kontaktfunktionen mellan 1 och 3 i lucklåset som inte fungerar när låset är i läget "öppet".
#867396
Det du säger stämmer med felet.

Vid "stängd" lucka får jag kontakt mellan 1 - 5, men vid öppen lucka är det dött mellan 1- 3, vilket borde betyda att brytaren i låset är kass.
Då är det bara att beställa ett nytt lås till luckan, lär inte vara gratis dock.
31276958, om någon har tillgång till prislista.

Men jag har sparat en rejäl slant på felsökning tack vare dig apersson850! (W)

Du är en riktig resurs för forumet!

Tack så mycket!
#1005704
Hoppas också på att kunna få lite hjälp och vägledningen i ämnet här.

Min lucka öppnar som den ska på handtag och knappar, det går att avbryta öppningen med ett extra tryck.
Det går däremot inte att stänga luckan på knapp, stängningsknappen lyser, "allt" annat funkar i luckan.
Har prövat att jorda stift tre och koppla ihop ett och tre, inte ett liv.
Trycker jag på fjärren "igen" med luckan öppen så knäpper det först till i låset och sedan försöker luckan öppna "igen" så att säga.
Jag har duschat oxidlösare i både knapp och lås. Kan det vara nån form av mikrobrytare under innertaket som kärvar?
Har ingen större lust att låta Volvo felsöka på vinst och förlust liksom.
Det är väl en sak om det finns en felkod som säger "byt XX", men sån tur har man väl inte.

Tack på förhand

XC70 - 09
Senast redigerad av 1 MickeHusse, redigerad totalt 0 gånger.
#1005848
Är det 1 och 3 på knappen du byglat utan resultat?

Signalen ska sedan passera kontaktdon 74/603:9 och gå vidare till POT, anslutning C2:4. Om inte POT styrenheten är trasig kan det ju vara på vägen mellan knapp och styrenhet som det felar. Kontaktdonet 74/603 (takets bakkant) är första stället jag skulle glo på.
#1005922
Är det 1 och 3 på knappen du byglat utan resultat?
Japp, det och att jag jordat 3:an direkt, Testade även att bygla 3 och 5 med brunnen säkring till följd :oops:
Hade takpanelen nere och klämde lite på kontaktdonen utan att upptäcka något.
Tvärtom så allt väldigt rent och prydligt ut men jag får självklart ut och mäta.

Tänkte mest få "bära lite i den lätta änden" om felet redan var känt så att säga.

Tack så länge :-)-)

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]