Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#866088
Kan inte längre stänga bakluckan med knappen på luckan, bara manuellt, knappen reagerar den inte alls på.. :evil:
Har lyckats få bort knappen men vet inte riktigt hur jag ska mäta på den med multimetern, då det finns fyra poler på den.
Min volvoverkstad har aldrig hört talas om något problem med knappen tidigare.

Någon på forumet som varit med om något liknande?
#866119
Martinhellström skrev:Kolla om handtaget i luckan, det du använder för manueller öppning, går helt tillbaka, dessa brukat kärva lite, och då funkar inte knappen.
Har varit ute och provat att juckat på handtaget, ingen reaktion..

Får åka förbi en skrot i närheten och kolla om jag får testa med en knapp de har i lager.
#866137
Fungerar annat i luckan, som ljus, torkare osv.?
Om lampan tänds i taket i bagageutrymmet ska själva stängningsknappen också ha ström. Min bil har inget manuellt handtag för att öppna luckan med, utan bara en strömbrytare som säger åt styrsystemet att starta hydraulpumpen och lyfta luckan. Stängningsknappen får sin ström från samma brytare i låset som tänder lampan i taket.
#866185
Men med de knapparna går det ju bara att öppna, inte stänga? Här är det såvitt jag förstår stängningen som är problemet. Jag har också haft det problemet, men det hade inte med knappen att göra, utan dålig jordning i kontaktdonen 74/602 och 74/603 som sitter i taket framför luckan. Det var därför jag frågade om annat i luckan fungerar. När jordningen försvann i min bil fungerade ingenting i luckan. Torkare, centrallås, indikering stängd lucka, lucköppning, elbakruta - allt lade av.
#866456
Det är enbart stängningen av luckan som inte fungerar, öppning från fjärren samt inne i bilen fungerar.
Torkare och belysning fungerar också felfritt.

Jag har den manuella versionen på handtag, och vid närmare inspektion av handtaget såg jag att axelpinnen som handtaget sitter på är helt rostig...
Kan det vara så att det har letat sig in rost eller ärgat inne i handtaget kanske? Det är väl någon elektronisk brytare där inne, och dom brukar inte gilla rost.

Såg även när jag tog bort knappen att det är TRE (?) kablar till den.
#866463
apersson850 skrev:Ja, tre kablar ska det förstås vara. Eller vad är det du menar?
Vad är den tredje kabelns funktion?
För att skicka signal från brytaren behöv väl bara två?
#866468
Sitter det inte belysning i din knapp, då?
Stift 5: Ständig +12 V till knappens belysning.
Stift 3: 0 V under förutsättning att luckan är öppen och givaren för detta fungerar, förstås. Det är samma givare som tänder belysningen i taket bak - det var därför jag undrade om den belysningen fungerar?.
Stift 1: Kopplas till stift 3 när knappen trycks in.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]