Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#866479
apersson850 skrev:Sitter det inte belysning i din knapp, då?
Stift 5: Ständig +12 V till knappens belysning.
Stift 3: 0 V under förutsättning att luckan är öppen och givaren för detta fungerar, förstås. Det är samma givare som tänder belysningen i taket bak - det var därför jag undrade om den belysningen fungerar?.
Stift 1: Kopplas till stift 3 när knappen trycks in.
Kan inte minnas att knappen brukar lysa, den gör det inte nu iallafall. Lampan i taket lyser inte heller, men det har den inte gjort på länge, men det trodde jag bara var en trasig lampa.
#866482
Min knapp lyser, men gör den inte det, så fungerar inte stängningen heller. Du kan prova att jorda sladden som går till stift 1 på knappen. Stängs luckan då vet du att felet sitter i lucklåset, där den givare som ska signalera att luckan är öppen inte gör det.

Vet inte riktigt hur du tänkt om det, men om jag hade trott en lampa var trasig hade jag bytt den. Har du inte provat det?
#866485
apersson850 skrev:Min knapp lyser, men gör den inte det, så fungerar inte stängningen heller. Du kan prova att jorda sladden som går till stift 1 på knappen. Stängs luckan då vet du att felet sitter i lucklåset, där den givare som ska signalera att luckan är öppen inte gör det.

Vet inte riktigt hur du tänkt om det, men om jag hade trott en lampa var trasig hade jag bytt den. Har du inte provat det?
Haha, ja du vet hur det kan vara, "jag gör det sen". :oops:

Ska prova att jorda stift 1, från vilket håll räknar jag stiften?

Bild
#866502
Hmm, jag köpte någon begagnad bil för en del år sedan. Gick åt en hel hand full med glödlampor innan det lyste överallt där det skulle inne i den bilen. Börjar förstå vad för sorts ägare den hade haft! :)

Jag tittade bara i schemat, och där står inte hur stiften räknas. På en 2011 ska det vara gul/brun tråd till stift 1, blå/svart till stift 3 och blå/vit till stift 5.
#866624
Det vet vi inte än.
Nu ska du koppla ihop stift 1 och 3, när luckan är öppen, och se om det händer något. Gul/brun och blå/svart alltså.
Om luckan stänger då är problemet hittat. Då är det knappen. Men om det inte händer något får du fortsätta.

Nästa steg är i så fall att jorda stift 3 och se om belysningen i taket där bak kommer igång. Gör den det så vet du med säkerhet att problemet ligger i att stift 3 inte jordas när luckan är öppen. Om så är fallet ligger problemet i lucklåset, alltså nere vid låsbygeln i luckans nederkant. Där sitter centrallåsenheten, som låser, låser upp och indikerar om luckan är stängd eller ej. Det är just den sista funktionen som inte fungerar i så fall. Förmodligen ligger felet i så fall inuti lucklåset.
#866694
Hmm. Ok, tog ut segern i förskott.

Ska testa nästa steg när jag kommer hem.
Lucklåset fettades in vid service för inte allt för länge sedan, kanske en överentusiastisk mekaniker?
#866768
Precis som du trodde så verkar problemet ligga i lucklåset.

1+3 inget.
3+jord lampan tändes.

Rev ner klädseln på insidan och kollade kablar och kontakter, då funkade knappen, för att fem minuter senare sluta funka igen... :twisted: :twisted: Gaaahh!
#866776
Du har inte skrivit att bilen varnar för att luckan är öppen, trots att den är stängd, så den delen av lucklåsets informationskontakt verkar fungera. Förmodligen finns det då jord in till lucklåset, men den kommer inte ut till taklampa och stängningsknapp. Alltså är felet inne i lucklåset.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]