Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1258384
Hade liknade problem, åtgärdades genom att byta kabelmatta den som går via luckan och bakåt och har en exponerad kabel i vänsterkant lucka. Resultatet av detta byte blev perfekt och löste alla bekymmer. Problemet var helt enkelt att kabeln gett upp efter x tusen lucköppningar/stängningar. Litet kasst kan man tycka men det var enkelt och billigt att fixa, 480 spänn för ny kabelmatta.

viewtopic.php?f=56&t=142854&p=1253800#p1253800
#1260564
Dirigo skrev: fre 06 jul 2018, 23:15 Försöker väcka en gammal tråd. Jag har en my10 xc70 med en defekt elbaklucka. Det började med att öppningen via ytterhandtaget slutade fungera men alla andra funktioner var ok, rev ner insidan av luckan och lokaliserade felet till microbrytaren som sitter vid ytterhandtaget. Då jag skruvat ihop allt igen så slutade även funktionen då luckan har gått igen och därefter ska dras igen att fungera, rev inredningen igen och upptäckte att vajern hade lossnat för just den funktionen. Med problemet åtgärdat och fungerande igen så var det dags för nästa.. knappen vid ljusreglaget samt på nyckeln ger nu mer bara ett klick i låset utan någon annan reaktion. Så för att förtydliga så började det med ett problem med microbrytaren i ytterhandtaget men nu har även fjärröppning via dosa samt via ljusreglage vid ratten slutat fungera, enbart knappen på insida luckan för stängning fungerar som det ska. Enklast är väl att börja med att byta ut ytterhandtaget men jag får en känsla av att något mer felar, varför fungerar inte fjärröppningen vida dosa längre! Någon som vart med om något liknande problem?
Hur gick det? Jag har samma problem (knappen i handtaget bak fungerar ej). Går det att byta enbart microbrytaren?
#1260942
Jag har inte kommit mig för att byta handtaget ännu, men jag tror enklaste ingreppet är att köpa hela regbelysningslisten som handtaget och brytaren sitter i, kostar ca 500kr på skroten. Går nog att bara köpa en microbrytare från tex kjell&co eller liknande sen klippa och klistra men jag ids inte jävlas med det så ska ta och beställa en ny list i veckan, återkommer då det är gjort.
#1261115
Dirigo skrev: sön 22 jul 2018, 18:37 Jag har inte kommit mig för att byta handtaget ännu, men jag tror enklaste ingreppet är att köpa hela regbelysningslisten som handtaget och brytaren sitter i, kostar ca 500kr på skroten. Går nog att bara köpa en microbrytare från tex kjell&co eller liknande sen klippa och klistra men jag ids inte jävlas med det så ska ta och beställa en ny list i veckan, återkommer då det är gjort.
Jag håller på och river min baklucka nu. Ska brytaren sluta eller öppna när man trycker in handtaget?
#1261273
Jag rev det igår och den gav inga utslag när man tryckte in handtaget. Jag testade att montera dit en egen men jag hade ingen som passade bra.

Idag vart det en cykeltur till bildemonteringen för inköp av en bättre begagnad. Den kostade 500:- och var i bra skick.

Nu funkar allting bra och det var hyggligt lättmonterat (inga clips gick sönder :-) ).

När man tryckte in handtaget på den fungerade så slöt mikrobrytaren. Jag kunde inte se några markeringar på den. Den verkade vara vädertätad så det kan vara bra att tänka på om du monterar en egen.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]