Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jite
#911544
Kan ju bara tillägga att jag har en 2.4d 2010 som fick missljud i AC:n och den byttes på goodwill från Volvo (ej bilfirman utan åtagande från Volvo, så det gäller visst ett antal AC's på 2010 också).
Användarvisningsbild
av helgonet1
#911609
eccy243 skrev:Jag har sett ett flertal kompressorhaverier och för mig är det en gåta hur remmen kan ta sig in till kamremmen.
Bild
Så här ser aggregatremtransmissionen ut. Avstånden mellan hjulen är inte helt enligt skala, men grovt förenklat sitter aggregaten så där i förhållande till varandra, och remmarNA går som visat. Ja, det är två remmar. En yttre rem som går runt vev, servo, gen, och spännare. Och en inre rem som går bara mellan AC och servo. Den remmen har ingen spännare utan är av en typ som kallas för "stretch-belt". Den fungerar som en jättestyv gummisnodd som man vränger på med ett specialverktyg, eller med brutal muskelkraft.
Modeller 2007-2009 har kompressor av märket VALEO. Det är de som går sönder. Om den har havererat så byter man till en förbättrad kompressor av samma märke.
Modeller 2010- har kompressor av märket SANDEN, och de håller mycket bättre och är inte utsatta i alls samma grad.

Jag kan inte se hur skyddet för kamremmen skulle kunna förbättras alls faktiskt. Som tidigare påpekats är det stora hålet i kamremskåpan till för att motorfästet ska kunna dras fast. Det måste vara där. Punkt.
Sen är jag av den åsikten att kamremskåpan MÅSTE vara i plast, då den vid demontering måste böjas och trixas till för att kunna fås loss från motorn. Om ni tittar noga i kåpan så ser ni ett parti där kåpan kan vikas för att fås loss. Om jag som mekaniker skulle få in en bil för kamremsbyte, och det satt någon "hemsnickrad" kåpa i plåt skulle jag bli GALEN och säkerligen ta saftigt extra betalt för att få loss den.

EDIT: Jag har heller aldrig varit med om att kåpan förstörs och remmen tar sig in den vägen.
Jag lovar, det ser ut som trolleri när man ser aggregatremmen inne i kamremsdrivningen. Det finns liksom inte en möjlighet att den kan ta sig in.
Det man skulle behöva göra är att simulera ett kompressorhaveri och filma med höghastighetskamera för att se vad som händer.
När man tittar på bilden du lagt upp så blir jag lite förbryllad. När kompressorn skär så bör ju enbart den lilla remmen gå sönder då dess bana är mellan ac och servo och den stora remmen (aggregatrem) går mellan servo, generator, vevaxel och spännaren men om jag fattat det rätt så har också aggregatremmen gått in i kamremmen vid ac haveri. Iofs har det skett pg a att spännaren är kass. Vid ac haveri är ju logiskt sett bara den lilla remmen som påverkas och om det är så vilket verkar rimligt så finns det inte så många ställen där den kan ta sig in till kamremmen, förutom underifrån kåpan sett. Rätta mig om jag har fel.
av Dpblad
#912064
@eccy
Nu när en sådan guru som du är engagerad i detta så skulle jag gärna vilja ha hjälp att förstå dessa skisser. Jag har alltid tyckt att det ser ut som två aggregatremsvarianter; en med enkel remkonfiguration (länk 1) och en med dubbel (länk 2) där den dubbla motsvarar din skiss. Källan håller inte högsta kvalitet kan tilläggas, men isåfall kan man ju undra till vilken motorvariant skissen (1) hör istället? Pre -08?

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321
Användarvisningsbild
av RWD
#912244
Någon som vet vilket fabrikat det är på kompressorn som havererar. Finns åtminstone tre olika Valeo, Zexel och Sanden verkar det som, eller?
Eller är det alla som är dåliga?
Om man kollar i bildelsbasen så verkar det vara mest Sanden men kollar man på Skruvat, Vparts, Meca m.fl. så är det bara Valeo eller Zexel
av Dpblad
#912513
Tack xerent och RWD.

Spontant kan man ju undra hur det kommer sig att den enkla remmen skulle vara säkrare än den med separat rem för ACn? Eller är det bara statistik och uppmärksamhet som är bättre för haverierna hos V70II ? Eller är den tidiga 2,4D mycket annorlunda i övrigt avseende kamrem och drivrem? Och vad är bakgrunden till att man införde separat rem för ACn?
av Arne
#912560
Jag har en S80 D5 -08 där AC kompressorn skar i går så den korta remmen gick av. S80 har gått ca. 29700 mil. Sen har jag en S60 D5 -02 som gått ca. 47000 mil med bara en rem, på den har jag inte haft något problem med AC:n. Så det tyder antagligen på att det är en bättre kompressor i -02:an, eller att den där exraremmen som driver AC:n på S80 belastar lagringen mera?
Användarvisningsbild
av helgonet1
#912651
Arne skrev:Jag har en S80 D5 -08 där AC kompressorn skar i går så den korta remmen gick av. S80 har gått ca. 29700 mil. Sen har jag en S60 D5 -02 som gått ca. 47000 mil med bara en rem, på den har jag inte haft något problem med AC:n. Så det tyder antagligen på att det är en bättre kompressor i -02:an, eller att den där exraremmen som driver AC:n på S80 belastar lagringen mera?
Yakss :-O)
#912687
helgonet1 skrev:
Arne skrev:Jag har en S80 D5 -08 där AC kompressorn skar i går så den korta remmen gick av. S80 har gått ca. 29700 mil. Sen har jag en S60 D5 -02 som gått ca. 47000 mil med bara en rem, på den har jag inte haft något problem med AC:n. Så det tyder antagligen på att det är en bättre kompressor i -02:an, eller att den där exraremmen som driver AC:n på S80 belastar lagringen mera?
Yakss :-O)


Vad är det som är så roligt?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]