Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
#870633
Hej

Update: Fick svar från plåtslagaren häromdagen att de inte klarar av att tillverka en ny kåpa men jag ger inte upp, ska fortsätta att söka vidare. Har några fler att ringa till bl a en mekanisk verkstad vilket jag tror kanske har större möjligheter att klara ett sådant jobb. Återkommer så fort jag kan...
Användarvisningsbild
av helgonet1
#870733
valln skrev:Om det är ac-pumpen som skär, då kanske det går att efterhöra med Volvo om det finns en förbättrad pump att byta till.
Ja iofs det är också en bra idé men remmen kan ju gå av av andra orsaker också och har man då otur som så många har haft så blir resultatet motorras. Jag ska höra med Lidbil om det finns en förbättrad ac-kompressor för det är ju i dom flesta fall kompressorn som är orsaken till rembrott så det borde minimera risken kraftigt med en förbättrad dito. Nån som vet vad det är för märke och modell på den dåliga ac??
av spaltzer
#870746
Jag tror att det är svårt att förbättra kamremskåpan utan att veta exakt var och hur den brister. Om det går hål i kåpan och multiremmen tränger igenom hålet så skulle ju en kåpa i tåligare material kunna hjälpa. Men är det klarlagt att det är så det går till? Det nämndes att kamremmen är oskyddad undertill. Kanske är det den vägen som multiremmen tar sig in? Eller på något annat vis?

En annan fråga är vad som händer med goodwill från volvos sida om man har bytt kåpa till något hemgjort och sedan får haveri. Jag gissar att man i det fallet har mycket dåliga chanser att få Volvo att stå för fiolerna.

Det bästa vore om Volvo själva tog fram en uppgraderad kåpa. De har ju rimligen gjort haveriutredningar och vet precis vad det är som felar och hur man skulle kunna åtgärda felet. Bäst metod är nog att trycka på Volvo genom bilpressen för att få dem att fixa problemet. Har biltidningarna inte uppmärksammat detta? De brukar ju annars vara snabba på att skriva om saker som detta.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#870768
spaltzer skrev:Jag tror att det är svårt att förbättra kamremskåpan utan att veta exakt var och hur den brister. Om det går hål i kåpan och multiremmen tränger igenom hålet så skulle ju en kåpa i tåligare material kunna hjälpa. Men är det klarlagt att det är så det går till? Det nämndes att kamremmen är oskyddad undertill. Kanske är det den vägen som multiremmen tar sig in? Eller på något annat vis?

En annan fråga är vad som händer med goodwill från volvos sida om man har bytt kåpa till något hemgjort och sedan får haveri. Jag gissar att man i det fallet har mycket dåliga chanser att få Volvo att stå för fiolerna.

Det bästa vore om Volvo själva tog fram en uppgraderad kåpa. De har ju rimligen gjort haveriutredningar och vet precis vad det är som felar och hur man skulle kunna åtgärda felet. Bäst metod är nog att trycka på Volvo genom bilpressen för att få dem att fixa problemet. Har biltidningarna inte uppmärksammat detta? De brukar ju annars vara snabba på att skriva om saker som detta.
Ja kanske det men i mitt fall så gäller nog ingen goodwill då bilen är servad 3 ggr och två av dessa är på icke märkesverkstad samt så är bilen mer än 5 år så för min del är det kört om oturen skulle vara framme.

Visst andra som ligger inom ramen för detta kan kanske få goodwill, vissa har så vitt jag läst här på forumet fått det, vissa inte. Det var någon här på forumet som försökte kontakta nån motortidning angående detta men fick inget gehör. Att Volvo skulle ta fram en förbättrad kåpa tror jag inte kommer att ske, då borde de ju gjort så vid det här laget. De verkar inte vilja ta sitt ansvar.

Är inte riktigt säker men så vitt jag förstått så tränger aggregatremmen in i kåpan längst ned men om detta är dokumenterat så har varken jag lr nån annan här på forumet sett det. För min del när jag nämner detta för mekanikern så är det inget direkt som han förtäljer som sprider nåt ljus över detta dilemma. Då återstår bara att ta saken i egna händer och försöka lösa detta och det är det som är meningen med denna tråden.
av Dpblad
#870793
Om Volvo tog fram en ny kåpa finns kanske risken att detta skulle kunna användas juridisk som ett erkännande av generiskt fel och därmed på vissa marknader skulle kunna resultera i mycket stora skadestånd, krav och kostnader?
av valln
#870813
Alltså en pirattillverkad kamremskåpa av metall som inte är sanktionerad av Volvo skulle inte jag sätta i min egna bil.
Den kan ju slå sig av värmen, vibrera. Vilken seriös mekanikera vill hjälpa dig sen med andra reparationer. Ev. frågor på besiktningen.
F-n vad negativ jag känner mig. :(
Efterhör med forumiten som har arbetat på Skövdeverken och be han använda sina kontakter med haveriutredning/motorkonstruktion.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#870817
valln skrev:Alltså en pirattillverkad kamremskåpa av metall som inte är sanktionerad av Volvo skulle inte jag sätta i min egna bil.
Den kan ju slå sig av värmen, vibrera. Vilken seriös mekanikera vill hjälpa dig sen med andra reparationer. Ev. frågor på besiktningen.
F-n vad negativ jag känner mig. :(
Efterhör med forumiten som har arbetat på Skövdeverken och be han använda sina kontakter med haveriutredning/motorkonstruktion.
Ja det var verkligen negativt he he. Ingen optimist hör jag. Nu ska vi inte måla fan på väggen utan försöka lösa detta på bästa möjliga sätt. Alla sätten är bra utom de dåliga oops ursäkta klyschorna :mrgreen:
av spaltzer
#870825
helgonet1 skrev:
spaltzer skrev:Jag tror att det är svårt att förbättra kamremskåpan utan att veta exakt var och hur den brister. Om det går hål i kåpan och multiremmen tränger igenom hålet så skulle ju en kåpa i tåligare material kunna hjälpa. Men är det klarlagt att det är så det går till? Det nämndes att kamremmen är oskyddad undertill. Kanske är det den vägen som multiremmen tar sig in? Eller på något annat vis?

En annan fråga är vad som händer med goodwill från volvos sida om man har bytt kåpa till något hemgjort och sedan får haveri. Jag gissar att man i det fallet har mycket dåliga chanser att få Volvo att stå för fiolerna.

Det bästa vore om Volvo själva tog fram en uppgraderad kåpa. De har ju rimligen gjort haveriutredningar och vet precis vad det är som felar och hur man skulle kunna åtgärda felet. Bäst metod är nog att trycka på Volvo genom bilpressen för att få dem att fixa problemet. Har biltidningarna inte uppmärksammat detta? De brukar ju annars vara snabba på att skriva om saker som detta.
Ja kanske det men i mitt fall så gäller nog ingen goodwill då bilen är servad 3 ggr och två av dessa är på icke märkesverkstad samt så är bilen mer än 5 år så för min del är det kört om oturen skulle vara framme.

Visst andra som ligger inom ramen för detta kan kanske få goodwill, vissa har så vitt jag läst här på forumet fått det, vissa inte. Det var någon här på forumet som försökte kontakta nån motortidning angående detta men fick inget gehör. Att Volvo skulle ta fram en förbättrad kåpa tror jag inte kommer att ske, då borde de ju gjort så vid det här laget. De verkar inte vilja ta sitt ansvar.

Är inte riktigt säker men så vitt jag förstått så tränger aggregatremmen in i kåpan längst ned men om detta är dokumenterat så har varken jag lr nån annan här på forumet sett det. För min del när jag nämner detta för mekanikern så är det inget direkt som han förtäljer som sprider nåt ljus över detta dilemma. Då återstår bara att ta saken i egna händer och försöka lösa detta och det är det som är meningen med denna tråden.
Gäller goodwillen endast i fem år? I så fall borde maskinskadeförsäkringen kliva in, om inte bilen har gått för långt så klart. Volvia har 15 000 mil och åtta år (eller är det tio år?). Är man utanför de ramarna så skulle det kännas mer olustigt. Har du ringt Volvo och frågat vem som får stå för kostnaden om detta skulle inträffa? Kanske kan man åka in och få bilen undersökt om man är orolig.

Märkligt också att tidningarna verkar ointresserade. Är haverierna trots allt för ovanliga kanske?
Användarvisningsbild
av helgonet1
#871050
spaltzer skrev:
helgonet1 skrev:
spaltzer skrev:Jag tror att det är svårt att förbättra kamremskåpan utan att veta exakt var och hur den brister. Om det går hål i kåpan och multiremmen tränger igenom hålet så skulle ju en kåpa i tåligare material kunna hjälpa. Men är det klarlagt att det är så det går till? Det nämndes att kamremmen är oskyddad undertill. Kanske är det den vägen som multiremmen tar sig in? Eller på något annat vis?

En annan fråga är vad som händer med goodwill från volvos sida om man har bytt kåpa till något hemgjort och sedan får haveri. Jag gissar att man i det fallet har mycket dåliga chanser att få Volvo att stå för fiolerna.

Det bästa vore om Volvo själva tog fram en uppgraderad kåpa. De har ju rimligen gjort haveriutredningar och vet precis vad det är som felar och hur man skulle kunna åtgärda felet. Bäst metod är nog att trycka på Volvo genom bilpressen för att få dem att fixa problemet. Har biltidningarna inte uppmärksammat detta? De brukar ju annars vara snabba på att skriva om saker som detta.
Ja kanske det men i mitt fall så gäller nog ingen goodwill då bilen är servad 3 ggr och två av dessa är på icke märkesverkstad samt så är bilen mer än 5 år så för min del är det kört om oturen skulle vara framme.

Visst andra som ligger inom ramen för detta kan kanske få goodwill, vissa har så vitt jag läst här på forumet fått det, vissa inte. Det var någon här på forumet som försökte kontakta nån motortidning angående detta men fick inget gehör. Att Volvo skulle ta fram en förbättrad kåpa tror jag inte kommer att ske, då borde de ju gjort så vid det här laget. De verkar inte vilja ta sitt ansvar.

Är inte riktigt säker men så vitt jag förstått så tränger aggregatremmen in i kåpan längst ned men om detta är dokumenterat så har varken jag lr nån annan här på forumet sett det. För min del när jag nämner detta för mekanikern så är det inget direkt som han förtäljer som sprider nåt ljus över detta dilemma. Då återstår bara att ta saken i egna händer och försöka lösa detta och det är det som är meningen med denna tråden.
Gäller goodwillen endast i fem år? I så fall borde maskinskadeförsäkringen kliva in, om inte bilen har gått för långt så klart. Volvia har 15 000 mil och åtta år (eller är det tio år?). Är man utanför de ramarna så skulle det kännas mer olustigt. Har du ringt Volvo och frågat vem som får stå för kostnaden om detta skulle inträffa? Kanske kan man åka in och få bilen undersökt om man är orolig.

Märkligt också att tidningarna verkar ointresserade. Är haverierna trots allt för ovanliga kanske?
Ja vet faktiskt inte, har inte framkommit av diskussionen här på forumet iallafall. Är inte riktigt 100 men tror att goodwillen är på 5 år. Hade bilen inne för byte av aggregatrem samt spännare och bad mecken kolla ac-kompressorn samtidigt, det var ok enligt honom men är ju ingen garanti att kompressorn inte skär. Har inte frågat dem om vem som får stå för kostnaden än. Sen måste bilen vara servad på Volvo för att eventuella garantier och goodwill ska gälla och som jag skrivit tidigare så är min bil servad en gång på Volvo de andra två på icke märkesverkstad. Det var de tidigare ägarna som lämnade in bilen på icke märkesverkstad.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]