Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SupaBeast
#860206
Jag har gått i tankar kring det kända felet där hjälpaggregatsremmen / multiremmen går av och trasslar sig in i kamremmen och funderat på om det inte skall gå att lösa detta själv eftersom Volvo själva inte tycks vilja bry sig om äldre modellerna.

Och eftersom jag antar att det finns många andra som är intresserade av att hitta en lösning så kanske det blir lättare att tillsammans kommer med ideér.

Om någon har svar på följande frågor:

*Hur ser kåpan ut original idag och är den likadan till flera årsmodeller och motorer?

*Vart exakt sitter håligheten som nämnts om kåpan, och vad uppfyller håligheten för syfte? Ventilation?

*"Plastflärpen" som brukar finnas, men saknas på kåpan, vart skulle den suttit? Och behövs en sådan om håligheten går att täckas?

Någon som har svar och bilder?

Jag tänkte nämligen som så, att om någon kommer på hur kåpan ska se ut, så kan det inte vara så svårt att få en firma att börja tillverka en uppgraderad kåpa. Eller är jag dum som tänker den tanken ens? Kom med era åsikter!
av valln
#860223
Jag tror du sedan skulle försöka få till ett sammarbete med volvoverkstaden eller Volvo centralt.
Vissa kunder har säkert kvar maskinskadeförsäkring och är intresserad att få behålla denna intakt efter montering.
av agh39
#860228
Gäller detta inte alla motorer som har 2,4 D i grunden, tex 2,0 D=D3 163 Hk samt 136 Hk , den strypta versionen av 2,4D.
samt även 2,4 D D4 163 Hk eller 175 Hk eller varför inte bara 2,4 D som den heter my 2010.

Eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
av helgonet1
#860242
SupaBeast skrev:Jag har gått i tankar kring det kända felet där hjälpaggregatsremmen / multiremmen går av och trasslar sig in i kamremmen och funderat på om det inte skall gå att lösa detta själv eftersom Volvo själva inte tycks vilja bry sig om äldre modellerna.

Och eftersom jag antar att det finns många andra som är intresserade av att hitta en lösning så kanske det blir lättare att tillsammans kommer med ideér.

Om någon har svar på följande frågor:

*Hur ser kåpan ut original idag och är den likadan till flera årsmodeller och motorer?

*Vart exakt sitter håligheten som nämnts om kåpan, och vad uppfyller håligheten för syfte? Ventilation?

*"Plastflärpen" som brukar finnas, men saknas på kåpan, vart skulle den suttit? Och behövs en sådan om håligheten går att täckas?

Någon som har svar och bilder?



Jag tänkte nämligen som så, att om någon kommer på hur kåpan ska se ut, så kan det inte vara så svårt att få en firma att börja tillverka en uppgraderad kåpa. Eller är jag dum som tänker den tanken ens? Kom med era åsikter!
Jag äger en S80 D5 - 2008 och är intresserad. Har precis idag haft inne bilen för byte av aggregatrem samt spännare. Meken sade att det var den gamla typen av spännare (sämre) förmodar jag då och detta är ju bra att jag bytte då men det är ingen garanti som förhindrar acpumpen skär med följd att remmen går av och trasslar in sig i kamremmen.

När jag nämnde detta pinsamma (för de) problem och frågade om det fanns nån uppgradering av kamremskåpan så var det inget de kände till iallafall. Har ju pratats om detta tidigare här på forumet så jag är idel öra, borde finnas nåt man kan göra för att undvika ett motorras. Har hört att man kan byta acpumpen men det finns tydligen en risk för dessa också att de skär, så jag tycker att det bästa alternativet, kanske det billigaste också är ju naturligtvis att förbättra/bygga om kamremskåpan.
Användarvisningsbild
av xerent
#860267
Jag är intresserad. Det kan lätt bli en storsäljare. Min tanke var att man antingen tar en kamremskåpa till en plåtslagare och ber honom tillverka nya av plåt, men det kanske inte funkar? Kanske behövs en aggregatremskåpa istället, som håller inne remmen om den skulle gå av.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#860304
xerent skrev:Jag är intresserad. Det kan lätt bli en storsäljare. Min tanke var att man antingen tar en kamremskåpa till en plåtslagare och ber honom tillverka nya av plåt, men det kanske inte funkar? Kanske behövs en aggregatremskåpa istället, som håller inne remmen om den skulle gå av.
Ja det kan vara en lösning kanske, låt oss slå våra kloka huvuden ihop och lösa detta. Om nån kunde få fram en ritning lr nåt på hur kamremskåpan ser ut med mått och dylikt, så kan det väl inte vara omöjligt att tillverka en ny? Eller kanske en aggregatremskåpa? Skulle tro att de flesta med detta dilemma är intresserade av att få en lösning på problemet, eftersom det kan bli en enoormt dyr historia om olyckan skulle vara framme :-O)
av SupaBeast
#860313
agh39 skrev:Gäller detta inte alla motorer som har 2,4 D i grunden, tex 2,0 D=D3 163 Hk samt 136 Hk , den strypta versionen av 2,4D.
samt även 2,4 D D4 163 Hk eller 175 Hk eller varför inte bara 2,4 D som den heter my 2010.

Eller har jag missat något?
Det är mycket möjligt. Det var dock just 2,4D och D5 jag visste hade problemet. Tyckte mig dock höra i en annan tråd att D3'an och D4'an eventuellt var skonade?

I vilket fall som helst måste ju något kunna göras. Visst är det yttre kåpan som måste åtgärdas? Eller tänker jag fel? Någon som vet?

Frågan är ju varför hålet i yttre kåpan är där?

Här är yttre på en Volvo V70II 5-Cyl 2.0 Diesel från 2011
5-Cyl Diesel 2,0 2011 - 1.jpg
5-Cyl Diesel 2,0 2011 - 1.jpg (29.47 KiB) Visad 11245 gånger
Här är yttre på en Volvo V70II 5-Cyl 2.4D från 2010
5-Cyl Diesel 2,4D 2010 - 1.jpg
5-Cyl Diesel 2,4D 2010 - 1.jpg (77.24 KiB) Visad 1165 gånger
Uppenbarligen har i alla fall dessa två precis samma kåpa.

Här är en bild på inre kåpan också
5-Cyl Diesel 2,4D 2010 - 2.1.jpg
5-Cyl Diesel 2,4D 2010 - 2.1.jpg (42.43 KiB) Visad 11248 gånger
Så frågan är, var letar sig remmen in genom kåpan?
av curry
#860323
Det vore ju väldigt bra om några volvomekar som sett "remtrasslet" med egna ögon kan beskriva lite bättre vad som verkligen händer... Nuvarande plastkåpa är tämligen tillslutande runt svängningsdämparen så att nån "flärp" saknas låter långsökt i mina öron...var skulle den sitta i så fall? Finns inget hål eller så nertill i plastkåpan på min 08 i allafall. Finns några otäckta håligheter längre upp, som bilderna antyder? Det enda jag kan tänka mig är att multiremmen strimlas gradvis på nåt vis, så strimlorna vispar runt och till slut letar sig ner mot vevaxelcentrum innanför plastkåpan där kamremmen går. Och sen lindar upp sig på kugghjulet där kamremmen går. Att få så tätt att så smala trådar av multiremmen inte kan ta sig förbi plastkåpan kan vi glömma, då skulle det inte få finnas ett uns lagerspel axiellt i motorn. Att sätta några välgjorda styrplåtar som håller strimlorna på avstånd tror jag är enda lösningen. Min har gått 25K+ med orginalkompressorn nu, brrr! Men den kyler bra och känns fin. Men som sagt lite synpunkter från folk som sett ett antal haverier på nära håll vore inte fel.
Senast redigerad av 1 curry, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]