Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
#871177
helgonet1 skrev: Sen måste bilen vara servad på Volvo för att eventuella garantier och goodwill ska gälla och som jag skrivit tidigare så är min bil servad en gång på Volvo de andra två på icke märkesverkstad. Det var de tidigare ägarna som lämnade in bilen på icke märkesverkstad.
Var har du hört det? Det är olagligt att villkora garantier på det sättet.
http://www.ntbilservice.se/PDF/GRU%20ga ... 5B1%5D.pdf
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#871193
Dpblad skrev:
helgonet1 skrev: Sen måste bilen vara servad på Volvo för att eventuella garantier och goodwill ska gälla och som jag skrivit tidigare så är min bil servad en gång på Volvo de andra två på icke märkesverkstad. Det var de tidigare ägarna som lämnade in bilen på icke märkesverkstad.
Var har du hört det? Det är olagligt att villkora garantier på det sättet.
http://www.ntbilservice.se/PDF/GRU%20ga ... 5B1%5D.pdf
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Men hur fungerar det i verkligheten. ?:-/ ?:-/ ?:-/

Enligt de nya EU-reglerna måste biltillverkarna kryptera och skydda mjukvaran i bilarna så att ingen annan än biltillverkarna själva kan ändra någon mjukvara eller inställning, detta pga att ingen ska tex kunna trimma eller manipulera en bil och på så sätt inte längre uppfylla certifieringar vad gäller utsläpp, förbrukning osv.

Nu hävdar ju biltillverkarna att garantin inte kommer att gälla om senaste mjukvaran inte tankas in vid varje service, Flera tillverkare har ju tex släppt ny mjukvara som ska rädda både motorer (ramlager) och växellådor (andra växelprocedurer)

Det är ju inte lätt för andra att tanka rätt mjukvaror i dessa lägen. Du ska ju ha både verktyg, access och kunskap för exakt vad som ska tankas.

Dessutom har ju garantitiden löpt ut och det är bara goodwill som gäller så då kan ju tillverkaren göra som den vill.
av Dpblad
#871207
VolvoB20 skrev: Men hur fungerar det i verkligheten. ?:-/ ?:-/ ?:-/
Ja, om alla kunder är nickedockor som sväljer kommersiella intressen med hull och hår så är svaret självklart. :|
VolvoB20 skrev: Enligt de nya EU-reglerna måste biltillverkarna kryptera och skydda mjukvaran i bilarna så att ingen annan än biltillverkarna själva kan ändra någon mjukvara eller inställning, detta pga att ingen ska tex kunna trimma eller manipulera en bil och på så sätt inte längre uppfylla certifieringar vad gäller utsläpp, förbrukning osv.

Nu hävdar ju biltillverkarna att garantin inte kommer att gälla om senaste mjukvaran inte tankas in vid varje service, Flera tillverkare har ju tex släppt ny mjukvara som ska rädda både motorer (ramlager) och växellådor (andra växelprocedurer)

Utan referenser är det svårt att veta vilken grund sådana här påstående har. Jag har svårt att tro att nya direktiv skulle ändra på intentionerna med det föregående (dvs fri konkurrens på eftermarknad). Däremot kan det självklart uppstå nya behov av juridiska prövningar, men då krävs att förändringarna har viss omfattning eller dignitet. Inte omöjligt att det är ett sådant här tolkningsutrymme som stark lobbying har lyckats få fram. Pengar hämtas under några år tills juristerna har sagt sitt, och sedan börjar karusellen om.
Men som sagt: Länka till referens, tack! (Och då helst till mer än bara till direktiv som ofta är skrivet med största möjliga tolkningsutrymme som mål.)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#871232
Dpblad skrev:Men som sagt: Länka till referens, tack! (Och då helst till mer än bara till direktiv som ofta är skrivet med största möjliga tolkningsutrymme som mål.)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 566:SV:NOT

Varje fordon med en utsläppsbegränsande dator ska innehålla anordningar som förhindrar ändringar som inte är tillåtna av tillverkaren. Tillverkaren ska tillåta ändringar om dessa krävs för diagnos, underhåll, kontroll, återmontering eller reparation av fordonet. Alla omprogrammerbara datorkoder eller driftsparametrar ska vara motståndskraftiga mot manipulation och ge ett minst lika gott skydd som bestämmelserna i ISO 15031-7 av den 15 mars 2001 (SAE J2186 från oktober 1996). Alla utbytbara minneschip för kalibrering ska sitta i socklar, vara inneslutna i ett förslutet hölje eller skyddas av elektroniska algoritmer och får inte kunna ändras utom med speciella verktyg och förfaranden. Bara egenskaper som är direkt knutna till utsläppskalibrering eller förebyggande av fordonsstöld får skyddas på det viset.

1. Här säger ju tillverkarna att stora delar av mjukvaran "kan" påverka utsläppen, Tex motor och växelllåds mjukvara/parametrar.

2. Därför måste man man kryptera/skydda denna.

3. Samtidig måste den servas/uppgraderas för att garantin skall gälla.

Därav min fråga, Hur bra fungerar detta i verkligheten ?

Tufft för en "frifräsarverkstad" att ha alla dessa tools/krypton/acesser till alla tillverkares mjukvaru/parameter servrar för att kunna utföra rätt servisar med rätt mjukvaruuppgraderinga.

Men detta var väldigt Off_Topic, Tillbaka till trådens ämne.
av Dpblad
#871250
@VolvoB20
Lagtextutdraget var ju bra och snarare skrivet till förmån för frifräsare genom att skydd ska vara begränsat och standarder ska följas etc.
Kanske kan den (tillverkare) som vill tolka texten gränslöst, inte vet jag.
Dock var vad jag hade hoppats på en referens som stöd till dina slutsatser 1-3. Jag hittar inget om detta. Framförallt nr 3. (Garantier (alla) villkorat med märkesservice med mjukvaruuppdatering).

För att halvt återgå till ämnet: All service behöver rimligtvis inte beröra mjukvaran (edit: utsläpps- eller stöldskyddsrelaterade delar) Tex byte av kamremskåpa, interiör, exteriör etc. Lite långsökt att då förbjuda all obunden service med hänvisning till texten ovan.
Senast redigerad av 1 Dpblad, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#871269
Dpblad skrev: All service behöver rimligtvis inte berör mjukvaran. Tex byte av kamremskåpa, interiör, exteriör etc. Lite långsökt att då förbjuda all obunden service med hänvisning till texten ovan.
Ingen har förbjudit oberoende service och det finns väl inga rättsfall ännu inom detta området..... problemet är att du inte vet om services berör mjukvara eller ej.

Men här är några exempel.

Nissan (Om jag inte har blandat ihop tillverkarna) har ju tex haft problem med motorras, för att råda bot på det har man ju vid service laddat bilarna med ny mjukvara till motorstyrningen som sänker effekten och sänker varvtalsspärren på motorn, ägarna klagar att bilen blir slöare men den skär ju inte ihop i alla fall vilket kan vara positivt :D .

Vad händer nu om man får motorras och man har servat oberoende. Tillverkarna har ju redan börjat gnöla och säga att det inte var en riktig service eftersom den oberoende verkstaden kanske inte var uppkopplad till Nissan Japan och inte hade rätt krypton och nycklar för att byta till rätt ny mjukvara i motorstyrningen vi den vanliga services och därför rasade motorn. Det kommer att bli tvist om vem som ska betala den nya motorn för 70.000 kr.

Självklart skulle det ju funka bra om en oberoende verkstaden kunde vara uppkopplad mot alla biltillverkare och ha rättigheter hos dem för att kunna uppdatera allt som skall uppdateras av mjukvararor/parametrar, speciell när det är krypterat/låst/skyddat .

Men "i verkligheten" verkar ju inte detta funka perfekt..... det är ju en fin lag att vem som helst ska få serva bilen, men i praktiken kommer det vara väldigt svårt att kunna utföra services så den verkligen är godkänd av biltillverkaren.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#911268
Hej igen då.

Nu har det gått ett tag sen jag postade här och det är dags för uppdatering. Första plåtslagaren som jag kontaktade har inte hört av sig på längen så jag utgår ifrån att han ej kan/är intresserad. Har kontaktat en annan plåtslagare och han vart mer optimistisk så vi bestämde att jag skulle köpa en kåpa - har köpt en ny yttre transmissionskåpa, kostade mig ca 400:- men nu har han en mall att jobba efter lr med beroende på om det blir en helt ny kåpa lr en förbättring av originalkåpan vilket det antagligen lutar åt mest.

Han har fått ritningarna som jag bl a postat i denna tråd och ska lämna in kåpan till han så fort jag kan. Bifogar ingen bild på kåpan i tråden för nån har redan gjort så och den kåpan är exakt likadan som min. Ska ringa Volvo med och höra om de har nåt att säga angående hur haveriet går till. Så man vet vart man ska förstärka kåpan. Frågan är - vart tar remmen sig in vid rembrott? Har ju skrivits en del synpunkter på det i tråden men ingen är säker. Om nån vet nåt så skriv detta i tråden, för jag och många andra vill få ett avslut på detta problem - lr åtminstone försöka :mrgreen: Hör av mig snart igen efter att jag träffat plåtslagaren och hört vad han har att säga om saken. Ha en fortsatt trevlig helg.
Användarvisningsbild
av eccy243
#911324
Jag har sett ett flertal kompressorhaverier och för mig är det en gåta hur remmen kan ta sig in till kamremmen.
Bild
Så här ser aggregatremtransmissionen ut. Avstånden mellan hjulen är inte helt enligt skala, men grovt förenklat sitter aggregaten så där i förhållande till varandra, och remmarNA går som visat. Ja, det är två remmar. En yttre rem som går runt vev, servo, gen, och spännare. Och en inre rem som går bara mellan AC och servo. Den remmen har ingen spännare utan är av en typ som kallas för "stretch-belt". Den fungerar som en jättestyv gummisnodd som man vränger på med ett specialverktyg, eller med brutal muskelkraft.
Modeller 2007-2009 har kompressor av märket VALEO. Det är de som går sönder. Om den har havererat så byter man till en förbättrad kompressor av samma märke.
Modeller 2010- har kompressor av märket SANDEN, och de håller mycket bättre och är inte utsatta i alls samma grad.

Jag kan inte se hur skyddet för kamremmen skulle kunna förbättras alls faktiskt. Som tidigare påpekats är det stora hålet i kamremskåpan till för att motorfästet ska kunna dras fast. Det måste vara där. Punkt.
Sen är jag av den åsikten att kamremskåpan MÅSTE vara i plast, då den vid demontering måste böjas och trixas till för att kunna fås loss från motorn. Om ni tittar noga i kåpan så ser ni ett parti där kåpan kan vikas för att fås loss. Om jag som mekaniker skulle få in en bil för kamremsbyte, och det satt någon "hemsnickrad" kåpa i plåt skulle jag bli GALEN och säkerligen ta saftigt extra betalt för att få loss den.

EDIT: Jag har heller aldrig varit med om att kåpan förstörs och remmen tar sig in den vägen.
Jag lovar, det ser ut som trolleri när man ser aggregatremmen inne i kamremsdrivningen. Det finns liksom inte en möjlighet att den kan ta sig in.
Det man skulle behöva göra är att simulera ett kompressorhaveri och filma med höghastighetskamera för att se vad som händer.
Användarvisningsbild
av ER
#911337
Så en SANDEN är omöjlig att montera på tex n 08:a när man vill ersätta den befintliga VALEO? Verkar ju mera logiskt att ersätta sämre fabrikat med bättre oavsett förbättringar på den förra då det verkar finnas dom som fått fel även på den förbättrade VALEO:n.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#911338
eccy243 skrev:Jag har sett ett flertal kompressorhaverier och för mig är det en gåta hur remmen kan ta sig in till kamremmen.
Bild
Så här ser aggregatremtransmissionen ut. Avstånden mellan hjulen är inte helt enligt skala, men grovt förenklat sitter aggregaten så där i förhållande till varandra, och remmarNA går som visat. Ja, det är två remmar. En yttre rem som går runt vev, servo, gen, och spännare. Och en inre rem som går bara mellan AC och servo. Den remmen har ingen spännare utan är av en typ som kallas för "stretch-belt". Den fungerar som en jättestyv gummisnodd som man vränger på med ett specialverktyg, eller med brutal muskelkraft.
Modeller 2007-2009 har kompressor av märket VALEO. Det är de som går sönder. Om den har havererat så byter man till en förbättrad kompressor av samma märke.
Modeller 2010- har kompressor av märket SANDEN, och de håller mycket bättre och är inte utsatta i alls samma grad.

Jag kan inte se hur skyddet för kamremmen skulle kunna förbättras alls faktiskt. Som tidigare påpekats är det stora hålet i kamremskåpan till för att motorfästet ska kunna dras fast. Det måste vara där. Punkt.
Sen är jag av den åsikten att kamremskåpan MÅSTE vara i plast, då den vid demontering måste böjas och trixas till för att kunna fås loss från motorn. Om ni tittar noga i kåpan så ser ni ett parti där kåpan kan vikas för att fås loss. Om jag som mekaniker skulle få in en bil för kamremsbyte, och det satt någon "hemsnickrad" kåpa i plåt skulle jag bli GALEN och säkerligen ta saftigt extra betalt för att få loss den.

EDIT: Jag har heller aldrig varit med om att kåpan förstörs och remmen tar sig in den vägen.
Jag lovar, det ser ut som trolleri när man ser aggregatremmen inne i kamremsdrivningen. Det finns liksom inte en möjlighet att den kan ta sig in.
Det man skulle behöva göra är att simulera ett kompressorhaveri och filma med höghastighetskamera för att se vad som händer.
Ja men på nåt sätt tar den sig in. Frågan är vart och hur detta går till vid ett rembrott. Så som jag ser det finns det två alternativ. Antingen byter man lagret i kompressorn lr byter den till en ny, helst då den förbättrade Sanden som sitter på den nyare årsmodellerna om den passar annars en ny Valeo. Alternativ nr 2, förbättrar kamremskåpan på nåt sätt, kanske den går att förstärkas i kanten där inre och yttre kåpa sammanfogas, där förmodligen remmen letar sig in.

Finns ju ingen dokumentation på detta iallafall inget som har framkommit vad jag vet. Lidbil här i stan vet inget, så enda möjligheten är väl att ringa Volvo centralt lr? På nät sätt måste detta lösas, är ju nesligt att man ska behöva åka omkring med en katastrof som bara väntar på att hända. Kåpan jag hämtade idag på Lidbil är ju gjord i rätt så hård plast vilket verkar vara otroligt att remmen kan slå sönder den lr på nåt annat sätt ens komma i närheten av kamremmen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]