Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#863545
blundahl skrev:Hej alla solskyddsfantaster :D
Jag har också upplevt att clipsen till bakluckan har lossnat ??:-/
Men det som är konstigt att det finns 2st varianter av denna solskydd bagagerum med olika clips och olika artnr men med
samma version V1.1 .Båda ska fungera på my10.Hur kan man sälja 2st olika modeller en med dåliga clips och en med bra clips :-(O)
Enligt säljaren på volvo så finns det bara en variant av solskydd att köpa.
Och det är den med dem dåliga clipsen för den andra säljs inte längre.

Och dem ända clipsen som gick att köpa löst är den modellen som är bra dvs dem som inte följer med solskydden.
Riktigt rörigt detta.
#863848
Min teori är att det förhåller sig så här när det gäller clipsen för solgardinerna till lastutrymmet:
- Det finns två varianter av clips; en uppdaterad "version 2" som följer med de solgardinspaket som säljs nu, samt en föregående "version 1" som fortfarande illustreras på montageanvisningar och finns i lager som reservdel.
- Reservdelslagret av dess små clips har låg lagerkostnad/enhet och därför tillverkad i stor serie relativt förväntad omsättning. Tillverkningsdatumet för "version 1" reservdelslager var alltså inte igår, samtidigt som att de kommer räcka länge. Med lite otur gör åren på lagerhyllan att plasten försprödas, men förhoppningsvis inte.
- När "version 2" ersätter "version 1" på lagerhyllan kommer inte art.nr. ändras. Det kommer antagligen kunna ligga blandat "version 1" och "version 2" i samma fack på lagerhyllan. Lagerplock görs i "lösvikt" och kan bli blandad även om det såklart unviks.
- Utvecklingen av "version 1" gjordes i detta fall för att förbättra hållfasthet, sänka kostnad/komplexitet, förenkla demontage och undvika att de går sönder vid demontage. Jämför de båda.
Så har det alltid fungerat med utveckling av reservdelar enligt min erfarenhet från ett antal år vid Volvos centrallager.
#864907
Måste låna denna tråd!

Tycker original gardiner på bakruta mm. Ser ut som solfilm, ser riktigt bra ut. Har sökt som en idiot till v70n (min är 2003) men hittar inga för bakrutan/bakluckan. Finns sats för bakdörrar och för sidorutor i lastutrymme. Vart på Volvo och frågat men de hitta inga heller. Finns det inget sats med 5 st. För denna?? Ser så jäkla ut på bilderna för den modell som kom 08-

Måste ha NÅTT.

1. Tonade rutor, fått pris på 2800 :- för 5 st. Men det oroar mig att det inte blir snyggt då dom sa att bilen e svår i kombidelen pga av de där små "knapparna" som sitter på rutan för antenn, carguard mm. Det blir en liten glipa längst upp sa de och det kanske blir fult? I övrigt verka de seriösa då de plockar ner dörrsidor, vevar ner rutan en bit för att sätta film på hela rutan då den e olika bred när den e uppe/nere. Vad säger ni? Går det inte o få snyggt runt knapparna?

2. Solarplexius. Många säger det e skitbra men även många som gnäller på skrammel, smuts och skit emellan, fukt, taskig färg mm?

3. Solgardiner, men det verkar ju inte finnas för bakrutan/bakluckan??

4. Något annat?
#865814
Pnjk skrev:
roadside skrev:Lite reflektioner från en månads användande. Jag hade problem med att skyddet bak ramlade loss var och varannan gång när jag stängde luckan.
Jag hade satt clipsen enligt instruktionen. Ikväll flyttade jag clipsen så två sitter i mitten,ett uppe ett nere. Samt de två andra nere en bit upp från hörnen. Resultat-perfekt. Jag klagade tidigare på dålig passform bak men nu blev det kanon :-)-) .
Hej.

Nu har jag också kört med mina ett tag och upptäckt samma sak att solskyddet lossnar från clipsen när man stänger stänger bagageluckan...
såg det som först nu när jag titta lite närmre på det.
Ibörjan så fick man trycka ganska hårt för att få dit skyddet i clipsen men nu känns det som att själva tyget/kanten på skyddet har blivit mjukare så det tar inte fast lika bra i clipset längre.

Förstår inte exakt hur du satt clipsen kan du fixa bild eller göra en skiss ? :)
vore ju jätte bra om man kunde flytta clipsen för att få bättre fastsättning.

Läste att nån hade borrat lite hål och satt fast med buntband men är inte så sugen på att börja borra i panelen på bilen.
det bästa hade ju varit om man kunde sätta dit flera clips, typ 12 st runt hela rutan istället för 4st.

Men dessa gick väl inte att köpa löst ?

I värsta fall får man väl borra små hål men känns ju inget roligt.
är det ingen annan som har problem med detta ?
Ny lösning då solskydden börjat ramla ner igen.
Jag har nu löst det genom att jag borrade ett hål i de mittersta clipsen. Sedan sydde jag fast de clipsen med solskydddet, och det fungerar. Jag gjorde en ytterst amatörmässig skiss i paint för att visa var jag satt clipsen :-)-)
Sedan kan man ju ha åsikter om att man måste göra McGyver-lösningar på originaldelar från volvo :lol: Bra skydd men helkass konstruktion.
Bilagor
Skiss.png
Skiss.png (2.34 KiB) Visad 3861 gånger
#866754
Ja ha smala clips till bagageutrymmet som sitter sådär. I mitten i överkant kan nästan inte clipset sitta kvar p.g.a böjningen av rutan. Gardinen stretar emot och vill vara rak men det går inte. Nu är clipset försvunnet. Blev så arg så ja sopade igen luckfan så gardinen i sidorutan lossnade. Ska reklamera skiten på måndag eller ta nya clips gratis! Synd att han på reservdelar nästan bor granne med mig så ja vill inte skälla för mycket.
#866802
Är det framförallt V70II som har problem? Har haft mina i V50:n sedan 7:e april och de sitter med de "gamla" clipen och det har hittills löpt utan problem.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]