Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#823589
Hej

Då försäljaren på Bilia i Lund inte var mån om mig som kund och ville byta ett par totalt utslitna torkarblad på bilen så får jag ordna det på egen hand. Vet i alla fall vart jag inte köper min nästa bil.

Så nu till frågan: hur är Biltemas torkarblad; dels de vanliga flatbladen(förarsida 58285) men även de aerodynamiska flatbladen (förarsida 58248)?

/Mortimer
av ztaffans
#823595
Jag har Biltemas vanliga flatblad och tycker de fungerar bra. Är inne på andra omgången och de första paret gick nästan 1 1/2 år.
Absolut inget hoppande eller oljud på rutan vilket jag upplevt med vissa andra fabrikat.
av perhall
#823626
Den här förstår jag inte: "Då försäljaren på Bilia i Lund inte var mån om mig som kund och ville byta ett par totalt utslitna torkarblad på bilen" - hade du nyss köpt bilen...?

Biltemas torkarblad är jättebra och har varit de senaste tio åren. Däremot tror jag inte att de längre har blad som ser ut exakt som original i infästningen utan det blir en liten klump på.
PH
Användarvisningsbild
av joel80
#823637
Jag köpte biltemas till min V70 och tyckte det var rena skräpet. Torkade dåligt och det blev massa ränder kvar. Använde dem 3 veckor innan jag fick hem nya från wipers.se
Finns under företagserbjudanden, kolla här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 54&t=85324

Köpte alltså wipers egna märke. 350kr för båda två fram och även den bak..
av agh39
#823657
Jag använder Biltemas just nu, de funkar bra, inga ränder.
Jag liksom joel kommer heller inte ihåg vilken av deras olika sorter de har.
Användarvisningsbild
av moose
#823660
Har man volvos orginalblad kan man peta bort plaststoppet i änden på torkarbladet och dra ur själva gummit. Sen köper man biltema standardblad 660mm för förarsidan och ?? för passagerarsidan och trär i gummit från dessa i volvos orginalblad.
Så gjorde man förr i tiden när det gick att köpa torkargummi på löpmeter. Metoden fungerar lika bra idag för den som orkar lägga en stund på detta.
Vem fan kom på att man skulle ha specialblad till varenda bil? Idioter.....
av mortimer
#823667
perhall skrev:Den här förstår jag inte: "Då försäljaren på Bilia i Lund inte var mån om mig som kund och ville byta ett par totalt utslitna torkarblad på bilen" - hade du nyss köpt bilen...?

Biltemas torkarblad är jättebra och har varit de senaste tio åren. Däremot tror jag inte att de längre har blad som ser ut exakt som original i infästningen utan det blir en liten klump på.
PH


Bilen flyttades till Bilia i Lund från annan Bilia anläggning dagarna innan jul och sedan var jag inne o provkörde den i mellandagarna innan de hade gjort något med den;då uppmärksammade jag det för säljaren. Men testmekanikern hade inte anmärkt på det när han hade haft bilen inne för test i början av veckan som var. Gnällde på det innan jag hämtade bilen i torsdags men säljaren var ointresserad av lösning. Först trodde jag det berodde på att det satt smuts på bladen innan de hade testat/rekondat den men så var inte fallet.

Ska kolla Wipers.se o se vad de har.
Användarvisningsbild
av apersson850
#823669
Innan han slutade köra helt och hållet köpte far min torkarblad på Biltema, för han hade läst i någon tidning att de var bra. När den yttersta delen av bladhållaren rök av resulterade den resterande metallens skrapande mot rutan i en reva som får vara kvar tills rutan behöver bytas, om nu det inträffar. Tur det var på passargerarsidan i alla fall.

Biltema har mycket som är bra, men de torkarbladen tillhörde inte den gruppen.
av mortimer
#823730
Blev en omgång med torkarblad från Wipers.se. Deras egna märke med rabatt ca 270kr för ett par.
Användarvisningsbild
av joel80
#823768
Jag tror du blir nöjd, jag är i allafall det fortfarande så här nån månad efter bytet. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]