Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#820225
Någon som råkat ut för att bakrutetorkaren, elvärmen i bakrutan, låset och elöppningen slutat fungera, samtidigt? Glömde kolla om skyltbelysningen också lade av.
Efter lite körning fungerade det igen, alltihop. Har hänt två gånger inom några dagar nu.

Men bilen fungerade i alla fall bra i 2½ år... Ja, sånär som på ett hjullager, men det var ju felmonterat.
Användarvisningsbild
av xerent
#820226
Säkert nån kallödning eller inträngd fukt i nån microcontroller som styr elen i bakrutan. Det borde synas på CANbus, kan du läsa ut någon felkod?
av mortimer
#820304
Klassiska felet är annars kabelstamen som går i gångjärnen, var så på tidigare modeller. Osäker på just hur det ser ut i nyare Volvo.
Användarvisningsbild
av bem
#820323
På V70 II/XC70 II tror jag mindre risk med brott på nån kabel i kabelstammen då den går genom karossen på ett annat sätt - se bilden nedan, går således inte genom gångjärnet som på föra generationen. Vet jag hade kabelbrott i min V70N 2001:a i gångjärnet en gång så de fick byta kabelmatta.

/Bo

Bild
Användarvisningsbild
av apersson850
#820434
Styrenhetsproblem tror jag inte på. Det är ju flera olika datalådor inblandade i de olika saker som inte fungerar. Det enda de har gemensamt är jordningen. Den i sin tur grenar sig i kabelstammen, för det måste ju ut en jordning till varje pryl. Luckan är ju i en plast, så någon stomjordning finns inte.
Användarvisningsbild
av LeifA
#820991
Låter ju som ett jordfel men behöver inte vara det.
Canbus och databoxar pratar med varandra med ett språk som är obegripligt. Tex SAAB 9-5, om kabeln till skyltbelysningen går av vid bakluckegångjärnet så fungerar inte farthållaren. ?:-/
Användarvisningsbild
av apersson850
#821096
Obegripligt är språket inte, snarare tvärtom. Däremot kan uppenbarligen kodningen lägga in samband som inte borde vara där.
Här är det dock enbart funktioner i luckan som lägger av, och de har ingen inbördes relation mer än att de sitter i luckan. Om de hänger ihop programmässigt är programmerarna på Volvo avsevärt mer korkade än vad jag själv är.
Användarvisningsbild
av apersson850
#821931
Pratade med lokala Volvomekaniker idag. De hade haft en likadan bil, med samma sorts problem. Där befanns problemet vara dålig jordförbindelse i kontaktdonet mellan bilens tak och luckan.
av Jesperhellman
#860988
Drar igång en gammal tråd då jag har exakt samma problem på min bil för tillfället.

Helt plötsligt så varnar bilen att bakluckan är öppen, jag stannar och går ur för att öppna och stänga bakluckan - fortfarande varning. Ser att nummerskyltsbelysningen ej fungerar och bromsljuset uppe i rutan fungerar ej heller, likaså bakrutetorkaren.

Var det som den lokala volvomekanikern sa på din bil? - Dålig jordförbindelse i kontaktdonet mellan bilens tak och luckan.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]