Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbofrallan
#861016
jag har precis haft min bil inne på helmia med samma fel. det var kabelbrott i ett kontaktstycke från luckan, det satt under innertaket. mvh
Användarvisningsbild
av apersson850
#861116
Jag vet inte exakt var problemet är på min bil. Det var ju intermittent, och det är svårt att hitta något som inte finns just när man letar. Men fel på jordförbindelsen var det. Det bevisas av att det faktum att jag helt enkelt drog en parallell jordledning, från luckan ner till golvet under bagaget, det hjälpte. Sen dess har det inte hänt. Innan dess hände det varannan dag den veckan då jag gjorde något åt det.

Men den bil de hade fixat hos Volvo då, den hade problemet i ett av donen som sitter i taket, precis innanför där gummigenomföringen mellan tak och lucka ansluter till taket.
av Jesperhellman
#874016
Hade bilen inne i veckan hos en bilverkstad som är "återförsäljare" för Autoexperten och de kunde inte hitta något pga att det stod i datorn att det var något med mjukvaran.

Hoppas att det inte är det då jag har kört in MTE programvara.
Dagen efter jag hade bilen inne så hade jag bilen igång och skulle hämta en sak i bakluckan, öppnade den som vanligt och vips så började vindrutetorkaren gå (hade knappen på) och bromslyset fungerade.
Nästa gång jag skulle köra därefter så visade den felmeddelandet igen att bakluckan var öppen fast den var stängd.
Användarvisningsbild
av StefanN
#874017
Det är ju ingen ide att gå till "Kalle på hörnet" för att fixa denna typ av problem, det är bara åka till Volvo direkt.
av Jesperhellman
#874019
Förmodar det.. Vet inte hur jag ska bära mig åt angående min MTE programvara som är inlagd och jag har inget som kan ta bort den och köra in original igen..
Kan det kanske vara något med den mjukvaran istället för kabelbrott, jordförbindelsen eller något liknande tro?
Ska höra mig för på den verkstaden som jag uppdaterade den först innan jag kollar med Volvo.
Användarvisningsbild
av falcon
#1088006
Hej
Hoppar på tråden lite, bilen (V70 -10) har intermitt under en tid larmat för att bakluckan är öppen men förra veckan gick det inte att få till mer.
torkare reg belysning samt bromsljus funkar ej.
läste då här att det kunde vara jord problem, när jag jordar torkarmotorn med lös kabel så verkar allt funka :)
tänkte ge mig på kontakten som det pratas om som sitter i undertaket, vart sitter den samt hur kommer man åt den?
antar att man ska bort med plasten på ngt sätt som sitter i taket längst bak.
//Peter
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]