Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
#1088223
Hittade det tack,har konstaterat att det verkar var jordglapp tyvärr började allt funka när allt var lösplockat :roll:
Användarvisningsbild
av apersson850
#1088240
Så var det i min bil också. Omöjligt att hitta när det fungerar så snart man letar. Jag löste det genom att lägga en separat jordkabel vid sidan om originalet, från inuti luckan (värmetrådarna) ända ner till jordbult i bilens golv. Sen dess har det fungerat prickfritt.
Användarvisningsbild
av falcon
#1088263
det är så djävla typiskt nu får skydden vara borta ett pardagar så får jag se vad som händer
Enl vad jag har förstått så ska det finns ett jordfäste som kan "brinna" men vart det sitter vet jag inte
Användarvisningsbild
av apersson850
#1088299
Alla sådana här fel som jag har sett har haft problemet lokaliserat till kontaktdon 74/602:7, vilket sitter baktill i taket på bilen. Det är den polen som förbinder 73/6001 (jordförgrening i luckan) med 73/5105 (jordförgrening i bilen). Den sistnämnda jordas i bilens jordpunkt 31/47. Från 73/6001 finns det en förbindelse till 9/2-B:1 (elbakrutans jordpunkt). Det är mellan 9/2-B:1 och 31/47 som jag lade en egen kabel. Då går man förbi den ofta krånglande förbindelsen i 74/602:7 (som förmodligen är underdimensionerad) och får en parallell anslutning mellan chassiet och luckan.

Beteckningarna är alltså från Volvos elschema, om nu någon inte förstod det.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1088507
De gånger jag har sett just det här problemet har det varit där, ja. Och eftersom luckan är i plast måste all jordning passera genom det donet. Blir ju rätt bra belastning när bakrutevärmen och -torkaren är på, så jag antar att det är därför det blir problem.
av AndreasAx
#1253047
Hej!
Jag har samma problem, en babaglucka som inte öppnas.

Nä jag petar på microbrytaren i låskistan så ser jag hur status ändrar sig, stängd respektive öppen lucka. Impedansen ändrar sig mellan de två svarta sladdarna på låskistan när jag petar på microbrytaren. När jag trycker på handtaget så går spänningen mellan svart/orange till (glömt färgen nu, den ensamma sladden på kanten av kontakten på låskistan) från 10,5 till 0 V.
Jag har testat att koppla samman svart/orange från bakrutevärmaren med låskistans utan framgång.

Ett tag stod låskistan och surrade...

Vindrutetorkare där bak är riktigt trött och stannar halvvägs på rutan.

Möjligen orelaterat, låskistan på passagerardörren orkar inte låsa upp dörren.

Några tankar kring vad som är fel? Borde det vara 10V över låskistan när den bara ska vara stängd?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1253143
Risken är att det kommer tillbaka. Det kontaktdonet verkar vara dimensionerat i klenaste laget för sin uppgift.
av RivenFlush
#1284257
Fått samma problem, ingen el funkar på bakluckan (förutom elöppningen - men ej stängning).

Hade inne den hos Kalle på hörnet som tyvärr inte lyckades, även fast jag visade denna tråd och skrev ut Volvos kopplingsdiagram.

Någon som har något tips runt Gbg eller är det Bilia som gäller?

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]